بیت‌کوین از سایت استخراج تا قیمت ارز دیجیتال + آموزش رایگان پادشاه رمزارزها

بیت کوین یک ارز دیجیتال است و بر خلاف تمامی ارزهای رایج دنیا با نظارت هیچ گونه نهاد مرکزی مانند بانک‌ها یا دولت‌های سیاسی عمل نمی‌کند در عوض به واسطه یک پروتکل کاملا غیرمتمرکز یک فرایبند همتا به همتای کاملا رمزنگاری شده به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایمنا، بیت کوین یک رمز ارز است که در ژانویهٔ ۲۰۰۹ در پی سقوط بازار املاک (عامل بحران اقتصادی بود) به وجود آمد و ایده آن متعلق به شخصی ناشناس با نام مستعار (ساتوشی ناکاموتو) است که هویت وی تاکنون مخفی مانده است.

بیت کوین به شما پیشنهاد انتقال ارزها در سراسر دنیا را با کارمزدی بسیار پایین ارائه می‌دهد؛ کارمزد این نوع انتقال، از روش‌های معمول انتقالِ آنلاینِ ارزها کمتر است. این ارز دیجیتال برخلاف سایر ارزها که هر یک توسط دولتی اداره می‌شود غیرمتمرکز است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای تسلط کامل بر این شبکه را داشته باشد و یا تصمیم‌گیری‌ای برای آن انجام دهد.

هیچ بیت کوینی به‌صورت فیزیکی وجود ندارد، تنها زیرحساب‌ها هستند که به‌صورت دفتر کل و شفاف در دسترس همه مردم قرار دارد. این حجم عظیم از اطلاعات و تراکنش‌های مالی، نیازمند قدرت پردازشی بسیار زیادی برای شبکه باست.

بیت کوین توسط دولت‌ها و قدرت‌های مرکزی پشتیبانی نمی‌شود وه دولت‌ها بیت کوین را به‌عنوان یک کالای رسمی و با ارزش محسوب نمی‌کنند.

نمودارهای بیت کوین در بین معامله‌گران از طرفداران زیادی برخوردار است و باعث به‌وجود آمدن چندین رمز ارز دیگر تحت عنوان آلت کوین شده است.

بیت‌کوین از سایت استخراج تا قیمت ارز دیجیتال + آموزش رایگان پادشاه رمزارزها

بیت کوین چیه

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید. دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز می‌کند. بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید و حتی از فروشگاه‌های آنلاین سفارش دهید.

تاریخچه بیت کوین

در گذشته، ارزش پول هر کشور را ذخایر طلای آن کشور مشخص می‌کرد و کشورهایی که طلای بیشتری به صورت ذخیره داشتند، ثروتمندتر بودند. اما این توافق جهانی حالا تغییر کرده است. در حال حاضر ارزش پول کشورها بر اساس توان اقتصادی و سیاسی مشخص می‌شود و بحران‌های اقتصادی می‌توانند بسیار بر ارزش پول هر کشور تأثیر بگذارند.

بیت کوین نوعی پول دیجیتال است که بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به وجود آمد.. ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد. ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین را در سایتی با دامنه Bitcoin.org منتشر و در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بلاکچین را استخراج کرد. در اولین بلاک نوشته شده بود: «در تاریخ ۰۳/‏۰۱/‏۲۰۰۹‬ نخست‌وزیر در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است.

بنیان‌گذار بیت کوین

۱۴ سال پیش شخص یا گروهی با استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای منتشر کردند که در آن سیستم نرم‌افزاری جدیدی به نام بیت کوین را توصیف می‌کرد؛ سیستمی برای تحول امورمالی سنتی. هویت ناکاموتو تا به امروز یکی از بزرگ‌ترین معماهای دنیا رمزارزهاست. در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو یک مقاله نه صفحه‌ای را در گروهی با موضوع رمزنگاری ارسال کرد که در آن درباره شکل جدیدی از پول الکترونیکی به نام بیت کوین صحبت شده بود. در آن زمان نه تنها کسی به هویت ناکاموتو اهمیت نمی‌داد بلکه اکثر افراد آن گروه نیز به مفهوم و ایده بیت کوین اعتقادی نداشتند. تا آن زمان افراد زیادی در تلاش بودند تا نوعی از یک پول دیجیتالی ارائه دهند اما همگی با شکست مواجه شدند تا در ۹ ژانویه ۲۰۰۹، ناکاموتو شبکه بیت کوین را راه اندازی کرد.

