آیین‌های فرهنگی عجیب‌وغریب در سراسر جهان

آیین‌های فرهنگی عجیب‌وغریبی در سراسر دنیا وجود دارد که شاید از نظر بعضی از انسان‌ها، عجیب‌ترین سنت‌های جهانی در برابر آن‌ها بسیار طبیعی و معمول به نظر برسند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سراسر جهان آیین‌هایی از فرهنگ‌های گوناگون وجود دارد که برای غیربومیان آن فرهنگ و سایر کسانی که از معنا یا ریشه‌های سنتی آن آگاه نیستند ممکن است بسیار عجیب‌وغریب و حتی غیر طبیعی به نظر برسد. با این حال هر سنت بخشی از یک فرهنگ منحصربه‌فرد است که در طول نسل‌های زیادی سینه به سینه منتقل شده و توسعه یافته است. این‌گونه آئین‌ها فقط برای کسانی که به‌صورت بومی و غریزی آن را درک می‌کنند قابل فهم است و لذا ارتباط برقرار کردن با آن‌ها نیازمند این است که به لحاظ بومی و تاریخی با آن‌ها آشنا باشیم. در ادامه با تعدادی از این آئین‌های عجیب‌وغریب از سراسر جهان آشنا می‌شویم.

اسپانیا

یکی از عجیب‌ترین آئین‌های سراسر دنیا پرتاب گوجه‌فرنگی است که در ابتدا با آغاز یک حادثه همراه بود و بعدها به جشن و سرگرمی تبدیل شد. ساکنان شهر وینالس اسپانیا سالی یک‌بار دور هم جمع می‌شوند و به سمت هم گوجه‌فرنگی پرتاب می‌کنند. این آئین در گذشته به صورت محلی برگزار می‌شد ولی امروزه شرکت‌کنندگان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جلب می‌کند. مراسم پرتاب گوجه‌فرنگی به دلایلی هم‌چون هدر رفتن مقدار زیادی گوجه یا آسیب به شرکت‌کنندگان چند سال متوقف شد، اما سال ۲۰۰۲ با اعمال قوانینی هم‌چون سفت نبودن گوجه‌ها، رعایت فاصله ایمنی از هم، ممنوعیت گلاویز شدن و تبعیت از دستورات مأموران امنیتی دوباره از سر گرفته شد.

در آئینی دیگر موسوم به کفش شیرین که یک سنت غذایی است، کودکان در شامگاه روز پنجم ژانویه که شب قبل از Día de Reyes است، کفش‌های خود را جایی می‌گذارند تا دیگران آن‌ها پر از شیرینی‌جات کنند. Día de Reyes شب قبل از روزی است که در آن از سه پادشاه که هدایای خود را به عیسی کوچولو هدیه می‌دهند تجلیل می‌شود.

ایتالیا

در ایتالیا آئینی شبیه به پرتاب گوجه‌فرنگی اسپانیایی‌ها وجود دارد با این تفاوت که در آن مردم به هم پرتقال پرتاب می‌کنند. این سنت هر سال در طول کارناوال ایوریا و به یاد نبرد میان مردم شهر و حاکم مستبد آن انجام می‌گیرد که در آن پرتقال‌ها به عنوان بخشی از مبارزه برای آزادی پرتاب می‌شوند.

جشنواره جنگ پرتقال ایتالیا ریشه در قرن ۱۲ میلادی دارد که در آن دختر یک آسیابان در برابر تعرض پادشاه ظالم ایستادگی کرد که این اقدام با آغاز درگیری میان مردم و ارتش پادشاه همراه بود. دخترک در این درگیری جان خود را از دست داد، اما از آن پس هیچ‌گونه تعرضی در ایتالیا انجام نشد. در طول مراسم گروهی سوار بر ارابه و محافظ پرتاب‌کنندگان برگزیده (به نشانه محافظان پادشاه و نجیب‌زادگان) و گروهی پیاده (به نشانه توده‌های شورشی علیه پادشاه) طی سه روز به یکدیگر پرتقال پرتاب می‌کنند.

مکزیک

افرادی که دوست دارند کیک تولد خود را به راحتی نوش جان کنند به هیچ وجه نباید به فکر برگزاری تولد در مکزیک باشند. در مکزیک پس از فوت کردن شمع‌ها، در حالی که فرد خم می‌شود تا تکه‌ای از کیک خود را بخورد، شخصی که در پشت سرش ایستاده صورتش را داخل کیک فشار می‌دهد. امروزه این سنت در بعضی از دیگر نقاط دنیا از جمله ایران نیز انجام می‌گیرد و میهمانان را در حسرت چشیدن کیک تولد باقی می‌گذارد.

بولیوی

مردم بولیوی سنتی دارند که مطابق با آن در شیرینی‌ها و کیک‌های شب سال نو قبل از پخت یک سکه قرار می‌دهند. کسانی که این سکه را پیدا می‌کنند سال جدید خوب و پر از خوش‌شانسی خواهند داشت.

انگلستان

در شهر های‌ویکام انگلستان سنت عجیبی وجود دارد که در آن مقامات شهر پیش از رسیدن به این مقام و پس از آن وزن می‌شود. این سنت به منظور حصول اطمینان از سوءاستفاده نکردن وی از مقام خود انجام می‌گیرد.

در ویتسلی نیز سنتی با قدمت بیش از دو قرن وجود دارد که مطابق با آن ساکنان هر سال در ماه ژانویه برای برگزاری جشنواره خرس، دور هم جمع می‌شوند. مجری جشن باید در حالی که لباس خرس پنج‌سنگی به تن کرده است در شهر رژه برود و گروهی نیز او را دنبال می‌کنند.

یونان

در بسیاری از نقاط دنیا هنگامی که دندان‌های کودک می‌افتد، کودکان آن را زیر بالش خود می‌گذارند تا پری دندان جای آن را با پول عوض کند. یونانیان رویکرد متفاوتی دارند. آن‌ها هنگام افتادن دندان‌های شیری کودکان آن‌ها را روی سقف خانه پرتاب می‌کنند. این سنت بدین منظور انجام می‌گیرد که مردم یونان باور دارند برای خانواده کودک خوش‌شانسی می‌آورد و به استقبال درآمدن یک دندان سالم کامل در دهان کودک می‌روند.

کد خبر 524311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.