چگونه می‌توان خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش داد؟

پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن خطر ابتلا به سکته قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سالیانه افراد زیادی به دلیل سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند. گاهی اوقات ممکن است سکته قلبی بدون علامت باشد یا با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود؛ بنابراین لازم است افراد علاوه بر معاینات منظم، به سبک زندگی خود به ویژه رژیم غذایی و تناسب اندام توجه کنند. حمله قلبی معمولاً زمانی رخ می‌دهد که لخته خون مانع جریان خون به قلب شود این اتفاق مستلزم مراقبت فوری پزشکی است زیرا هرچه زمان بیشتری بدون درمان بگذرد آسیب بیشتری به عضله قلب وارد می‌شود.

تأثیر رژیم غذایی و ورزش بر خطر بروز سکته قلبی

رژیم غذایی که حاوی قند، نمک، کربوهیدرات تصفیه شده و چربی اشباع شده است باعث ایجاد پلاک چربی و کلسترول می‌شود، در نهایت خطر بروز لخته خون و متعاقباً سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین رژیم غذایی سالم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. ورزش منظم نیز در این زمینه بسیار مؤثر است و باعث می‌شود ضربان قلب افزایش پیدا کند و خون بیشتری به اندام‌های بدن پمپاژ شود. در این صورت اکسیژن بیشتری به اندام‌های بدن منتقل می‌شود و عملکرد بدن بهبود پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فعالیت بدنی خطر بروز بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و چاقی را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش خطر سکته قلبی

یک رژیم غذایی سالم سرشار از مواد مغذی، پروتئین و فیبر است، چربی‌های و کربوهیدرات‌ها نیز برای داشتن قلب و بدن سالم بسیار مهم است؛ البته لازم است باید به میزان کافی دریافت شود. توصیه شده است که هنگام پخت‌وپز از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنید. چربی‌های سالم مانند چربی‌های اشباع نشده در مغزها و چربی‌های امگا سه موجود در ماهی یافت می‌شود. به منظور دریافت کربوهیدرات مناسب، باید نان یا پاستا سبوس‌دار را انتخاب کنید و میزان مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. لازم است افراد به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سکته قلبی از پروتئین استفاده کنند؛ ماهی، گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، آجیل، دانه‌ها و لوبیا سرشار از پروتئین هستند. مواد غذایی حاوی پروتئین به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود.

ورزش مناسب برای کاهش خطر سکته قلبی

ورزش منظم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی را کاهش می‌دهد و به بهبود خلق و خوی افراد نیز کمک می‌کند. اگر درگیر فشار خون بالا یا پایین یا دیابت هستید باید در مورد نوع ورزش‌هایی که قصد دارید انجام دهید با پزشک مشورت کنید؛ ممکن است ورزش‌های شدید برای سلامت افراد مناسب نباشد. یک پیاده‌روی ساده برای افراد مبتدی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. توصیه شده است که در طول روز فعال باشید و چهار تا شش بار در هفته هر بار به مدت حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

کد خبر 581385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.