هال فینی Hal Finney یکی از معدود افرادی بود که شیفته ایده بیت کوین شد و در هفته‌های اولیه بیت کوین به همراه ساتوشی ناکاموتو دورادور با هم بر روی این شبکه کار می‌کردند و در نهایت اولین تراکنش بیت کوین از سمت ناکاموتو به فینی به ثمر رسید. حدود دو سال بیت کوین به آهستگی به رشد خود ادامه داد و ناکاموتو نیز با توسعه‌دهندگان دیگر به صورت ناشناس همچنان در ارتباط بود.

در دسامبر ۲۰۱۰ ناکاموتو ارسال پیام‌های عمومی و در سال ۲۰۱۱ ارتباط خود با توسعه‌دهندگان را به طور کامل متوقف کرد. وی رهبری پروژه را به گوین اندرسن Gavin Andresen سپرد و با انتشار یک نامه، از دیدگان محو شد. در این ۳ سال ناکاموتو هیچ اطلاعات شخصی از خود منتشر نکرد و تمامی نوشته‌های او درباره بیت کوین و کدهای آن بود. تنها چیزی که از این شخص یا تیم می‌دانیم این است که او حدود یک میلیون بیت کوین در کیف پول خود دارد که در سال اول استخراج شده و تا به حال دست نخورده باقی مانده است.

در طول این سال‌ها تقریباً هر کسی که حتی کمی با اکوسیستم بیت کوین درگیر بوده به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است و تمام این ادعاها رد شده، هیچ شخصی به صورت رسمی به عنوان ساتوشی ناکوموتو مشخص نشده است.

در سال ۲۰۱۴ نیز گروهی از دانشجویان و محققین دانشگاه استون بیرمنگام انگلستان، با انجام یک تحلیل زبان‌شناسی به این نتیجه رسیدند که نیکولاس سابو Nicholas Szabo به احتمال زیاد ناکاموتو است اما وی این ادعا را رد کرد.

بیت‌کوین از سایت استخراج تا قیمت ارز دیجیتال + آموزش رایگان پادشاه رمزارزها

تعداد کل بیت کوین‌ها

ارز دیجیتال بیت کوین با نماد بی‌تی‌سی BTC تنها ارز شبکه بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو بلاک چین بیت کوین را به گونه‌ای برنامه‌نویسی کرده است تا فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود داشته باشد. هر کوین جدید طی فرایند استخراج ایجاد و به بازار عرضه می‌شود. یکی از دلایلی که بیت کوین را دارایی ضد تورمی می‌خوانند همین ویژگی محدود بودن آن است. از آن جایی که هیچ نهاد کنترل کننده‌ای برای بیت کوین وجود ندارد پس طبیعتاً نیز نمی‌توانند میزان عرضه آن را افزایش بدهند.

هاوینگ Halving

هاوینگ یک مفهوم مهم در استخراج بیت کوین است. مفهومی که با سختی شبکه تا حدودی ارتباط دارد. در ابتدا شروع کار بلاک چین، بیت کوین پاداش استخراج هر بلاک (حل هش) ۵۰ بیت کوین بود اما از آن جایی که عمل استخراج باید تا سال ۲۱۴۰ ادامه یابد، این مبلغ کاهش یافت.

