۱۰ استان یگان ویژه زن دارند/استرس سلامت قلب زنان را تهدید می‌کند

۱۰ استان یگان ویژه زن دارند، لزوم بررسی نیازهای دختران در مباحث فرهنگی، ارتباط سابقه ناباروری با افزایش خطر نارسایی قلبی، تلاش خروج معاونت زنان ریاست‌جمهوری از حالت تشریفاتی، استرس سلامت قلب زنان را تهدید می‌کند و بازآرایی شاخص‌های عدالت جنسیتی را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار «حسن کرمی» فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور درخصوص آخرین وضعیت فعالیت گردان زنان یگان ویژه، اظهار کرد: چند سال قبل، یگان زنان راه‌اندازی و کارهای ستادی لازم نیز انجام شد؛ اما از اسفندماه سال ۱۴۰۰ نخستین گردان زنان یگان ویژه عملیاتی شد؛ به‌طوری‌که با گرفتن تجهیزات و لباس حتی در چند مورد حوادث و ناآرامی‌های سال گذشته در صحنه حضور داشتند و مأموریت انجام دادند.

وی کار اصلی زنان یگان ویژه را در صحنه‌های عملیاتی، شناسایی، دستگیری، انتقال و مستندسازی دانست و افزود: در حوزه‌های مختلف از جمله طرح‌های مردم‌یاری نیز برای زنان یگان ویژه کار و مأموریت تعریف شده است.

فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی زنان یگان ویژه، شناسایی، عملیات روانی و دستگیری افرادی است که مردان یگان ویژه به دلیل رعایت موازین شرعی نمی‌توانند در صحنه ناآرامی اجتماعی آن‌ها را دستگیر کنند، ادامه داد: زنان یگان ویژه این اقدامات را انجام می‌دهند و در مرحله بعد نیز افراد دستگیر شده را منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه زنان یگان ویژه در کنار یگان مردان در مأموریت‌ها حضور دارند، از توسعه یگان ویژه زنان و استقرار آن‌ها در تمام استان‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته زنان یگان ویژه در ۱۰ استان کشور استقرار داشتند.

سردار کرمی با بیان اینکه در سال جاری گردان زنان یگان ویژه در سه حوزه افسری، کادر و درجه‌داری فعال خواهند بود، خاطرنشان کرد: یکی از گردان‌های زنان یگان ویژه نیز در تهران استقرار دارد.

لزوم بررسی نیازهای دختران در مباحث فرهنگی

«انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، اظهار کرد: مجمع تشکل‌های جوانان می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی معاونت در برنامه‌های محلی، منطقه‌ای و حتی برنامه‌های ملی و سراسری عمل کند.

وی افزود: از پیشنهاد سازمان‌های مردم‌نهاد برای مشارکت در کارگروه‌ها و شوراهای معاونت و بهره‌مندی از نظرات جوانان استقبال می‌شود؛ چراکه منجر به فنی‌تر و پربارتر شدن طرح‌ها و سیاست‌گذاری‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری خواهد شد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان، ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم که در برنامه‌ریزی‌ها همواره مورد توجه دولت مردمی است، رعایت عدالت در فراهم کردن امکانات در سطح کشور است. به نظر می‌رسد از مهم‌ترین ظرفیت‌ها که باید مورد توجه و بهره‌مندی قرار گیرد، جوانان فعال و دغدغه‌مند سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه جوانان هر استان افزایش یابد و افراد بیشتری وارد مباحث اجتماعی شوند و با اتصال به شوراهای مشورتی و تصمیم‌گیری، در تصمیم‌سازی‌های کشور مشارکت داشته باشند.

خزعلی خاطرنشان کرد: لازم است نیازها و ایده‌های دختران در مباحث فرهنگی، هویتی و اجتماعی، به ویژه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی موجود و تأثیرگذاری در جامعه و در نهایت دستیابی به آرمان‌های این افراد مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط سابقه ناباروری با افزایش خطر نارسایی قلبی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سابقه ناباروری با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط است. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست، نشان دادند زنانی که ناباروری را تجربه کرده بودند در مقایسه با زنانی که سابقه ناباروری نداشتند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی بودند.

