انتشار «راز مکتوم اندرونی» به همت پیشکسوت تئاتر اصفهان

نشر "افراز" نمایشنامه «راز مکتوم اندرونی» نوشته ناصر کوشان از پیشکسوتان هنرهای نمایشی اصفهان را به‌زودی منتشر می‌کند.

به گزارش ایمنا، «راز مکتوم اندرونی» ماجرای قتل «بهرام اتابک» صدراعظم حکومتی است که به فرمان «ملکشاه» کشته شد.

نمایش از آنجا آغاز می‌شود که در غروبی که خورشید گرفته است «کاتب خیال‌انگیز» سوار بر دوچرخه با خورجینی پر از کتاب و کیفی پر از مراسلات جلوِ مهمان‌خانه‌ای متروک می‌ایستد تا قاصدی نامه‌هایی محرمانه را به دستش برساند.

نویسنده با نگارش این مجموعه کوشیده است علاوه بر نشان‌دادن موقعیت‌های دراماتیک، رازهای اندرونی آن زمان را به شیوه‌ای ملموس و باورپذیر نشان دهد.

بنابراین، در این داستان با روایتی سروکار داریم که در آن نه رخداد، بلکه درک ما و میزان دانش ما از آن رخداد حائز اهمیت است، ازاین‌رو، برای ساخت مایه روایی نمایش‌نامه و کشف حقیقت، وارد قصر «ملکشاه» می‌شویم. در این قصر شخصیت‌ها اعم از ملک‌شاه، عصمت‌الدوله‌، بهرام‌اتابک، غنیمت و کاتب خیال‌انگیز، هریک به سهم خود، ساختار نمایش‌نامه را می‌سازند.

هدف نویسنده از انتخاب این موضوع این است که تاریخ را همچون آینه‌ای برای منعکس‌کردن بحران‌های اجتماعی زمانه‌ی خود نشان دهد تا خواننده را تحت تأثیر قرار دهد و فاصله را به گذشته نزدیک کند و مهم‌تر از همه آنکه «تفکر انتقادی» را برجسته سازد.

«راز مکتوم اندرونی» فرصتی برای به‌چالش کشیدن تاریخ و حقیقت است. آیا انسان انعکاسی از حقیقت نیست؟ چه کسی نمی‌داند که قتل «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» به فرمان کدام سلاطین تاریخ انجام گرفته است؟

آیا باید مانند «بهرام‌اتابک» چشمانمان را در آرزوی داشتنِ دنیایی بهتر ببندیم و یا برای رسیدن به آنچه آرزویش را داریم جان دهیم؟

به گزارش ایمنا، ناصر کوشان متولد سال ۱۳۲۵ در شهر اصفهان است. وی هنرهای نمایشی را در هنرکده آناهیتا و دانشکده دراماتیک تهران آموخته و کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان با نگاهی به زندگی رضا ارحام‌صدر» را نیز به رشته تحریر در آورده است.

کد خبر 574884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.