ترمیم قلب پس از حمله قلبی با کمک عامل درمانی کووید- ۱۹

پژوهشگران "دانشگاه هیوستون" در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که شاید درمان با کمک آران‌ای پیام‌رسان که به طور گسترده در واکسن‌های کووید -۱۹ استفاده می‌شود، بتواند به ترمیم قلب پس از حمله قلبی کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلوگیری از خونریزی با زهر مار، کشف علت احتمالی جدیدی برای ابتلاء به آلزایمر، کمک خواب به بازیابی حرکت پس از سکته مغزی، ساخته شدن لپتاپ‌هایی برای میدان جنگ، ترمیم قلب پس از حمله قلبی با کمک عامل درمانی کووید -۱۹، اندازه‌گیری فشارخون با خالکوبی‌ها، تولید ۱۰ هزار برابر بیشتر سلول‌های ضد سرطان توسط یک نوع پروتئین، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم با هوش مصنوعی و شناسایی یکی از عوامل مهم نابینایی در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

جلوگیری از خونریزی با زهر مار!

محققان استرالیایی می‌گویند سم کشنده مار می‌تواند خونریزی کنترل نشده را در انسان متوقف کند و در واقع راهی برای تبدیل زهر کشنده مار به یک ژل شفابخش یافته‌اند. مارها موجوداتی هستند که اغلب لرزه بر اندام انسان می‌اندازند، اما این حیوانات سمی می‌توانند برای انسان بسیار مفید باشند.

اکنون یک تیم تحقیقاتی در حوزه زیست‌مواد از مؤسسه استرالیایی مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی دانشگاه کوئینزلند (AIBN) به سرپرستی "آماندا کیجاس" محقق فوق دکتری، پروتئینی را در زهر دو مار شامل مار افعی قهوه‌ای و مار فلس‌دار شرقی استرالیا کشف کرده‌اند که می‌تواند به عنوان یک تسریع کننده مفید در فرآیند انعقاد خون بدن انسان عمل کند. کشف این محققان منجر به تولید ژلی شده است که می‌تواند خونریزی را با لخته کردن خون در دمای بدن متوقف کند تا زخم‌ها را به سرعت ببندد.

کشف علت احتمالی جدیدی برای ابتلاء به آلزایمر

پس از آزمایش بالینی ناموفق دیگری که روی یک داروی جدید طراحی شده برای شکستن تجمعات پروتئین‌های سمی که علت بیماری آلزایمر هستند، انجام شد، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که به امید یافتن درمانی برای این بیماری، باید به بخش دیگری از مغز نگاه کنیم.

این مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه "منچستر" نشان داد که اختلالات رگ‌های خونی در مغز ممکن است به توضیح تخریب عصبی مشاهده شده در آلزایمر کمک کند.

بیماری آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که معمولاً به کندی آغاز می‌شود و به تدریج رو به وخامت می‌رود. این بیماری علاج‌ناپذیر را اولین بار یک روانپزشک و پاتولوژیست آلمانی به نام " آلویز آلزایمر" در سال ۱۹۰۶ میلادی توصیف کرد. تحقیقات جدید فرضیه‌ای را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه باریک شدن رگ‌های خونی در مغز در کاهش شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر نقش دارد.

خواب چگونه به بازیابی حرکت پس از سکته مغزی کمک می‌کند؟

پژوهشگران "دانشگاه شرق انگلستان"(UEA) در پروژه جدیدی، به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که خواب چگونه می‌تواند به بهبود پس از سکته مغزی کمک کند.

آنها بررسی خواهند کرد که آیا الگوهای خواب افراد، بر بهبود عملکرد عصبی-عضلانی و توانایی استفاده از عضلات ضعیف در حرکت کردن تأثیر می‌گذارند یا خیر.

