اوج نوآوری یک قهرمان

به‌نظر می‌رسید که تسلا از آنچه در کلرادو به‌دست آورده است، کاملا راضی است. او به فرمان خود برق را به رقص درآورده بود و تمام زمین آزمایشگاهش محسوب می‌شد. او از ستاره‌ها پیام دریافت کرده بود و حالا عجله داشت که به آینده برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب تسلا مردی بیرون از زمان نوشته «مارگارت چنی» منتشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۱۹۸۱ منتشر شده و این بار «مسعود مرادی جورابی» آن را برای فارسی زبانان ترجمه کرده است.

«مارگارت چنی» نویسنده کتاب از جمله زندگی‌نامه‌نویسان خبره‌ای است که کارهای متفاوتی ارائه کرده است. وی علاوه بر نویسندگی کتاب و زندگی‌نامه، نوشتن فیلمنامه Midnight at Mabel را هم در کارنامه خود دارد.

خواننده با خواندن «تسلا؛ مردی فراتر از زمان» با ابعاد شخصیت و زندگی شخصی این دانشمند بیشتر آشنا می‌شود.

چنی در این کتاب از ویژگی‌های خاص علمی و اخلاقی تسلا نوشته و با روایت نکاتی ارزشمند از خصوصیات علمی این دانشمند بزرگ و نامی، مخاطب را با ناگفته‌هایی از زندگی او آشنا می‌کند.

نیکلا تسلا یک مخترع صرب‌آمریکایی است که روی الکتریسیته کار می‌کرده و به نتایج پیشرو و جالبی رسیده است. او در کتاب خود سعی کرده است از سال‌های ابتدایی زندگی تسلا در امپراتوری اتریش-مجارستان شروع کند و به خدمات و فعالیت‌های گسترده علمی او برسد.

پشت جلد کتاب هم خواندنی است: حیرت‌انگیز است که زمان چگونه اختراعات و شهرت این نابغه قرن نوزدهم را نادیده گرفته و نسل درخشان جدیدی از فن سالاران چگونه با آنها هم راستا شده است.

اگر چه کارهای تسلا گاهی ربوده یا فراموش شده است و معمولاً هم درست فهمیده نشده‌اند اما واقعاً نیازی به پرداخت یا جلا دادن ندارند.

حالا که جهان دیدگاه‌ها و تصورات او را دریافته است گویی او با خود لبخند می‌زند زیرا زمانی خردمندانه گفته بود: مرد دانشمند برای نتیجه‌گیری فوری هدف‌گذاری نمی‌کند؛ او انتظار ندارد نظریه‌های پیشرو وی به آسانی دریافته شود.

این کتاب از جنبه رابطه میان داستان تاریخی و علم شیمی می‌تواند به علاقه‌مندی خواننده در هر رده سنی به علم شیمی بینجامد.

برشی از کتاب:

به‌نظر می‌رسید که تسلا از آنچه در کلرادو به‌دست آورده است، کاملاً راضی است. او به فرمان خود برق را به رقص درآورده بود و تمام زمین آزمایشگاهش محسوب می‌شد. او از ستاره‌ها پیام دریافت کرده بود و حالا عجله داشت که به آینده برسد.

یک مرد همیشه دو دلیل برای کارهایی که انجام می‌دهد دارد: دلیل خوب و دلیل واقعی؛ صاعقه‌ای که از هسته شهاب سنگ آتشین عبور می‌کرد برای او دردسری جذاب محسوب می‌شد. او وقت گذاشت و تحقیق روی این مسئله را هرکجا که امکان وقوع آن وجود داشت دنبال کرد و در این روند ادعا کرد که می‌تواند این پدیده را به میل خود ایجاد کند.

۱۵ دانشمند در دنیای مدرن سعی کرده‌اند که با استفاده از قدرتمندترین شتاب‌دهنده‌های هسته‌ای این پدیده را ایجاد کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند دستاورد تسلا را تکرار کنند. وقتی به یک مخترع فکر می‌کنید تصویر چه کسی به ذهن می‌آید؟ برای خیلی‌ها آن شخص توماس ادیسون است. اما برای عده‌ای دیگر، به خصوص افرادی که با اختراع سر و کار دارند، این شخص، نیکلا تسلا است. او برای خیلی‌ها یک قهرمان واقعی است.

ایلان ماسک حتی خودروی مشهورش را به نام او نامگذاری کرد. در واقع با نگاهی به دست‌آوردهای تسلا او را در اوج نوآوری می‌یابیم. او پدر ارتباطات بی‌سیم است.

انتشارات معین کتاب «تسلا؛ مردی بیرون از زمان» را در ۶۲۱ صفحه منتشر کرده است.

کد خبر 567294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.