تقریباً هر چهار سال یا هر ۲۱۰ هزار بلاک، پاداش استخراج نصف می‌شود. اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که بعد از استخراج ۲۱۰ هزارمین بلاک پاداش استخراج به ۲۵ بیت کوین رسید. در سال ۲۰۱۶ دومین هاوینگ انجام شد و این پاداش به ۱۲.۵ واحد بیت کوین تقلیل یافت. آخرین هاوینگی که اتفاق افتاده است در سال ۲۰۲۰ نهایی شد و پاداش استخراج ماینرها به ۶.۲۵ واحد بیت کوین کاهش یافت. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد.

پس از آخرین هاوینگ پاداش به صفر می‌رسد و دیگر امکان استخراج وجود نخواهد داشت.

سالهای پیش از بیت کوین

بیت کوین اولین رمزارز ایجاد شده است اما قبل از بیت کوین نیز تلاش‌هایی برای ایجاد ارزهایی آنلاین با استفاده از دفتر کل ایمن شده با رمزگذاری صورت گرفته بود. بی مانی B-Money و بیت‌گلد Bit Gold می‌توان به عنوان ارزهای پیش از بیت کوین نام برد که هیچ وقت به طور کامل توسعه نیافته‌اند.

بیت‌کوین از سایت استخراج تا قیمت ارز دیجیتال + آموزش رایگان پادشاه رمزارزها

بیت کوین در برابر پیتزا

از آنجایی که بیت کوین تا این لحظه معامله واقعی نداشت و فقط استخراج شده بود پس طبیعتاً ارزش‌گذاری این دارایی نوظهور نیز غیرممکن بود. در سال ۲۰۱۰ شخصی تصمیم گرفت برای اولین بار از بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده کند. نتیجه این معامله مبادله ۱۰ هزار بیت کوین در برابر ۲ پیتزا بود. ۱۰ هزار بیت کوینی که امروزه میلیون‌ها دلار ارزش دارد.

جزییات بیت کوین

بیت کوین شامل مجموعه‌ای از کامپیوترهاست که به آنها گره گفته می‌شود و کدهای بیت کوین را اجرا کرده و آنها را در فضایی به نام بلاک چین ذخیره می‌کنند. بلاک چین‌ها را می‌توان به‌صورت مجموعه‌ای از بلوک‌های مکعبی شکل در نظر گرفت که در هر یک از آنها مجموعه‌ای از معاملات ذخیره شده است.

از آنجایی که تعداد بسیار زیادی از کامپیوترها به‌صورت هم‌زمان در حال اجرای این کدها و ذخیره‌سازی کردن آنها در بلاک چین‌ها هستند و همان‌طور که اشاره کردیم، همه افراد چه کسانی که گره‌ها را در اختیار دارند و چه افراد معمولی نیز می‌توانند به اطلاعات تراکنش‌ها به‌صورت شفاف و فیلتر نشده دسترسی داشته باشند، پس می‌توان این نکته را بیان کرد که امکان تقلب در این شبکه در حدود صفر درصد است.

برای انجام هرگونه اقدام خراب‌کارانه در این شبکه، شخص یا شرکت باید بتواند ۵۱% از قدرت پردازشی کامپیوترهای بیت کوینی را در اختیار بگیرد. بیت کوین در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ گره پردازشی دارد و تعداد این عدد نیز هر لحظه در حال افزایش است، این موضوع احتمال وقوع چنین حملاتی را بیش از پیش کاهش می‌دهد. حتی اگر حمله‌ای به شبکه صورت بگیرد، گره‌های بیت کوین یا افرادی که با کامپیوترهایشان در شبکهٔ بیت کوین فعالیت می‌کنند، یک عملیات فورک به یک بلاک چین جدید را انجام می‌دهند، بدین ترتیب حمله بی‌اثر شده و چیزی به مهاجمان نمی‌رسد.

فورک – Fork (چنگال): به تغییراتی مانند اضافه کردن ویژگی‌های جدید، ایجاد لایه‌های امنیتی، رفع باگ‌های شبکه و غیره گفته می‌شود که خود به دو دستهٔ سخت و نرم (Hard Fork و Soft Fork) تقسیم می‌شوند.

