پیش‌بینی نقش عناصر تنظیم‌کننده DNA با کمک هوش‌مصنوعی

برنامه‌های جدید هوش‌مصنوعی نقش عناصر تنظیم‌کننده و ساختار سه‌بعدی «DNA» را با دقت پیش‌بینی می‌کند که این مسئله می‌تواند به شناخت بهتر و درمان بیماری کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

خاطرات شاد حال بیماران افسرده را بدتر می‌کند

برخلاف افرادی که هرگز افسردگی را تجربه نکرده‌اند و معمولاً هنگام فکر کردن به رویدادهای مثبت گذشته، بهبود خلق و خوی خود را تجربه می‌کنند، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در عوض هنگام فکر کردن به چنین رویدادهایی، بدتر شدن خلق را تجربه کنند.

افرادی که در گذشته افسردگی را تجربه کرده‌اند، اما دیگر از افسردگی حاد رنج نمی‌برند، ممکن است هنگام فکر کردن به رویدادهای مثبت گذشته خود، بهبود خلق و خوی خود را تجربه نکنند؛ درواقع افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است از تقویت خلق و خو و مثبت خود در زندگی روزمره غافل شوند که ممکن است برای حفظ دیدگاه مثبت نسبت به زندگی و خود و محافظت در برابر خلق و خوی افسرده مهم باشد.

کاهش وزن با ناشتایی متناوب

یک شیوه کمتر محبوب و رایج گرفتن رژیم غذایی و وزن کم کردن این است که به جای شمارش کالری و خوردن مقدار معینی کالری در یک وعده غذایی، در ساعاتی هیچ نخوریم و ناشتا بمانیم. مطالعه اخیر نشان داده که با ناشتایی متناوب Intermittent fasting می‌توان نسبت به شیوه محدود کردن کالری، وزن بیشتری کم کرد، اما در عین حال یافته‌های متناقضی هم وجود دارد که محققان مشغول بررسی آن هستند.

یکی از شکل‌های رایج ناشتایی یا روزه‌داری متناوب شامل محدود کردن مصرف غذا به مدت زمان کمی در هر دوره ۲۴ ساعته است. برای مثال، در روش ۱۶:۸ فقط یک پنجره هشت ساعته هر روز، مثلاً هشت صبح تا چهار بعد از ظهر می‌تواند غذا بخورد.

نبود دسترسی به مواد غذایی، امنیت غذایی را به خطر انداخته است

دانشیار گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و غذایی کشور گفت: در صورت عدم فراهم و دسترسی مواد غذایی، امنیت غذایی نیز در کشور خطرناک می‌شود.

وی تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، کووید ۱۹ و ارز ترجیحی را تحت تأثیر بر امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: این عوامل موجب شده تا مردم غذای کمتری دریافت کنند و مصرف ریزمغذی‌ها را افزایش دهند. چرا که فراهم و دسترسی مواد غذایی به شدت امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار داده است.

پیش‌بینی نقش عناصر تنظیم‌کننده DNA با کمک هوش‌مصنوعی

برنامه‌های جدید هوش‌مصنوعی نقش عناصر تنظیم‌کننده و ساختار سه‌بعدی «DNA» را با دقت پیش‌بینی می‌کند که این مساله می‌تواند به شناخت بهتر و درمان بیماری کمک کند. نتایج این تحقیقات که در نشریه «ژنتیک طبیعت» (Nature Genetics) منتشر شده است، می‌تواند به شناخت بهتری از نقش جهش‌های ژنتیکی در ایجاد بیماری منجر شود.

دکتر «جیان ژو» استادیار بخش بیوانفورماتیک دانشگاه تگزاس (UTSW) می‌گوید: تنها حدود یک درصد از DNA انسان دستوراتی برای ساخت پروتئین صادر می‌کند. تحقیقات در دهه‌های اخیر نشان داده است که بخش زیادی از مواد ژنتیکی باقی مانده دربردارنده عناصر تنظیم کننده است که چگونگی بیان DNA کدگذاری کننده را تعیین می‌کند. اینکه زنجیره چگونه عملکرد این عناصر تنظیم‌کننده را کنترل می‌کند تا امروز به خوبی شناخته نشده است.

شستن لباس‌های آلوده به ویروس آبله میمون باعث انتقال بیماری می‌شود

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که آبله میمون از طریق تماس مستقیم با بثورات آبله میمون، زخم، لمس اشیا یا سطوحی که توسط فرد مبتلا به ویروس استفاده شده است، به افراد سالم منتقل می‌شود. با این وجود، ناشناخته‌های زیادی در مورد این ویروس وجود دارد، زیرا به تازگی رفتار غیرمعمولی از خود نشان داده است و در کشورهای خارج از آفریقا، گسترش یافته است. اگر بثورات فرد مبتلا به آبله میمون با لباس تماس پیدا کند، ویروس به صورت بالقوه می‌تواند گسترش یابد. این موضوع در مورد ملحفه و حوله نیز صدق می‌کند، زیرا جای مناسبی برای رشد ویروس است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس‌هایی مانند آبله میمون در محیط‌های تاریک و خنک به خوبی زنده می‌مانند.

اگر بثورات فرد مبتلا به آبله میمون با لباس تماس پیدا کند، ویروس به صورت بالقوه می‌تواند گسترش یابد. این موضوع در مورد ملحفه و حوله نیز صدق می‌کند، زیرا جای مناسبی برای رشد ویروس است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس‌هایی مانند آبله میمون در محیط‌های تاریک و خنک به خوبی زنده می‌مانند.

کد خبر 595567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.