۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
بهبود سلامت مغز با مدیتیشن

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد افرادی که به اختلال شناختی خفیف مبتلا هستند با انجام مدیتیشن متفکرانه می‌توانند عملکرد ذهنی خود را بهبود بخشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات اختلال شناختی خفیف (MCI) یکی از اولین نشانه‌های بیماری آلزایمر است؛ علائم این بیماری شامل گم‌کردن وسایل، فراموش‌کردن رویدادها یا قرارهای ملاقات و مشکل درک لغات یک متن است. هنوز هیچ روش درمانی برای برطرف‌ کردن علائم اختلال شناختی خفیف وجود ندارد. پزشکان معمولا برای تشخیص این بیماری از چند شیوه متفاوت مانند آزمایش‌ زبان، تفکر و حافظه استفاده می‌کنند.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی رابطه بین مدیتیشن و کاهش علائم اختلال شناختی ضعیف، داده‌های سلامت ۱۴ مرد و زن مبتلا به MCI با میانگین سنی ۵۵ تا ۹۰ سال را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران این افراد را به دو گروه تقسیم کردند، به طوری که گروه اول در هشت جلسه مدیتیشن متفکرانه و یوگا شرکت کردند، در حالی که گروه دوم (گروه کنترل) در لیست انتظار این کلاس‌ها قرار گرفتند.

 یکی از نگرانی‌های اصلی مطالعه جدید این بود که افراد شرکت‌کننده به خاطر اختلال شناختی خفیف نتوانند مهارت جدید مدیتیشن متفکرانه را یاد بگیرند، اما محققان متوجه شدند که اختلالات شناختی، مشکلی برای یادگیری افراد به وجود نمی‌آورد و آن‌ها می‌توانند با موفقیت این تکنیک را یاد گرفته و از آن استفاده کنند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد علائم اختلال شناختی ضعیف افراد گروه اول که در کلاس‌های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBRS) شرکت کردند، بهبود یافت.

همچنین این تمرینات، تاثیرات مثبتی بر هیپوکامپوس مغز (مسئول یادگیری و حافظه) داشت. به گفته محققان علائم بیماری در مبتلایان به MCI با انجام مدیتیشن متفکرانه بهبود می‌یابد. علاوه بر این مدیتیشن از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری خواهد کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Alzheimer's Disease منتشر شده است.

کد خبر 387324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.