«امیلی لائو» متخصص قلب و سرپرست تیم تحقیق، اظهار کرد: براساس سابقه باروری یک زن، می‌توان خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی در آینده را پیش‌بینی کرد. اینکه آیا یک زن برای باردار شدن مشکل داشته باشد، چه اتفاقی در دوران بارداری او رخ داده است یا زمانی که یائسگی را پشت سر می‌گذارد، همگی در خطر ابتلاء به بیماری قلبی در آینده در زندگی وی تأثیر می‌گذارد.

محققان با مطالعه زنان یائسه بررسی کردند که آیا ناباروری با ایجاد نارسایی قلبی مرتبط است یا خیر. در واقع دو نوع نارسایی قلبی وجود دارد: نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده (HFpEF) و نارسایی قلبی با کسر جهشی کاهش یافته (HFrEF). کسر جهشی اندازه‌گیری مربوط به درصد حجم خونی است که در طی هر ضربان از بطن چپ قلب پمپ می‌شود. کسر جهشی کمتر از ۵۰ درصد معمولاً غیرطبیعی یا کاهش یافته است.

تیم تحقیق به ارتباطی بین ناباروری و نارسایی کلی قلب، به ویژه با HFpEF، نوعی از نارسایی قلبی که در زنان بدون توجه به سابقه باروری بسیار شایع‌تر است، پی بردند. از میان ۳۸ هزار و ۵۲۸ زن یائسه مورد مطالعه، ۱۴ درصد از شرکت کنندگان سابقه ناباروری را گزارش کردند.

در طی یک دوره پیگیری ۱۵ ساله، محققان خاطرنشان کردند که ناباروری با خطر ۱۶ درصدی نارسایی کلی قلبی در آینده مرتبط است. هنگامی که آن‌ها زیرگروه‌های نارسایی قلبی را بررسی کردند، دریافتند که ناباروری با افزایش ۲۷ درصدی خطر ابتلاء به HFpEF در آینده مرتبط است.

لائو گفت: این وضعیتی چالش‌برانگیز است زیرا ما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم که HFpEF چگونه ایجاد می‌شود و درمان‌های خیلی خوبی برای درمان آن نداریم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم یافته‌های ما قابل توجه است، زیرا نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده در زنان شایع‌تر است. نمی‌دانیم چرا HFpEF را در زنان بیشتر می‌بینیم و نگاهی به گذشته در اوایل زندگی باروری یک زن ممکن است سرنخ‌هایی در مورد دلیل آن به ما بدهد

این متخصص قلب خاطرنشان کرد: امید است در آینده یک مطالعه روی زنان با سابقه ناباروری شامل پارامترهای ورزش، اقدامات عروقی و موارد دیگر انجام دهیم تا این معما حل شود.

تلاش خروج معاونت زنان ریاست جمهوری از حالت تشریفاتی

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در هشت ماهه گذشته تلاش این بود که این معاونت از حالت تشریفاتی خارج شود تا بتواند در بهبود وضعیت زنان مؤثر باشد.

وی در صفحه اینستاگرام خود، با اشاره به اینکه نشست هم‌اندیشی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پیرامون برنامه هفتم توسعه برگزار شده است، اظهار کرد: اقدامات این معاونت در حوزه ارتقای وضعیت مشاوران زن و خانواده در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز تشریح شد؛ بنابراین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در اولین فرصت ساختار اداری ارتقا یابد.

وی افزود: ستاد ملی زن و خانواده در دوره جدید فعالیت خود، با قوت و قدرت بیشتر و با حضور اکثر وزیران عضو ستاد، نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تشکیل شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ادامه داد: این ستاد مصوبات تأثیرگذار و مثبتی را ارائه داده و مقرر شده است که پنج درصد بودجه فرهنگی سازمان‌ها و نهادها با نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظارت این معاونت هزینه شود. در برنامه هفتم توسعه ریل‌گذاری جدیدی برای مسائل جدید مبتلابه زن و خانواده باید ایجاد شود.

استرس، سلامت قلب زنان را تهدید می‌کند

زنان، نه تنها استرس مربوط به مسائل خود بلکه استرس اعضای خانواده را نیز تحمل می‌کنند و این امر خطرات بالقوه‌ای را متوجه سلامتی آن‌ها می‌کند که شامل مسائل روانی و جسمی می‌شود.

