۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
بیست‌ویکم ژوئن، روز جهانی یوگا

یوگا ورزشی است که نه‌تنها به سلامت جسم کمک می‌کند، بلکه در بهبود وضعیت روانی موثر است. بیست‌ویکم ژوئن به عنوان روز جهانی یوگا شناخته شده و بهانه‌ای است تا مردم سراسر جهان به سمت انجام این فعالیت‌ جسمی سوق داده شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند به آرامش دست یابند که بعضی از این روش‌ها، سالم‌تر از سایر اقدامات است. به عنوان مثال، برخی از مردم برای رسیدن به آرامش، مطالعه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوند، حال آن‌که افراد زیادی نیز انجام فعالیت‌های جسمی را بهترین رویکرد برای حفظ آرامش خود می‌دانند.

مزایای انجام یوگا برای همگان آشکار است، با این حال بیست‌ویکم ژوئن به عنوان روز جهانی یوگا معرفی شده است با این هدف که افرادی بیشتری با مزایای این ورزش آگاه شوند و بخشی از روزمرگی‌های خود را به انجام آن بپردازند و از این طریق، تنش‌های روانی و جسمی خود را به حداقل برسانند. یوگا تنها یک ورزش جسمی به حساب نمی‌آید، بلکه فعالیتی است که برای ذهن نیز مزایای زیادی در پی دارد و به ورزشکاران امکان تمرکز بر زندگی و آرامش روان خود را می‌دهد.

تاریخچه روز جهانی یوگا

یوگا به تنهایی یک تمرین جسمی، ذهنی و روانی است که پیدایش آن به حدود شش هزار سال پیش بر می‌گردد و هندوستان به عنوان منشأ آن شناخته شده است. سال‌ها گذشت و با سپری شدن زمان، یوگا تحولات زیادی را متحمل شد و یک فلسفه خاص را به خود اختصاص داد که به توسعه بیشتر آن نیز منجر شد. در قرن نوزدهم، یوگا به طور گسترده‌ای نظر مردم غرب را به خود جذب کرد که به تازگی به فرهنگ و فلسفه شرق علاقمند شده بودند. در آن زمان، سوامی ویوکاناندا اولین مدرس هندو بود که برای اولین بار فلسفه‌های یوگا و دانتا را در سال ۱۸۹۳ در کنگره جهانی ادیان در شیکاگو، واقع در ایالت ایلینوی آمریکا به جهان غرب معرفی کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در یازدهم ماه دسامبر سال ۲۰۱۴، از تعیین بیست‌ویکم ماه ژوئن به عنوان روز جهانی یوگا خبر داد و مردم جهان را به بزرگداشت این ورزش دعوت کرد. نخست‌وزیر هند نیز از این روز به عنوان هدیه‌ای از سنن قدیمی هند یاد کرد و مدعی شد که انجام یوگا به تقویت جسم و روان انسان‌ها کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که در تصمیم‌گیری و تمرکز بهتر افراد نیز سهیم است. علاوه بر این، افزایش سازگاری میان بشر و طبیعت، استقامت و بردباری در انجام امور و در نهایت، رفاه جسمی از دیگر مزایای انجام یوگا شناخته شده است. مهم‌تر از همه این‌که انجام یوگا می‌تواند از طریق تغییر سبک زندگی و افزایش خودآگاهی در میان بشر، به او در سازگارسازی خود در مقابل تغییرات اقلیمی نیز سهیم باشد.

امروزه یوگا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در میان مردم سراسر جهان به حساب می‌آید و بسیاری به انجام آن می‌پردازند تا به رفاه جسمی و روانی دست بیابند. کلاس‌های یوگا نیز همه روزه به طور گسترده‌تر و پیشرفته‌تر برگزار می‌شود و طرفداران بیشتری را نیز به سمت خود جذب می‌کند و جالب این‌که این ورزش در هر مکان و هر زمانی قابل اجرا است.

مزایای یوگا برای انسان

بدیهی است که یوگا فواید زیادی برای جسم و روان انسان‌ها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش انعطاف جسم اشاره کرد. در واقع، انجام یوگا به مرور زمان استقامت مفاصل را افزایش می‌دهد و از این طریق، میزان آسیب‌پذیری آن‌ها را در مقابل شرایط تهدیدآمیز مختلف به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، یوگا متابولیسم جسم را بهبود می‌بخشد و از این طریق به تناسب اندام افراد نیز کمک می‌کند.

اگرچه ممکن است یوگا یک تمرین هوازی به حساب نیاید، با این حال مزایای زیادی برای سلامت قلب انسان به ارمغان می‌آورد. ضربان قلب افراد به هنگام انجام یوگا افزایش می‌یابد، جسم در مقابل آسیب‌ها مقاوم‌تر می‌شود، تمرکز ذهن بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کند و در نهایت، رفاه برای انجام دهنده آن به ارمغان می‌آید.

چگونه می‌توان روز جهانی یوگا را جشن گرفت؟

خواه مردم از متخصصان ورزش یوگا به حساب بیایند یا این‌که تاکنون این ورزش را انجام نداده باشند، می‌توانند روز جهانی یوگا را در کنار یکدیگر و با انجام اقدامات مختلف جشن بگیرند. یوگا، تاکنون به میلیون‌ها نفر از مردم جهان کمک کرده است به یک آرامش درونی و بیرونی دست یابند و وضعیت جسمی خود را نیز، صرف‌نظر از سن و جنسیت، بهبود ببخشند. حتی افرادی نیز که تاکنون موفق به انجام یوگا نشده‌اند از تأثیرات مثبت آن بر زندگی آگاه هستند و در نتیجه، یادآوری این ورزش در یک روز جهانی می‌تواند به جذب افراد بیشتر به انجام آن کمک کند.

ورزش یوگا حرکات آهسته و کم‌تحرک را در بر می‌گیرد و در نتیجه همه افرادی که قادر به انجام سایر فعالیت‌های جسمی نیستند، می‌توانند از مزایای بی‌شمار این ورزش بهره‌مند شوند. یوگا در تقویت تکنیک‌های مراقبه، بهبود تنفس و تقویت ذهن اثربخش است، به ویژه می‌تواند به زنان باردار یا افرادی کمک کند که از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در روز جهانی یوگا انجام داد این است که یک تشک مخصوص یوگا تهیه کنیم و به انجام آن در فضاهای عمومی بپردازیم، به این امید که افراد بیشتری را به سمت انجام این ورزش تشویق کنیم. علاوه بر این، مربیان ورزش یوگا می‌توانند از طریق برگزاری کلاس‌های رایگان و خلاق، افراد بیشتری را به انجام یوگا سوق دهند.

کد خبر 583218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.