بیت‌کوین از سایت استخراج تا قیمت ارز دیجیتال + آموزش رایگان پادشاه رمزارزها

روش‌های درآمدزایی با بیت کوین

  • ترید بیت کوین

ترید (معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه) و سرمایه‌گذاری بلندمدت دو روش محبوب کسب درآمد از این رمزارز هستند. تریدرهای با کمک نوسان‌های بازار تلاش می‌کنند تا از این طریق سود کسب کنند. هرچند ایده اولیه این کار آسان به نظر می‌رسد اما نیازمند شناخت زیاد از بازار و آشنایی با انواع روش‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. با وجود ریسک زیاد و میزان تلاش مورد نیاز زیاد برای این روش، تاکنون برای تریدرهای زیادی سود زیادی در پی داشته است و از محبوب‌ترین روش‌ها است.

  • سرمایه‌گذاری بلند مدت بیت کوین

سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار نیز مشابه ترید کردن است. با این تفاوت که در سرمایه‌گذاری بلندمدت مدت زمان بین معاملات خرید و فروش بین چند ماه تا چند سال است. برای مثال اگر در سال ۲۰۱۰ در بازار سرمایه‌گذاری کرده بودید اکنون حدود ۶.۵ میلیون دلار سرمایه داشتید. قیمت این رمزارز در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۹ هزار دلار و دامیننس این ارز ۴۴.۶ درصد است.

  • استخراج بیت کوین

محبوب‌ترین راه کسب درآمد بعد از ترید و سرمایه‌گذاری، استخراج است. استخراج بدون نیاز به دانش فنی خاصی، صرفاً با راه‌اندازی یک دستگاه ماینر و نود استخراج و وصل کردن آن به کیف پول بیت کوین امکان‌پذیر است. اما در این روش نیز ریسک‌های مختلفی وجود دارد. از جمله‌: قوانین داخلی کشور برای استخراج، هزینه‌های بالای استخراج، سختی شبکه این کوین که کار استخراج را سخت‌تر کرده است و در نهایت هزینه‌های برق و دستگاه‌های خنک‌کننده.

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال با کمک کامپیوترها و دانش فنی برنامه نویسی به وجود آمده‌اند. یک واحد از این کوین در واقع رشته کد رمزنگاری شده و ثبت شده در شبکه‌ی بلاک چین است. رشته کد ذکر شده تمامی سوابق تراکنش‌ها، مشخصات همه‌ی واحدهای ارز و گذشته‌ی معاملات را در خود ذخیره دارد.

بیت‌کوین از سایت استخراج تا قیمت ارز دیجیتال + آموزش رایگان پادشاه رمزارزها

برای اینکه بلاک چین بتواند اطلاعات جدید شبکه را ثبت و ضبط کند، نیاز دارد که به صورت منظم بلاک‌هایی برای ثبت اطلاعات به آن اضافه شود. بنابراین استخراج به زبان ساده فرایند حل معادلات ریاضی بلاک چین برای اضافه کردن یک بلاک است. استخراج‌کننده یا ماینر کسی است که برای تأیید تراکنش‌های شبکه و امنیت آن، توان محاسباتی و زمان فعالیت کامپیوتر خود را اختصاص می‌دهد. کار دیگری که استخراج کننده انجام می‌دهد، ایجاد یک واحد جدید از بلاک از طریق انجام این محاسبات است. در پایان، شبکه در ازای خدماتش، به او پاداشی از همان رمزارز می‌دهد.

در حال حاضر پاداش استخراج یک بلاک در بلاک چین معادل ۶.۲۵ BTC است. اما با توجه به سختی شبکه و رقابت بسیار زیاد، معمولاً ماینرها به استخرهای استخراج می‌پیوندند. در استخرها، کاربران توان پردازشی خود را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند تا شانس بیشتری برای استخراج یک بلاک داشته باشند. در نتیجه پاداش بلاک بین ماینرهای استخر نسبت به سودشان از پردازش استخر تقسیم می‌شود.

قیمت بیت کوین

بیت کوین در تاریخ سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۱ با قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ دلار معامله می‌شود.

کد خبر 600574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.