«رحیم ارباب» در نگاه نسل امروز

با توجه به اینکه یکی از اهداف هفته فرهنگی اصفهان معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تمدنی، فرهنگی و هویتی شهر اصفهان است، در اجرای برنامه‌های فرهنگی این هفته به مشاهیر شهر توجه ویژه‌ای شد و در این راستا هر روز آن به‌نام یکی از مشاهیر اصفهان نام‌گذاری شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی مشاهیر زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی دارد و هر ساله هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد، اما امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، این هفته فرهنگی با یک هفته تأخیر آغاز و از سیزدهم تا نوزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شده است.

یکی از اهداف هفته فرهنگی اصفهان معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تمدنی، فرهنگی و هویتی شهر اصفهان به شهروندان اصفهان، هم‌وطنان و به مردم دیگر نقاط دنیا است.

برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در هفته فرهنگی اصفهان ۱۴۰۱ به مشاهیر این شهر توجه ویژه‌ای شده است که در این راستا هر روز از این هفته فرهنگی به‌نام یکی از مشاهیر این شهر نام‌گذاری شد.

شیخ‌بهایی یکی از این مشاهیر است که با ساخت «منارجنبان» و حمام و نوشتن طومار خود آوازه‌اش را به سراسر ایران گسترش داد که برای پاسداشت فعالیت‌های وی روز اول هفته اصفهان به نام وی نام‌گذاری شد.

«سید ابوالحسن موسوی اصفهانی» از مراجع تقلید اصفهانی در سال‌های گذشته بود و علاوه بر آثار متعدد، شاگردان زیادی داشت و روز دوم هفته فرهنگی اصفهان به نام او نهاده شده است.

«سردار شهید حاج حسین خرازی» از سرداران به‌نام دفاع مقدس است و فرماندهی لشکر امام حسین (ع) را بر عهده داشته است؛ برای گرامیداشت یاد این شهید والامقام روز سوم هفته فرهنگی اصفهان به نام او نام‌گذاری شد.

رو چهارم هفته فرهنگی اصفهان به‌نام «استاد صغیر اصفهانی»، روز پنجم به‌نام «استاد حاج مصورالملکی» روز ششم به‌نام «بانو علویه همایونی» و روز پایانی این هفته فرهنگی به‌نام «علامه جلال‌الدین همایی» نام‌گذاری شد.

شامگاه پنجشنبه پانزدهم اردیبهشت‌ماه برنامه یادها و نام‌ها با محوریت «حاج آقا رحیم ارباب» برگزار شد و حضور در این برنامه فرصت ارزشمندی برای آگاه شدن و آگاهی بخشی درباره این شخصیت والامقام و برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان بود.

مرور ابعاد مختلف تمدن، هویت و فرهنگ اصفهان در هفته فرهنگی

سید محمد سجادزاده، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روز گذشته –پنج‌شنبه پانزدهم اردیبهشت‌ماه- برای پاسداشت مقام شامخ شهدا به‌ویژه سردار شهید حاج حسین خرازی ویژه برنامه «گلستان زندگی» در راستای بازشناسی، مرور مجدد وقایع جنگ تحمیلی، نقش جوانان رشید اصفهان در این جنگ با محوریت حاج حسین خرازی برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: در ویژه برنامه «گلستان زندگی»، سعی شد در قالب برنامه ترکیبی هنری و در هفت پرده نمایشی به ظرفیت‌ها و مقاطع دوران دفاع مقدس پرداخته شود و آنها را به شهروندان معرفی کند.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته فرهنگی اصفهان در سال ۱۴۰۱، ابعاد مختلف تمدن، هویت و فرهنگ اصفهان را مرور می‌کند، خاطر نشان می‌کند: از معرفی مشاهیر و ستارگان و تاثیرگذاران در تاریخ و فرهنگی اصفهان تا شهدا و ستاره‌های نامی این شهر و از صنایع دستی و هنرها تا مکاتب ادبی و موسیقی اصفهان در برنامه‌های این هفته فرهنگی در قالب‌های هنری تقدیم بازدید کنندگان می‌شود.

«رحیم ارباب» نگاه و زبان خود را در زندگی مدیریت کرد

«رحیم ارباب» معروف به حاج‌آقا رحیم ارباب یکی از مشاهیر اصفهان است که از سال ۱۲۵۹ تا ۱۳۵۵ هجری خورشیدی می‌زیست؛ او در کسوت روحانیت بود اما به رسم استاد خود «میرزا جهانگیرخان قشقایی» عمامه بر سر نمی‌گذاشت و همیشه با پیروی از استادش کلاه پوستی بر سر داشت.

محمدرضا موحدی‌راد، کارشناس مذهبی و مدیر حوزه علمیه محمد رسول‌الله قم در خصوص شخصیت حاج‌آقا رحیم ارباب می‌گوید: این عالم گرانقدر، بسیار ساده‌زیست و اهل معنا بود.

