وضعیت نشر کتاب در اصفهان به روایت آمار+ جدول

در کشورهای جهان سوم، رشد فرهنگی به حدی نیست که بتواند پشتوانه قابل اتکایی برای فعالیت‌های علمی، فنی و صنعتی باشد. کتاب، که ستون اصلی این پشتوانه است، به میزان لازم تولید و منتشر و به اندازه کافی خوانده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشر، انتشار و واژه چاپ کتاب از قرن هفتم هجری شمسی و همزمان با رواج یافتن چاپ پول کاغذی وارد فرهنگ ایرانیان شد.

نشر در واقع ابزاری برای حفظ و انتقال پیام به نسل حاضر و آینده است. بنابراین با ابداع این روش از ارتباط بین افراد، اهمیت آن روز به روز بیشتر شد. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی این شاخه نیز شاخ و برگ بیشتری پیدا کرد و در فرهنگ‌های مختلف جایگاه والاتری به خود اختصاص داد.

از طرفی تفاوت کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه به اختلاف سطح فناوری و صنایع آنها محدود نمی‌شود؛ این تفاوت در اختلاف سطح تولید و مصرف است و تولید نیز به حوزه فنی و صنعتی منحصر نیست. تولید بیشتر، نشانه داشتن توان تولید است. تولید گسترده‌تر، نشانه وجود توانایی‌ها در عرصه‌های بیشتر است؛ جامعه‌ای که تولید بیشتر و گسترده‌تر دارد و در عین حال می‌تواند تولیدات بسیار و متنوع خود را مصرف کند، از مشخصات جامعه مولد و خلاق برخوردار است.

خلاقیت به عوامل بسیاری بستگی دارد که به یکدیگر پیوسته و وابسته‌اند. پیشرفت فنی از پیشرفت علمی جدا نیست، پیشرفت علمی بدون پشتوانه اقتصادی و حمایت فرهنگی میسر نمی‌شود و اعتلای فرهنگی بدون تولید بسیار کتاب و نشر فعال و زنده ممکن نخواهد بود.

در سال‌های اخیر کشورهای توسعه‌یافته، حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند، اما بیش از ۷۰ درصد کتاب‌های جهان را تولید و منتشر کرده‌اند. کشورهای جهان سوم نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند، حال آن که کمتر از ۳۰ درصد کتاب‌های جهان را تولید و منتشر کرده‌اند. اروپا فقط ۱۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اما در ۲۰۲۰ میلادی بیشتر از نصف کتاب سال را تولید کرده است.

معنای این تفاوت‌ها به اندازه کافی گویا است. رشد و توسعه، پدیده‌ای همه جانبه است و رشد علمی و فرهنگی بدون رشد فکری و معنوی تحقق نمی‌یاب. شاخص‌های اصلی و عمده رشد فکری و معنوی، صنعت شکوفای نشر و انتشار آثار از راه‌های مختلف به طور گسترده و در همه زمینه‌ها است.

در کشورهای جهان سوم، رشد فرهنگی به حدی نیست که بتواند پشتوانه قابل اتکایی برای فعالیت‌های علمی، فنی و صنعتی باشد. کتاب که ستون اصلی این پشتوانه است، به میزان لازم تولید و منتشر و به اندازه کافی خوانده نمی‌شود، بنابراین عرضه و تقاضای کتاب به جای آن که محرک فعالیت باشد، مسبب رکود و نزول یکدیگر هستند.

وضعیت نشر کتاب در استان اصفهان

بر اساس گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، آمار کتاب‌های منتشر شده و تعداد عناوین این کتاب‌ها از سال ۱۳۹۵ تا سه ماهه ابتدای سال جاری در این استان به شرح ذیل است:

وضعیت نشر کتاب در سال ۹۵

طبق جدول اعلامی این اداره کل، سال ۹۵، ۱۷۴۸ عنوان کتاب با نرخ رشد ۳.۱ درصد با شمارگان دو میلیون و ۵۶۴ هزار جلد با نرخ رشد ۲۵.۶ درصد منتشر شده که از این تعداد عنوان ۱۵۹۰ جلد کتاب تألیف شده با نرخ رشد ۴.۴ درصد و کتاب‌های ترجمه شده ۱۸۵ مورد با نرخ کاهشی ۷.۷- درصد بوده است.

