برنامه‌های هفته میراث فرهنگی استان اصفهان+جزئیات

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در این استان را تشریح کرد.

سیدمهدی موسوی‌موحد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آغاز هفته میراث فرهنگی از امروز _بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ اظهار کرد: با توجه به کاهش مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور، امسال برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در استان اصفهان نسبت به دو سال گذشته با نگاه خلاقانه‌تر و تخصصی‌تر توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان برنامه‌ریزی شده است و تا سوم خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طبق ابلاغ قائم‌مقام وزیر و معاون سازمان میراث فرهنگی، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ بازدید از همه موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی تحت مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در استان اصفهان، رایگان است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه‌هایی که قرار است در اولین روز هفته میراث فرهنگی در شهر اصفهان برگزار شود شامل «تجربیات پنج دهه مرمت مسجد جامع عتیق» به روایت عبدالله جبل‌عاملی، «رونمایی از پادکست چهل‌ستون»، «ساخت تیزر معرفی کودک و موزه» توسط موزه هنرهای تزئینی ایران و برگزاری نمایشگاه «پوسترهای آثار مکشوفه در مسجد جامع عتیق» در طول هفته میراث فرهنگی در مسجد جامع عتیق است.

وی با اشاره به برنامه‌های روز دوم هفته میراث فرهنگی در شهر اصفهان، گفت: برگزاری «نمایش مجازی آثار منتخب موزه چهل‌ستون» واقع در کاخ چهل‌ستون، سخنرانی معرفی طرح پژوهشی شناسایی سیستم آب‌رسانی در کاخ‌موزه عالی‌قاپو، اجرای برنامه شاهنامه‌خوانی واقع در کاخ چهلستون، افتتاح بوم‌گردی بهار، رونمایی از سنگ نبشته گور حاجی‌آباد فارس واقع در کاخ چهلستون و افتتاح اقامتگاه‌های سنتی معتمدی از برنامه‌های این روز است.

موحد با بیان اینکه رویداد خاصی به‌غیر از ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها در روز سوم هفته میراث فرهنگی نداریم، افزود: در روز چهارم هفته میراث فرهنگی _شنبه، سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه_ برنامه‌هایی همچون آموزش عکاسی با تلفن همراه واقع در کاخ‌موزه عالی‌قاپو، معرفی ساختار آب‌رسانی و چرخه آب در کاخ عالی‌قاپو با سخنرانی الهه روح‌الهی، برگزاری تورهای خاص، خوانش و محتوای جدید باغ‌موزه چهل‌ستون با عنوان‌های «استقبال از خورشید»، «بدرقه خورشید»، «به‌مثابه باغ ایرانی» و «سیستم آبیاری و پوشش گیاهی چهل‌ستون» برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که قرار است در هفته میراث فرهنگی در شهر اصفهان اجرا شود، بزرگداشت مرحوم نشاط، از مدیران اسبق میراث فرهنگی استان اصفهان خواهد بود که قرار است یک‌هزار جلد کتاب از کتابخانه شخصی وی به کتابخانه کاخ‌موزه چهل‌ستون اهدا شود.

به گفته وی، آموزش شیوه صحیح بازدید از بناهای تاریخی به کودکان محروم در کاخ‌موزه عالی‌قاپو و تقدیر از خادمان پیشکسوت میراث فرهنگی در کاخ‌موزه چهل‌ستون نیز از مهم‌ترین برنامه‌های روز چهارم هفته میراث فرهنگی در نصف جهان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، با اشاره به برگزاری پاراتور، هم‌زمان با موزه‌های سراسر کشور، تصریح کرد: این پاراتورها در شهر اصفهان در روز آخر هفته میراث فرهنگی یعنی سوم خردادماه در باغ‌موزه چهل‌ستون و موزه خصوصی گنجینه هنرهای اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه میراث فرهنگی و دفاع مقدس در این روز در مسجد شیخ لطف‌الله برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه به‌غیر از شهر اصفهان در شهرهای کاشان، ورزنه، نائین، نطنز و شاهین‌شهر هم برنامه‌هایی برای هفته میراث فرهنگی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در نظر گرفته شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون آثار منتخب مجموعه‌داران شهرستان کاشان در باغ‌موزه فین کاشان، نمایشگاه تصاویر استاد کمال‌الملک با همکاری موزه ملک، از مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در شهر کاشان است.

موحد اظهار کرد: معرفی آثار ثبت شده ملی در حوزه‌های ملموس و ناملموس در مسجد جامع نائین، برگزاری جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی، اجرای موسیقی محلی و برنامه‌های شعرخوانی و اجرای موسیقی محلی موزه مردم‌شناسی کویر از مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در شهرستان نائین است.

وی ادامه داد: اجرای نقالی و پرده‌خوانی در طول هفته میراث فرهنگی، رونمایی از عروسک ننه نقلی، پویش نقاشی صلح و رونمایی از آثار ارسال شده از مهم‌ترین برنامه‌های شهرستان نطنز در این هفته است که همه این برنامه‌ها در موزه عروسک‌های محلی بادرود شهرستان نطنز، برگزار خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، با بیان اینکه افتتاح موزه مردم‌شناسی و یافته‌های سنتی ورزنه از مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در این شهرستان است، گفت: در شهرستان شاهین‌شهر و میمه، برنامه‌هایی همچون تقدیر از خادمان و مسئولانی که در احیا و بازسازی موزه پس از آتش‌سوزی همکاری داشتند در موزه مردم‌شناسی میمه، نشست ادبی شب‌شعر و مسابقه نقاشی کودکان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور، دارای ۱۱۲ شهر و حدود یک‌هزار روستا است. بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده است و ۱۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن شامل میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.

کد خبر 575982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.