ویرانه باستانی چیچن ایتزا در مکزیک

چیچن ایتزا (Chichen Itza) یکی از آثار به جا مانده از قوم مایا است که معماری منحصربه‌فردی دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویرانه‌های باستانی مایاها در چیچن ایتزا از سال ۱۸۴۳ (زمانی که برای اولین بار کشف شد) تا کنون، همواره نظر گردشگران را به سوی خود جلب کرده است. این مکان که در نزدیکی شبه جزیره یوکاتان (Yucatan Peninsula) در مکزیک قرار دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مایا یکی از اقوام باستانی ساکن جنوب مکزیک بود. مردم این قوم بسیار باهوش بودند و می‌توانستند حرکت ماه، خورشید و ستاره‌ها را با دقت ترسیم کنند.

چیچن ایتزا؛ ویرانه باستانی قوم مایا

واژه چیچن ایتزا به معنی "در کنار دهانه چاه ایتزا" است و در سال ۲۰۰۷ میلادی در یک رأی‌گیری جهانی، این اثر همراه شش اثر دیگر به‌عنوان یکی از عجایب جدید جهان معرفی شد. معبد El Castillo، مهمترین اثر این مجموعه است و یک هرمی پلکانی بوده که از هر چهار طرف، پله‌هایی تا بالای هرم دارد. هرم ۳۰ متری کوکولکان (Kukulkán) همراه بسیاری از ساختمان‌های مهم دیگر نظیر زمین توپ بزرگ، معبد جنگجویان، و سکوی وحشتناک جمجمه، به طور کامل بازسازی شده است.

ویرانه باستانی چیچن ایتزا در مکزیک

نقوش برجسته چیچن ایتزا

سازه‌های دیگری نیز در محوطه چیچن ایتزا وجود دارد. همچنین دو چاله بزرگ آب در زمین‌های این منطقه قرار گرفت است که، به اعتقاد باستان شناسان، ساکنان چیچن ایتزا از آنها استفاده می‌کردند. نقش‌های برجسته‌ای در محوطه این هرم وجود دارد وجود دارد و به این دلیل که مردم آن زمان هیچ‌گونه ابزار فلزی نداشتند، این نقوش برای بازدیدکنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

شگفتی‌های هرم چیچن ایتزا

بسیاری از باستان‌شناسان اعتقاد دارند که حدود هزار سال پیش، هرم چیچن ایتزا پایتخت یکی از پادشاهان مایاها بوده است. یکی از شگفتی‌های این هرم وجود ۹۱ پله در هر سمت است که در مجموع تعداد پله‌ها به ۳۶۴ عدد می‌رسد. از آنجا که برای رسیدن به بالاترین، باید یک پله دیگر طی شود، این هرم در مجموع ۳۶۵ پله دارد که با تعداد روزهای سال برابر است.

کد خبر 572018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.