شاهمرادی خبر داد: تلاش برای احیای سقاخانه‌های اصفهان

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، همکارانم در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و شهرداری منطقه سه، برای احیای سقاخانه‌ها همت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی شاهمرادی در مراسم رونمایی از سقاخانه مرمت شده چهارراه نقاشی، اظهار کرد: سقاخانه‌ها بخشی از هویت ما هستند و هنرهای مختلفی از جمله شعر، نقاشی، کاشی‌کاری و معماری را در دل خود دارند.

وی به اهمیت توجه به میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: این سقاخانه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان بازسازی و احیا شده و سقاخانه دیگری واقع در پشت حمام شاهزاده‌ها در حال مرمت و بازسازی است.

مهدی موسوی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اصفهان نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: نزدیک بودن هفته میراث فرهنگی و ویژه‌برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان موجب شد روند احیا و توجه به سقاخانه‌ها آغاز شود.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل، حساسیت و توجه اقشار و گروه‌های مختلف مردم نسبت به میراث فرهنگی کم‌تر بود اما امروز افزایش پیدا کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اهمیت اصفهان از منظر میراث فرهنگی و هنری، تصریح کرد: با توجه به اعتباراتی که وزارت‌خانه برای مجموعه میراث فرهنگی در نظر گرفته است، اتفاقات خوبی را در حوزه میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی در ماه‌های پیش رو پیش‌بینی می‌کنیم.

در ادامه این مراسم، ابراهیمی، مهندس معمار این بنا به اهمیت جایگاه سقاخانه‌ها در شهر اشاره کرد و گفت: سقاخانه‌ها مجموعه‌ای از آب، نور و معماری است که علاوه بر رفع تشنگی مردم محله، شب‌ها از طریق شمع‌ها یا چراغ‌هایی که مردم روی آن‌ها می‌گذاشتند، روشنایی کوی و برزن را تأمین می‌کرد.

این مهندس معمار تاکید کرد: این سقاخانه‌ها از منظر معماری، ترکیب رنگ و شکلی که دارند قابل توجه هستند و باید برای احیای آنها تلاش کرد.

در انتهای برنامه از هادی الله‌یاری، مدیر عملیات مرمت و بازسازی سقاخانه قدردانی و لوح تقدیری به وی تقدیم شد.

به گزارش ایمنا، کاشی‌های سقاخانه چهارراه نقاشی در سال ۹۹ سرقت شد. پس از این سرقت، یکی از شهروندان دغدغه‌مند اصفهان این موضوع را به اطلاع میراث فرهنگی رساند و با پیگیری‌های مستمر، کاشی‌های سرقت رفته پیدا و تلاش برای مرمت و بازسازی این سقاخانه آغاز شد.

کد خبر 573743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.