این گروه پژوهشی به دنبال افرادی هستند که سکته مغزی را پشت سر گذاشته‌اند تا در این پروژه شرکت کنند. آنها امیدوارند که یافته‌های آنها نشان دهند که مغز چگونه پس از بروز سکته مغزی بهبود می‌یابد. شرکت‌کنندگان از نظر اقدامات روزانه، خواب و حرکت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به بخشی از مغز قطع می‌شود و سلول‌های مغز را از بین می‌برد. آسیب رسیدن به مغز می‌تواند بر نحوه عملکرد بدن تأثیر بگذارد و بروز ضعف در یک طرف بدن، شایع‌ترین و شناخته شده‌ترین اثر سکته مغزی است. اگر عضلات بدن ضعیف باشند، احتمالاً شخص در حرکت دادن اندام‌ها و به طور کلی حرکت کردن، با مشکل مواجه خواهد شد.

لپتاپ‌هایی که برای میدان جنگ ساخته شده‌اند

جدیدترین لپ‌تاپ‌های برند "Getac" برای زنده ماندن در سخت‌ترین شرایط طراحی و ساخته شده‌اند. ماه گذشته شرکت "پاناسونیک" قوی‌ترین لپتاپ خود موسوم به "Toughbook" را معرفی کرد و اکنون شرکت "Getac" دو مورد جدید را به خانواده تجهیزات پرتابل جان‌سخت خود اضافه کرده است که هر دو برای زنده ماندن در شرایط عملیاتی شدید که پرسنل دفاعی با آن مواجه هستند، در عملیات‌های حمل و نقل و لجستیک و کار میدانی در صنایع انرژی ساخته شده‌اند.

این دو لپتاپ موسوم به "X۶۰۰" و "X۶۰۰ Pro" تقریباً دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشابه هستند و صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی با وضوح فول اچ‌دی (۱۹۲۰*۱۰۸۰) دارند که گزارش شده است که می‌تواند رنگ و کنتراست فوق العاده‌ای ارائه دهد و در عین حال به لطف روشنایی ۱۰۰۰ نیتی در نور مستقیم خورشید نیز به خوبی قابل رؤیت است.

ترمیم قلب پس از حمله قلبی با کمک عامل درمانی کووید- ۱۹

پژوهشگران "دانشگاه هیوستون" در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که شاید درمان با کمک آران‌ای پیام‌رسان که به طور گسترده در واکسن‌های کووید -۱۹ استفاده می‌شود، بتواند به ترمیم قلب پس از حمله قلبی کمک کند تا پس از حمله قلبی احیا شوند. این روش از آران‌ای پیام‌رسان استفاده می‌کند تا سلول‌ها را به حالتی شبیه به سلول بنیادی بازگرداند. آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها نشان داده‌اند که عملکرد قلب یک ماه پس از حمله قلبی، بهبود چشمگیری را با کمک این روش داشته است.

سلول‌های قلب برخلاف بیشتر بافت‌های بدن، توانایی محدودی برای بازسازی پس از آسیب دارند. به همین دلیل است که حملات قلبی تا این اندازه کشنده هستند. پس از حمله قلبی، بافت اسکار تشکیل می‌شود که می‌تواند حملات بیشتر و در نهایت نارسایی قلبی را به همراه داشته باشد.

در سال‌های اخیر، دانشمندان به بررسی چگونگی ترمیم قلب‌های آسیب‌دیده با بازسازی سلول‌ها پرداخته‌اند و با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت، برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها یا استفاده از پیام‌رسان‌های سلول‌های بنیادی برای وادار کردن قلب به ترمیم خود، موفقیت‌هایی را به دست آورده‌اند.

پروتئینی که ۱۰ هزار برابر بیشتر سلول‌های ضد سرطان تولید می‌کند

محققان دانشگاه "واشنگتن در سنت لوئیس" دریافته‌اند که افزودن یک پروتئین تقویت کننده می‌تواند به طور قابل توجهی نتیجه ایمونوتراپی سرطان را بهبود بخشد. آزمایشات آنها روی موش‌ها نشان داد که این پروتئین ۱۰ هزار برابر سلول‌های ایمنی بیشتری تولید می‌کند و همه موش‌ها در تمام این آزمایش زنده ماندند.