وضعیت نشر کتاب در سال ۹۶

در سال ۹۶، ۱۸۳۵ عنوان کتاب با نرخ رشد پنج درصد منتشر شده با تعداد شمارگان دو میلیون و ۳۴۰ هزار نسخه و نرخ کاهشی ۸.۷- درصد منتشر شده است که از این تعداد ۱۵۲۵ عنوان کتاب با نرخ کاهشی ۴.۴- درصد تألیف شده و ۳۱۰ عنوان کتاب با نرخ رشد ۹۶.۲ درصد ترجمه شده است.

وضعیت نشر کتاب در سال ۹۷

سال ۹۷، ۱۸۳۹ عنوان کتاب با نرخ رشد دو دهم درصد با تعداد شمارگان دو میلیون و ۲۳۷ هزار نسخه و نرخ کاهشی ۴.۴- درصد به چاپ رسیده که از این تعداد ۱۶۶۲ عنوان کتاب با نرخ رشد ۹ درصد تألیف شده و ۱۷۷ عنوان کتاب با نرخ کاهشی ۴۲.۹- درصد ترجمه شده است.

وضعیت نشر کتاب در سال ۹۸

طی سال ۱۳۹۸، ۲۳۰۹ عنوان کتاب با نرخ رشد ۲۵.۶ درصد با شمارگان سه میلیون و شش هزار نسخه و نرخ رشد ۳۴.۴ درصد به چاپ رسیده است که از این تعداد، ۲۰۵۲ عنوان کتاب با نرخ رشد ۲۳.۵ درصد تألیف شده و ۲۵۷ عنوان کتاب با نرخ رشد ۴۵.۲ درصد ترجمه شده است.

وضعیت نشر کتاب در سال ۹۹

سال ۱۳۹۹، ۲۰۲۲ عنوان کتاب با نرخ کاهشی ۱۲.۴- درصد با شمارگان دو میلیون و ۳۱۸ هزار نسخه و نرخ کاهشی ۲۲.۹- درصد به چاپ رسیده است. از این تعداد ۱۷۴۲ عنوان با نرخ کاهشی ۱۵.۱- درصد تألیف شده و ۲۸۰ عنوان کتاب با نرخ رشد ۸.۹ درصد ترجمه شده است.

وضعیت نشر کتاب در سال ۱۴۰۰

همچنین در سال ۱۴۰۰، ۲۴۱۵ عنوان کتاب با نرخ رشد ۱۹.۴ درصد با مجموع شمارگان دو میلیون و ۳۳۱ هزار نسخه و نرخ رشد شش دهم درصد منتشر شده است. از این تعداد عنوان کتاب ۱۹۲۲ عنوان با نرخ رشد ۱۲.۱ درصد تألیف شده و ۴۶۳ عنوان با نرخ رشد ۶۵.۴ درصد ترجمه شده است.

وضعیت نشر کتاب در سه ماه نخست سال جاری

در سه ماهه اول سال جاری نیز، ۲۱۳ عنوان کتاب با نرخ کاهشی ۶۴.۳- درصد با مجموع شمارگان ۱۴۹ هزار نسخه و نرخ کاهشی ۶۸.۲- درصد به چاپ رسیده است. از این تعداد عنوان کتاب ۱۹۱ مورد با نرخ کاهشی ۵۸.۵- درصد تألیف شده و ۲۲ عنوان با نرخ کاهشی ۸۳.۸- درصد ترجمه شده است.

لازم به توضیح است که با توجه به تفاوت زمان گزارش‌گیری فصلی و سالانه، سرجمع سالانه با سرجمع فصل‌ها دارای اختلاف است.

وضعیت نشر کتاب در اصفهان به روایت آمار+ جدول

کد خبر 599921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.