دیابت نوع دو نشانه‌ای از ابتلا به گلوکوم

یافته‌های اخیر محققان، می‌تواند به بهبود پروتکل‌های غربالگری جدید برای تشخیص زودهنگام گلوکوم و حفظ بینایی بیماران بی‌انجامد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

پیش‎‌بینی پاییز کرونایی آرام در جهان

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش‌بینی کرد در پاییز با زیرسویه‌هایی با بیماری‌زایی بالا روبرو نشویم.

وی افزود: میزان پوشش واکسیناسیون در عرصه جهانی در بروز نیافتن زیرسویه‌های جدید تعیین کننده است و روند جهش‌های ویروس در ماه‌های اخیر به سمت بیماری‌زایی کمتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برنامه سازمان بهداشت جهانی حرکت همه کشورها به سمت پوشش واکسیناسیون ۷۰ درصدی است.

دیابت نوع دو نشانه‌ای از ابتلاء به گلوکوم

یافته‌های اخیر محققان، می‌تواند به بهبود پروتکل‌های غربالگری جدید برای تشخیص زودهنگام گلوکوم و حفظ بینایی بیماران بی‌انجامد. محققان مرکز پزشکی UT Southwestern در مطالعه اخیرشان گزارش داده اند که هرچه زودتر افراد به دیابت نوع دو یا فشار خون بالا، مبتلا شوند احتمال ابتلای زودتر آن‌ها به گلوکوم با زاویه باز اولیه (POAG) که علت اصلی نابینایی غیرقابل برگشت در سراسر جهان است، نیز وجود دارد. این یافته‌ها می‌تواند منجر به بهبود پروتکل‌های غربالگری برای POAG شود، که تا ۹۰ درصد از کل موارد گلوکوم را تشکیل می‌دهد.

گرمای شدید تا پایان قرن جاری تهدیدکننده جان افراد می‌شود

یکی از شاخص‌های گرمای خطرناک، یعنی زمانی که رطوبت و دمای هوا با یکدیگر ترکیب می‌شود، ۳۹.۴۴ درجه سانتی‌گراد تعریف شده است. دمای بی‌نهایت خطرناک نیز ۵۱ درجه سانتی‌گراد تعریف می‌شود که برای انسان شرایط ناامنی است.

محققان معتقدند که عبور از آستانه خطرناک تا سال ۲۱۰۰ در ایالات متحده سه تا ۱۰ برابر خواهد شد، حتی اگر کشورها موفق شوند به هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین تنها به دو درجه سانتی‌گراد برسند. به نظر می‌رسد در بدترین سناریو که انتشار گازهای گلخانه‌ای کنترل نشده باقی می‌ماند، شرایط بسیار خطرناک ممکن است در نواحی نزدیک به خط استوا رایج شود.

پیاده‌روی چه تأثیری بر افزایش عمر افراد دارد؟

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین راه رفتن و خطرات مرگ ناشی از علل مختلف، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف بیش از ۷۰۰۰ کره‌ای ۸۵ ساله و بالاتر را مورد ارزیابی قرار دادند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴، پرسش‌نامه‌ای در مورد فعالیت بدنی در اوقات فراغت، ازجمله زمانی که برای پیاده‌روی با سرعت آهسته سپری می‌کردند، فعالیت با شدت متوسط مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سریع و فعالیت‌های شدید مانند دویدن تکمیل کردند.

محققان افراد شرکت‌کننده در مطالعه را بر اساس زمانی که هر هفته با سرعت کم راه می‌رفتند، گروه‌بندی کردند. حدود ۵۷.۵ درصد پیاده‌روی آهسته انجام نمی‌دادند. ۸.۵ درصد کمتر از یک ساعت پیاده‌روی کردند، ۱۲ درصد یک تا دو ساعت پیاده‌روی کردند، نزدیک به ۹ درصد دو تا سه ساعت پیاده‌روی کردند و کمی بیش از ۱۳ درصد بیش از سه ساعت در هفته پیاده‌روی می‌کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که حداقل یک ساعت در هفته پیاده‌روی می‌کردند در مقایسه با افراد غیرفعال، ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی در طول دوره مطالعه بودند. بر اساس مطالعه جدید، همه بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت شدید داشته باشند.

به گفته پژوهشگران، پیاده‌روی با احتمال کمتر مرگ در میان افراد مسن مرتبط است، صرف‌نظر از اینکه آن‌ها فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید انجام می‌دهند یا خیر؟

چرا شکلات تلخ برای قلب مفید است؟

متخصصان تغذیه و سلامت در آمریکا اعلام کردند که راز خاصیت مفید شکلات تلخ برای سلامت قلب، در واکنش باکتری‌های معده به این خوراکی نهفته است. محققان فرآیند هضم پودر کاکائو را در سیستم گوارشی شبیه‌سازی شده مورد مطالعه قرار داده‌اند و متوجه شدند که یک باکتری خاص در معده شکلات تلخ را خورده، آن را تخمیر کرده و سپس ترکیبات ضدالتهابی ترشح می‌کند که این ترکیبات برای قلب مفید است.

کد خبر 601110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.