سیستم ایمنی بدن ما یک خط دفاعی قدرتمند در برابر همه بیماری‌ها از جمله سرطان است، اما گاهی اوقات نیز می‌توان به آن در این راه کمک کرد. روش ایمونوتراپی سلول‌های"CAR T" یک درمان جدید و امیدوارکننده است که در آن پزشکان سلول‌های T را از یک بیمار استخراج می‌کنند، آنها را مهندسی ژنتیکی می‌کنند تا سلول‌های سرطانی مشخصی را هدف قرار دهند و آنها را به بدن بازمی‌گردانند تا آن سلول‌ها را شکار کنند. در حالی که این تکنیک نویدبخش بوده است، اثربخشی آن می‌تواند در طول زمان شروع رو به کاهش بگذارد.

هوش مصنوعی، کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی می‌کند

پژوهش جدیدی که به سرپرستی "دانشگاه نورث‌وسترن"(Northwestern University) انجام شده است، از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا الگوهای گفتار را در کودکان مبتلا به اوتیسم شناسایی کند. نتیجه این پژوهش، بین زبان‌های انگلیسی و کانتونی هم‌خوانی داشت و نشان داد که بررسی ویژگی‌های گفتاری ممکن است روش مفیدی برای تشخیص دادن این بیماری باشد.

این پژوهش که با همکاری پژوهشگران هنگ کنگ انجام شد، نتایجی را به همراه داشت که می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا بین عوامل ژنتیکی و محیطی که توانایی‌های ارتباطی افراد مبتلا به اوتیسم را شکل می‌دهند، تمایز قائل شوند. همچنین، این روش می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درباره منشأ این بیماری بیشتر بیاموزند و درمان‌های جدیدی را ارائه دهند.

خالکوبی‌هایی که فشار خون را اندازه‌گیری می‌کنند!

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "روزبه جعفری"، دانشمند ایرانی، خالکوبی‌هایی را با استفاده از گرافین ابداع کرده‌اند که می‌توانند فشار خون را اندازه‌گیری کنند.

خالکوبی‌های موقتی که با استفاده از گرافین ساخته می‌شوند، می‌توانند فشار خون را طی چند روز به صورت دائمی کنترل کنند. عملکرد این خالکوبی‌ها با روش کار دستگاه‌های فشار خون استاندارد که از زمان ابداع خود تاکنون تغییر چندانی نکرده‌اند، بسیار متفاوت است.

" دجی آکینوانده"(Deji Akinwande)، پژوهشگر "دانشگاه تگزاس در آستین"(UT Austin) گفت: خالکوبی گرافین، بی‌وزن و نامرئی است. کاربر پس از خالکوبی، آن را فراموش می‌کند.

آکینوانده و همکارانش، نوعی خالکوبی را ابداع کرده‌اند که شامل ۱۲ نوار گرافین تقریباً نامرئی است که در دو ردیف و در امتداد دو شریان اصلی ساعد قرار گرفته‌اند. نوارهای بیرونی هر ردیف، سیگنال‌های الکتریکی کوچکی را به عمق ساعد ارسال می‌کنند. نوارهای داخلی می‌توانند تغییرات جریان خون را با تغییر ولتاژ تشخیص دهند.

یکی از عوامل مهم نابینایی شناسایی شد

محققان دانشگاه ژنو با همکاری محققان دانشگاه لوزان سوئیس مکانیسم مولکولی که باعث نابینایی می‌شود را شناسایی کرده‌اند. ورم رنگیزه‌ای شبکیه یا رتینیت پیگمنتوزا (Retinitis pigmentosa، RP) یک بیماری تخریب کننده چشمی است که با از دست دادن پیشرونده بینایی مشخص می‌شود که این امر نیز معمولاً به نابینایی منجر می‌شود.

تخریب ارثی شبکیه به دلیل از بین رفتن سلول‌های گیرنده نور یکی از دلایل اصلی نابینایی انسان است. در حالی که نقص‌های ساختاری سلول‌های گیرنده نوری مرتبط با تخریب شبکیه مشاهده شده بود اما تاکنون، مکانیسم‌های مولکولی درگیر درک نشده بودند.