جنتی: آیت‌الله یزدی واقعاً به دنیا بی‌اعتنا بود

دبیر شورای نگهبان گفت: آیت‌الله یزدی واقعاً بی‌اعتنا به دنیا بود که اینها برای همه درس است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف او در دفاع از انقلاب اسلامی اظهار کرد: آیت‌الله یزدی یک عنصر فوق‌العاده‌ای بود؛ یعنی اگر بخواهیم در اقران خودشان بگردیم و مشابه ایشان را پیدا کنیم، حداقل این است که اگر نگویم پیدا نمی‌شود باید بگویم کم پیدا می‌شود.

وی افزود: ایشان هم در زمان طلبگی، هم اول انقلاب و هم در ادامه‌ی انقلاب تا به امروز، یک عنصر فعال، با استعداد، با هوش و انقلابی بوده است.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به پست‌های مختلفی که یزدی داشته و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام داده است، ادامه داد: ایشان در قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هر جای دیگری که مسئولیت داشته یک عنصر برجسته و مورد احترام بوده است.

جنتی در بیان خصوصیات آیت‌الله یزدی به مقاوم بودن ایشان اشاره کرد و افزود: ایشان نترس بود و از میدان در نمی‌رفت و تحت هیچیک از تهدیدات هم قرار نمی‌گرفت؛ ایشان همیشه برای دفاع از نظام اسلامی آماده و سینه‌اش سپر بود.

وی با اشاره به تلاش‌ها و مرارت‌های آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب در به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: ایشان چند نوبت در جاهای مختلف تبعید شدند، زندان رفتند و محرومیت‌هایی را برای ایشان قائل شدند؛ اما این مصائب را به راحتی قبول کرد و خم به ابرو نیاورد چرا که اینها را جزئی از لوازمِ حرکت‌های انقلابی خود می‌دانست.

دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: ایشان در قم علمدار انقلاب بود و برای طلبه‌ها و مردم قم، محور محسوب می‌شد؛ یعنی این‌طور جاها که علمدار نیاز است و وقتی عَلَم را بلند می‌کند، بقیه دور او جمع می‌شوند؛ لذا قبل از انقلاب جوانان و طلبه‌ها در قم به دور محور ایشان جمع می‌شدند.

جنتی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی اهل نظم بود، خاطرنشان کرد: در زمان عضویت ایشان در شورای نگهبان که برای حضور در جلسات شورا از قم تشریف می‌آوردند، زودتر از بقیه اعضا در جلسات حاضر می‌شدند؛ یعنی به طور معمول نیم ساعت جلوتر می‌آمدند و در اتاق جلسات می‌نشستند تا همه حضور پیدا کنند و جلسه برقرار شود و این نظم و تقید ایشان به حضور به موقع در جلسات خیلی ارزشمند بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی اهل بازی‌های سیاسی نبود، افزود: ایشان کار خود را بر حسب وظیفه، بدون اینکه بخواهد کار سیاسی بکند، انجام می‌داد؛ این کار ایشان در مقابل برخی‌هایی است که کاری نمی‌کنند و یا اگر هم بخواهند کاری انجام دهند، می‌خواهند کار خود را به رخ بکشد و خودشان را مطرح کنند؛ اما ایشان اصلاً اهل این حرف‌ها نبود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله یزدی اهل تواضع و فروتنی بود، گفت: این خصایص از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است که ایشان داشت و اسلام به این خصلت‌ها تأکید فراوان دارد و فرزندان اسلام نیز با این صفات و خصوصیات شناخته می‌شوند.

جنتی گفت: از نظر علمی، آیت‌الله یزدی یک مدرسِ پر استعداد و شاگرد پرور در حوزه علمیه قم بود و دروس خارج فقه و خارج اصول تدریس می‌کرد؛ ایشان از مدرسین عالی حوزه علمیه قم بود.

وی با اشاره به صبر آیت‌الله یزدی گفت: صبر ایشان واقعاً درسی برای ما و همه افراد است؛ ایشان در اواخر عمر شریفشان که بیماری سختی را تحمل می‌کرد بسیار صبوری از خود نشان داد و ایشان واقعاً بی‌اعتنا به دنیا بود که اینها برای همه درس است.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: افرادی هستند وقتی پست و مقامی دارند به فکر خودشان و دنیای خودشان هستند؛ اما آیت‌الله یزدی اصلاً در این وادی‌ها نبود و الان هم همانگونه که اطلاع داریم خانه و کتابخانه خود را وقف کرده است و ظاهراً این وقف را با وارثان خود هماهنگ کرده و رضایت آنها را نیز جلب کرده بود که آنها نیز ناراحت نشوند و این نشان از مقام والای ایشان دارد. آخرین قیمت‌های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

جنتی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی مورد احترام و اعتماد امام (ره) و رهبر انقلاب بود، اضافه کرد: حوزه علمیه ایشان را قبول داشت و ایشان نقش مؤثری در جامعه مدرسین حوزه علمیه داشت.

وی افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه که آیت‌الله یزدی آن را اداره می‌کرد در رساندن پیام اسلام و انقلاب و امام (ره) به مردم نقش بسیار عالی دارد و وجود چنین مرکزی در حوزه علمیه لازم و ضروری بود تا بتواند سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های امام (ره) را بررسی و به حوزه و دیگران منتقل کند که ایشان در این مقام عنصر بسیار موفقی بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به امامت جمعه آیت‌الله یزدی اشاره کرد و افزود: ایشان امام جمعه موفقی بود که خطبه‌های ایشان شنیدنی بود.

جنتی در پایان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی در زمینه قانون اساسی و همچنین نقش ایشان در اعلام مرجعیت امام خمینی (ره) در فروردین ۱۳۴۰ که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی اتفاق افتاد، اضافه کرد: آیت‌الله یزدی از افتخارات و مایه مباهات حوزه علمیه بود و به امام (ره) ایمان کامل داشت و مطیع فرمان امام (ره) بود و نسبت به رهبر معظم انقلاب نیز چنین بود و هر جا هم که حضور داشت خوب عمل کرد و هیچ نقطه‌ضعفی در مسئولیت‌های ایشان وجود نداشت.

کد خبر 461253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.