پیشنهادات شورای شهر اراک برای حفظ بناهای تاریخی

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با طرح پیشنهاداتی برای حفظ بناهای تاریخی، گفت: بازسازی، مرمت و حفظ بناهای تاریخی در هر شهری یک سرمایه‌گذاری محسوبو به شکل‌گیری یک دارایی سرمایه‌ای با سود آفرینی مادی و فرهنگی طولانی‌مدت منجر می‌شود که همان درآمد پایدار شهری ست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس خسروانی امروز _دوشنبه، بیست‌ونهم فروردین‌ماه_ در صحن رسمی شورای اسلامی شهر اراک، اظهار کرد: افزایش روز افزون اهمیت بناهای تاریخی در دنیا باعث شد تا ۱۸ آوریل مصادف با بیست‌ونهم فروردین به عنوان روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه بناهای تاریخی جزو میراث فرهنگی ملموس غیر منقول بشری به شمار می‌رود که امروزه حفظ آنها در کشورهای دارای تمدن و تاریخ کهن به یک دغدغه تبدیل شده است، افزود: حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است و این مهم یک تکلیف را برای مسئولان، نهادهای مردمی و نخبگان ایجاد می‌کند تا با تلاش‌های خود از فراموش شدن این بناها جلوگیری کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر اینکه ما امانتدار میراث باقی مانده از گذشتگان خود هستیم و در برابر آن مسئولیت داریم و باید به آیندگان در برابر این میراث کهن پاسخگو باشیم، ادامه داد: طبق قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی مصوب سال ۱۳۹۸، در سه بند ۱۰، ۱۱ و ۱۴ وظایفی از جمله مقابله با ساخت‌وساز غیر قانونی در حریم آثار و محدوده بافت‌های تاریخی، رعایت تراکم املاک در محدوده و اولویت قرار دادن به تخصیص بودجه عمرانی سالانه جهت بافت‌های تاریخی بر عهده شوراها و شهرداری‌ها نهاده شده اس.

وی گفت: بازسازی، مرمت و حفظ بناهای تاریخی در هر شهری یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و به شکل‌گیری یک دارایی سرمایه‌ای با سود آفرینی مادی و فرهنگی طولانی‌مدت منجر می‌شود که همان درآمد پایدار شهری ست.

خسروانی افزود: شفافیت نداشتن قوانین یا ابهام و قابل تفسیر بودن قوانین در حوزه بناهای تاریخی، کمبود بودجه حفظ و مرمت و نگهداری یا تملک این بناها توسط نهادهای متولی، اختلاف بین سازمان‌های متولی با متقاضی حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی که اغلب مالکیت بناهای تاریخی را دارند، یا تفاهم نداشتن با مالکان خصوصی درباره تملک بنا باعث عدم موفقیت در حفظ بسیاری از بناهای تاریخی از جمله خانه‌های تاریخی شده است.

وی اظهار کرد: ما نیازمند روان‌سازی قوانین این حوزه، متقاعد کردن دولت جهت هزینه کردن در راستای حفظ و نگهداری این بناها، ارائه تسهیلات به متقاضیان بخش خصوصی و ایجاد کاربری جدید برای این بناها هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: شورای ششم اسلامی شهر اراک در راستای حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی شهر اراک در سه حوزه بودجه مناسبی را اختصاص داده است؛ یکی در بحث لایروبی و ترمیم قنوات شهر اراک با مبلغ یک میلیارد تومان و برای ترمیم و حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی مثل بازار اراک سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که هم شهرداری و هم نهاد تخصصی این امر یعنی اداره کل میراث فرهنگی باید در هزینه کرد این بودجه اهتمام جدی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: خرید خانه‌های تاریخی شهر اراک نیز در دستور کار شورا و شهرداری اراک قرار دارد و در صورت رسیدن به توافقات و حل مشکلات حقوقی نسبت به تملک آنها اقدام خواهد شد.

خسروانی اظهار کرد: راه‌اندازی واحدهای قضائی متخصص جهت بررسی پرونده‌های بناهای تاریخی، برگزاری جشنواره‌های هنری پیرامون بناهای تاریخی در اراک، افزایش آگاهی شهروندان از بناها و محوطه‌های تاریخی شهر به منظور مطالبه گری عمومی، استفاده از ظرفیت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در اراک جهت جذب سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی داخلی و خارجی و تشکیل و تقویت سمن‌ها به منظور هدایت پویش‌های حفظ بناهای تاریخی شهر از دیگر راهکارهای پیشنهادی شورای شهر است.

کد خبر 569339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.