زنان تمایل دارند از غذا خوردن برای سرکوب تأثیر استرس استفاده کنند که در نتیجه منجر به افزایش وزن و کاهش تمرینات بدنی می‌شود. وقتی وزن بالا رود و توانایی فرد برای انجام حرکات بدنی کاهش یابد، فاکتورهای خطرزا در بروز مشکلات قلبی همچون فشار خون و کلسترول بالا در فرد ظاهر یا تشدید می‌شود.

چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت از عوامل خطرزای اصلی در بروز بیماری‌های قلبی و مغزی مانند حمله قلبی و سکته هستند. علاوه بر این، نتایج مطالعات متعدد نشان داده است که افسردگی به تنهایی یک عامل خطرزای قوی و مستقل در بروز بیماری قلبی است.

متأسفانه زنانی که دچار استرس هستند در صورتی که تحت درمان قرار نگیرند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به افسردگی قرار دارند. زنان نباید علائم استرس را نادیده بگیرند که افزایش وزن، خستگی، نوسانات خلقی، بدخوابی، تپش قلب، تحریک‌پذیری و عادات غذایی نامناسب از شایع‌ترین موارد به شمار می‌آیند.

در صورت بروز علائم استرس، ضرورت دارد عوامل مؤثر در بروز آن شناسایی و سپس تغییراتی برای به حداقل رساندن تأثیر آن‌ها اعمال شود. صحبت با اعضای خانواده، دوستان، همکاران یا یک مشاور می‌تواند کمک کننده باشد.

بازآرایی شاخص‌های عدالت جنسیتی

«لیلاسادات زعفرانچی» معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تکلیف معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری برای تدوین، رصد و پیگیری اجرای شاخص‌های عدالت جنسیتی، اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم در حال بازآرایی شاخص‌های عدالت جنسیتی تدوین شده در دولت قبل است و گزارش آن به تناسب پیشرفت ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدالت در خانواده فراتر از جنسیت نیازمند دسترسی به بهترین وضعیت اعضا خانوار براساس نقش‌ها و مسئولیت‌ها است، افزود: تبیین و تولید شاخص‌های عدالت جنسیتی به عنوان تکلیفی قانونی و نیازی ضروری در حوزه ملی با هدف تسهیل دسترسی به وضعیت آرمانی زنان همچنان در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم قرار دارد.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه، ادامه داد: براساس ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی و اعلام به دستگاه‌ها بر عهده معاونت امور زنان و خانواده است. در دولت دوازدهم تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در دستور کار قرار گرفت و اکنون نیز از منظر قانونی این تکلیف همچنان برعهده معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است؛ اما بدون شک هر شاخصی جهت طراحی نیازمند تعریف دقیق وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب است و این شاخص‌ها باید تأمین کننده سنجش فاصله وضعیت موجود تا مطلوب باشند.

وی درخصوص اقدامات معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم به منظور گزارش‌گیری میزان اجرای شاخص‌های عدالت جنسیتی در هر دستگاه، تصریح کرد: دولت سیزدهم در گام نخست از تمام دستگاه‌ها مطالبه کرد تا اقدامات خود را درخصوص شاخص‌های ابلاغی عدالت جنسیتی اعلام و در سامانه طراحی شده ثبت کنند اما مطابق با آسیب‌شناسی انجام شده در معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم، تعاملات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با این معاونت برای ارائه گزارش، به دلیل گستردگی ۱۷۷ شاخص تدوینی و ابلاغی، پیچیده، کند و محدود است.

زعفرانچی خاطرنشان کرد: فقدان ترسیم وضع مطلوب و آرمانی حوزه زنان در هریک از مولفه‌ها، نبود وزن‌دهی و هدف‌گذاری کمی و کیفی در کنار برخی از مسائل زیربنایی فلسفی در تدوین شاخص‌ها می‌طلبید که بازآرایی شاخص‌های تدوین شده در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده قرار گیرد که درحال پیگیری است و گزارش آن به تناسب پیشرفت ارائه خواهد شد.

کد خبر 570569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.