چگونه می‌توان به سلامت روانی در زندگی دست یافت؟

سلامت روح می‌تواند انسان را در مسیر رسیدن به رفاه ابدی هدایت کند و میزان خستگی روزمره را در او به حداقل برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از مردم جهان نمی‌دانند برای آرامش روزمره خود چه اقداماتی انجام دهند و بیشتر روزمرگی خود را بدون هدف سپری می‌کنند. برخی نیز اغلب روزهای هفته را در محل کار می‌گذرانند و بدون اینکه برنامه دیگری را برای رفاه خود در پیش گیرند، روزهای تعطیل آخر هفته را صرفاً با خستگی سپری می‌کنند؛ این وضعیت می‌تواند سلامت روان آن‌ها را به حداقل برساند و حتی این افراد را از پا درآورد. این در حالی است که بسیاری نیز در محل کار، خواسته‌های خود (این‌که در چه شرایطی احساس راحتی می‌کنند یا هم‌اتاقی با کدام همکار را ترجیح می‌دهند) را به زبان می‌آورند و از این طریق، خستگی فعالیت را به حداقل می‌رسانند.

بسیاری از محققان و روان‌شناسان استدلال کرده‌اند که چنان‌چه افراد و به ویژه مردمی با مشغله کاری زیاد، تنها یک روز در هفته را نیز به روز سلامت روان خود اختصاص دهند، آن‌گاه خواهند توانست به آرامشی نسبی دست یابند و اثرات منفی فعالیت زیاد را بر ذهن خود در درازمدت به حداقل برسانند. شاید یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان در روز سلامت روان انجام داد این باشد که مانند روزهای دیگر از خواب بیدار شویم و به نیازهای جسم، روان و ذهن خود در آن روز فکر کنیم. برخی از مردم، قدم زدن را برای آرامش روان و سلامت جسم خود برمی‌گزینند، حال آن‌که برای بسیاری نیز نوشیدن یک فنجان قهوه، نشستن روی نیمکت در زیر سایه درخت، خرید گل‌های زینتی برای منزل و آشپزی لذت‌بخش است. تدابیر بسیاری وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد یک روز بدون اضطراب را سپری کنند و خود را به یک رفاه روانی برسانند. مثلاً:

· قدم زدن، دویدن، شنا کردن، ورزش و هر گونه فعالیت جسمی مناسب نه تنها به سلامت جسم کمک می‌کند، بلکه در سلامت روان نیز سهیم است.

· پختن یک غذای جدید یا سفارش دادن غذاهای متنوع در رستوران‌ها نیز در افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه، سلامت روان نقش مهمی ایفا می‌کند.

· برخی از افراد زمانی که می‌خواهند آرامش را در لحظه‌های خود تجربه کنند، به روشن کردن یک شمع یا پاشیدن یک اسپری خوشبوکننده در منزل می‌پردازند.

· تماس گرفتن با دوستان یا یکی از اعضای خانواده نیز می‌تواند در تغییر وضعیت روانی افراد مؤثر باشد.

· حال بسیاری از مردم را گوش دادن به موسیقی عوض می‌کند.

· برخی از افراد برای بهتر کردن حال خود، به نظافت منزل می‌پردازند.

· آموزش آنلاین یا گذراندن اوقات فراغت در وب‌سایت‌های مورد علاقه، از دیگر رویکردهای اثربخش برای کاهش اضطراب روزمره به شمار می‌رود.

· برخی از مردم به تماشای عکس‌ها در آلبوم‌های قدیمی خود می‌پردازند و از این طریق، خاطرات خوش گذشته را به یاد می‌آورند.

· ملاقات با افرادی که هیچ ارتباطی با کار حرفه‌ای شما ندارند نیز می‌تواند در بهبود روحیه نقش مهمی ایفا کند.

· هرازگاهی ملاقات با متخصصان سلامت و مربیان ورزشی می‌تواند ما را از وضعیت جسمی خود باخبر کند و ما را به تغییر سبک زندگی برای بهبود مشکلات جسمی و روانی سوق دهد.

· عبادت از دیگر اقداماتی است که نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت روان ایفا می‌کند.

· برخی از افراد مایل هستند در گوشه‌ای دنج خلوت کنند و عمیقاً به فکر کردن بپردازند.

· ملاقات با یک متخصص طب سوزنی می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات جسمی و روانی کمک کند.

· گذراندن اوقات فراغت با فرزندان و بازی کردن با آن‌ها نیز در کاهش فشارهای کاری طول هفته، اثربخش است.

· جالب است بدانید که بسیاری از افراد با انجام فعالیت‌هایی نظیر رنگ مالیدن به دست‌ها به کاهش اضطراب و فشار روانی خود کمک می‌کنند.

· مطالعه و تماشای تلویزیون از دیگر اقداماتی است که به افراد در طراحی یک روز برای سلامت روانی خود سهیم است.

· برخی از مردم با دوستان خود به سالن‌های تئاتر و موسیقی زنده می‌روند و تمام فشارهای کاری خود در طول هفته را جبران می‌کنند.

· تکمیل پروژه‌های عقب‌افتاده اگرچه ممکن است زحمت زیادی را می‌طلبد، با این حال نتیجه می‌تواند بسیار مسرت‌بخش باشد.

· خاموش کردن تلفن همراه یا دست کم، دسترسی به اینترنت نیز می‌تواند به آرامش ذهن افراد کمک زیادی کند و رفاه روانی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

کد خبر 574942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.