وی ادامه می‌دهد: دو نکته‌ای که حاج‌آقا رحیم ارباب را از دیگر عالمان متمایز می‌کند، مدیریت نگاه و مدیریت زبان است؛ این عالم فقیه در خاطرات خود می‌گوید: «در تمام عمرم علاوه بر غیبت، به نامحرم هم نگاه نکردم».

مدیر حوزه علمیه محمد رسول‌الله با بیان اینکه زبان عامل اصلی حدود ۴۰ گناه است و غیبت یکی از قبیح‌ترین آنها است، خاطر نشان می‌کند: همان‌گونه که مدیریت زبان اهمیت دارد، مدیریت نگاه نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ درصد ارتباط انسان از طریق نگاه است و مدیریت آن از مشکل‌ترین کارها است، تصریح می‌کند: حتی یکی از علمای فقیه نیز در این خصوص می‌گوید «چشمتان را ببندید تا ببیند، زبانتان را ببندید تا گویا شود و گوش‌هایتان را ببندید تا بشنود».

موحدی‌راد در خصوص برنامه‌های فرهنگی هفته فرهنگی اصفهان اضافه می‌کند: یکی از اقداماتی که برای اولین بار است که می‌بینم اجرای نمایشی در راستای نشان‌دادن نقاط و مقاطع دفاع مقدس است که علاوه بر بار فرهنگی مناسب، تأثیر خوبی بر مخاطبان خواهد داشت.

وی می‌افزاید: یکی از طرح‌هایی قابلیت اجرا در برنامه‌های فرهنگی همچون هفته فرهنگی اصفهان را دارد، میهمانی دانشجویان و دانش‌آموزان در محضر شهدا به‌صورت یک روز در سال است؛ چنین طرحی نیز می‌تواند بار فرهنگی بالا و جذابیت خاصی برای این اقشار جامعه داشته باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: برنامه‌هایی همچون روایتگری شهدا، نمایش فیلم و خاطره‌گویی خانواده شهدا می‌تواند در حضور دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند در فرهنگ‌سازی این کودکان نوجوان نقش بسزایی داشته باشد.

مردم در مورد حاج‌آقا رحیم ارباب چه می‌دانند؟

شهروندان زیادی حاج‌آقا رحیم ارباب را می‌شناسند و بر نیک بودن شخصیت او صحه می‌گذارند.

«حاج‌آقا رحیم ارباب انسان وارسته‌ای بود؛ او امام جماعت مسجد (گورتان) جامع بود.» این سخنان را مادر شهید محسن خلیلیان در خصوص حاج‌آقا رحیم ارباب می‌گوید و ادامه می‌دهد: «شنیده‌ام که حاج‌آقا ارباب ۴۰ سال با برادرش در یک خانه زندگی می‌کرد اما او هرگز صورت همسر برادرش را ندید.»

یکی از مو سپیدان شهر نیز که در حاشیه برگزاری برنامه یادها و نام‌ها تکیه بر عصا زده بود، می‌گوید: «دو نکته در وصف رحیم ارباب شنیدم؛ این عالم فقیه گفته‌اند من بندگی خداوند را نکردم اما دو موضوع را به درستی انجام دادم یکی نگاه نکردن به نامحرم و دیگری غیبت نکردن است. از داستان‌های معروفی که درباره حاج آقا رحیم نقل شده این است که وی ۴۰ سال با همسر برادر خود در یک خانه زندگی کرد اما حتی یک بار هم به نامحرم نگاه نکرد»؛ او در خصوص برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان اینگونه می‌گوید: «به دلیل اینکه اطلاعاتی در رابطه با برنامه‌های فرهنگی اصفهان نداشتم متأسفانه تنها در یک برنامه شرکت کردم».

یکی از روحانیون جوانی که از شهر قم به اصفهان آمده است نیز در خصوص حاج‌آقا رحیم ارباب اینگونه اظهار می‌کند: «این عالم گرانقدر استاد اخلاق بود و ادب را در حضور تمام افراد حتی کودکان و خردسالان رعایت می‌کرد».

او با اشاره به برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان می‌افزاید: «علی‌رغم اینکه اطلاعات مناسبی از برنامه‌های فرهنگی این هفته فرهنگی ندارم، اما به دست‌اندرکاران آن خسته نباشید می‌گویم؛ تخفیف ۵۰ درصدی برخی از اماکن تفریحی و رایگان شدن برخی از موزه‌های اصفهان برای ما مسافران بسیار لذت‌بخش و کاربردی بود».

یکی از مسافران تهرانی نصف‌جهان در خصوص سیره و زندگانی حاج‌آقا رحیم ارباب می‌گوید: «با توجه به اینکه ایشان یکی از شاگردان جهانگیر خان قشقایی و یکی از علمای برجسته زمان خود بود، مردم برای این عالم گرانقدر احترام خاصی قائل هستند».

کد خبر 573053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.