استفاده از توانمندی تمساح‌ها برای کمک به کم شنوایان

بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی هستند و تمساح‌ها که می‌توانند تا ۷۰ سال عمر کنند از شنوایی عالی در تمام عمر خود برخوردارند. یکی از دلایل این است که تمساح‌ها می‌توانند سلول‌های مویی جدید ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

استفاده از توانمندی تمساح‌ها برای کمک به کم شنوایان

بیش از ۱.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی هستند از طرفی تمساح‌ها می‌توانند تا ۷۰ سال عمر کنند از شنوایی عالی در تمام عمر خود برخوردارند که یکی از دلایل آن توانایی ایجاد سلول‌های مویی توسط تمساح‌ها است.

هلگه راسک اندرسن (Helge Rask-Andersen) استاد گوش‌شناسی دانشگاه اوپسالا و یکی از محققان این مطالعه گفت: به نظر می‌رسد که سلول‌های مویی جدید از فعال شدن سلول‌هایی به نام سلول‌های پشتیبان (support cells) تشکیل شده‌اند که این سلول‌ها به تمساح‌هایی که ساختار سلولی خاصی دارند و به‌نظر می‌رسد انسان‌ها از آن بدون بهره هستند، متصل است. فرضیه ما این است اعصابی که تکانه‌هایی را از مغز حمل می‌کند و با نام اعصاب وابَران (efferent nerves) شناخته می‌شود، باعث رشد مجدد این ساختار می‌شود.

عامل انتخاب وعده غذایی پشه‌ها چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از حشره کش‌های شیمیایی یا الکتریکی و یا پوشیدن لباس آستین بلند هنگام خواب مانع گزش پشه‌ها نمی‌شود.

محققان به تازگی توانسته‌اند ساز و کار این حشره را در انتخاب هدف‌های انسانی کشف کنند. به گفته آن‌ها انسان به شکل مداوم در حال متصاعد کردن مخلوطی از بوهای مختلف به همراه گرما و دی‌اکسیدکربن است که این موارد معمولاً وعده غذایی پشه‌ها به‌شمار می‌رود. این در حالی است که اکثر حیوانات هر شکل خاص بو را به واسطه مجموعه مشخصی از نورون‌ها شناسایی می‌کنند؛ با این وجود پشه‌ها قادرند فعل بو کشیدن را از طریق درگاه‌های عصبی متعدد و مختلفی انجام دهند.

آخرین علائم آبله میمون

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اطلاعات نشانه‌های ابتلاء به آبله میمون را به‌روزرسانی کرده و نوشت: افراد مبتلا به آبله میمون بثوراتی دارند که در نواحی مانند دست‌ها، پاها، قفسه سینه، صورت یا دهان بروز می‌کند.

بر اساس گفته این سازمان، بثورات قبل از بهبودی مراحل مختلفی از جمله دلمه را طی می‌کند. همچنین بثورات در ابتدا می‌تواند مانند جوش یا تاول باشد یا حتی به صورت دردناک یا خارش‌دار بروز کند.

سایر علائم آبله میمون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تب
  • لرز
  • تورم غدد لنفاوی
  • احساس خستگی مفرط
  • دردهای عضلانی و کمردرد
  • سردرد
  • علائم تنفسی (مانند گلودرد، احتقان بینی یا سرفه)

کشف جدید دانشمندان در درمان اوتیسم

محققان در تازه‌ترین پژوهش‌های خود به اطلاعات تازه‌ای درباره بیماری اوتیسم پی‌بردند. دانشمندان ده‌ها ژن را کشف کرده‌اند که به شدت با اوتیسم مرتبط هستند و می‌تواند یک پیشرفت مهم در تشخیص این بیماری باشد. اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد.

اگرچه اوتیسم در هر سنی قابل تشخیص است، اما به عنوان یک «اختلال تکاملی» توصیف می‌شود؛ زیرا علائم آن معمولاً در دو سال اول زندگی ظاهر می‌شود. محققان آمریکایی با بررسی DNA چند هزار نفر دریافتند که ۲۰ هزار نفر از آنها مبتلا به اوتیسم هستند. آن‌ها تغییرات بیولوژیکی در مغز که به اوتیسم کمک می‌کند را نیز شناسایی و ۷۰ نوع ژن مرتبط با این اختلال را کشف کرده‌اند که می‌توانند راه را برای آزمایش‌ها و درمان‌های جدید هموار کنند.

اوتیسم منشأ کاملاً ژنتیکی دارد

محققان برای بررسی دلایل احتمالی ابتلاء به اوتیسم، اقدام به یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی گسترده کردند. این تجزیه و تحلیل بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است که شامل بیش از ۱۵۰ هزار شرکت کننده از جمله ۲۰ هزار فرد مبتلا به اوتیسم است.

طی این پژوهش محققان دریافتند ژن‌هایی که عمدتاً با تأخیر رشد مرتبط هستند، در رشد اولیه نورون‌ها (سلول‌های عصبی) فعال هستند در حالی که ژن‌های مرتبط با اوتیسم در نورون‌های بالغ‌تر نقش دارند.

بر این اساس در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، ژن‌هایی که به شدت با اوتیسم مرتبط هستند بیشتر با ژن‌هایی مرتبط است که خطر ابتلاء به اسکیزوفرنی را در افراد افزایش می‌دهند.

تأثیر داروی ضد آلرژی بر کاهش خطر مرگ‌ومیر کرونایی

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری یک داروی ضد آلرژی بر میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. در این مطالعه، داروی ضد آلرژی دوپیلوماب (dupilumab) که برای درمان آسم، اگزما و التهاب مزمن سینوس را مورد ارزیابی قرار دادند.

در این کارآزمایی تصادفی، ۹۰ درصد بیمارانی که آنتی‌بادی مونوکلونال (dupilumab) دریافت کردند در مقایسه با ۷۶.۲ درصد بیمارانی که دارونما دریافت کردند در طول ۶۰ روز زنده بودند. همچنین تعداد کمتری از بیماران دریافت‌کننده دوپیلوماب در مقایسه با گروه دارونما به مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند. محققان در این مطالعه متوجه شدند داروی ذکر شده خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد؛ این دارو به صورت گسترده با نام تجاری Dupixent در دسترس است.

متخصصان اعلام کردند که دوپیلوماب یک داروی جادویی در برابر بیماری کووید -۱۹ نیست؛ آن‌ها فقط پیشنهاد می‌کنند که این دارو می‌تواند یک درمان مفید برای بیماران باشد. علاوه بر این، آن‌ها تاکید کردند که برای درک بهتر مزایای بالقوه دارو، لازم است آزمایشات بیشتر و بزرگ‌تری صورت بگیرد. شواهد موجود نیز نشان می‌دهد که واکسیناسیون مؤثرترین و بهترین روش برای جلوگیری از نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و بستری شدن در بیمارستان است.