چه چیزی خطر «واریس» را افزایش می‌دهد؟

متخصصان معتقدند که کمبود ویتامین K و D خطر بروز رگ‌های واریسی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واریس بر رگ‌های پا تأثیر می‌گذارد و موجب بروز پیچ‌خوردگی و بزرگ شدن رگ‌ها می‌شود. این بیماری به دلیل عملکرد نامناسب وریدها رخ می‌دهد و به صورت رگ‌های متورم، بنفش مایل به آبی یا قرمز مشخص می‌شود.

این نوع اختلال عروقی بیشتر در میان زنان شایع است به طوری که ۵۰ درصد زنان و ۲۵ درصد کل بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ورید واریسی زندگی افراد را تهدید نمی‌کند، اما ممکن است باعث بروز مشکلات مربوط به گردش خون شود. متخصصان معتقدند که کمبود بعضی از ویتامین‌ها خطر بروز واریس را افزایش می‌دهد.

نقش ویتامین K در بروز رگ‌های واریسی

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که برای لخته شدن خون، التیام زخم‌ها و سلامت استخوان ضروری است. همچنین این ویتامین به تقویت دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند و از برآمدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. متخصصان معتقدند که کمبود ویتامین K خطر بروز واریس را افزایش می‌دهد. سطح پایین ویتامین K2 منجر به کلسیفیکاسیون الاستین می‌شود که عامل ایجاد رگ‌های واریسی است.

علائم کمبود ویتامین K

رایج‌ترین علائم کمبود ویتامین K شامل خونریزی بیش از حد، کبودی مکرر، لخته شدن خون در زیر ناخن، خونریزی در غشاهای مخاطی که قسمت‌هایی از بدن را می‌پوشاند و مدفوع تیره رنگ و گاهی اوقات با خون می‌شود.

نقش ویتامین D در بروز رگ‌های واریسی

زمانی که سطح ویتامین D خون پایین باشد، رگ‌های خونی نمی‌توانند به خوبی عمل کنند و با مشکل مواجه می‌شوند. ویتامین D به بهبود عملکرد رگ‌های خونی و جریان خون کمک شایانی می‌کند. متخصصان معتقدند که ویتامین D معمولاً نقش مهمی در تنظیم جذب کلسیم و فسفر بدن دارد؛ عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله می‌کند و به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین D عملکرد عروق خونی را با مشکل مواجه می‌کند و خطر ابتلاء به واریس را افزایش می‌دهد.

علائم کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود و با خستگی، ضعف، تغییرات خلقی، گرفتگی و درد عضلانی همراه است. خدمات بهداشتی و پزشکی در بریتانیا (NHS) اعلام کرده است که کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به بدشکلی استخوان مانند راشیتیسم در کودکان و درد استخوان ناشی از وضعیتی به نام استئومالاسی در بزرگسالان شود.

بهترین منابع ویتامین‌های K و D

غذاهایی مانند سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کاهو و کلم بروکلی، روغن‌های گیاهی، میوه‌هایی مانند زغال‌اخته و انجیر، تخم‌مرغ، پنیر، جگر، نخود و سویا منابع اصلی ویتامین K است. بهترین منبع ویتامین D نیز نور خورشید است، اما غذاهایی مانند ماهی‌های چرب از جمله سالمون، ساردین، شاه‌ماهی و ماهی خال‌مخالی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم‌مرغ نیز حاوی ویتامین D است. در صورتی که فکر می‌کنید غذاهای دریافتی شامل ویتامین D و K کافی نیست، می‌توانید از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

کد خبر 585798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.