چطور با افسردگی روزهای کرونایی مقابله کنیم؟

اپیدمی کووید ۱۹ علاوه بر آسیب‌های جسمانی، می‌تواند باعث مشکلات روانشناختی نیز در افراد شد، همه افراد با شیوع ویروس کرونا سبک زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنند و کاهش روابط اجتماعی و استرس از ابتلاء به این عارضه و آمار بالای مبتلایان و مرگ و میرها باعث افزایش افسردگی در بین افراد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسردگی حالتی است که در آن، شخص روحیه و نشاط بالایی نداشته و یا به کلی فاقد روحیه و نشاط لازم برای زندگی است، این وضعیت بسته به میزان سطح افسردگی و نوع آن می‌تواند موجب احساس پوچی، تنهایی، درماندگی و ده‌ها مورد دیگر در شخص افسرده شود که حتماً باید برای جلوگیری از خودکشی و یا حادتر شدن مشکل، سریعاً تحت درمان قرار گیرد.

دو سال از حضور مهمان ناخوانده در کشور و شیوع موج‌ها و آمار بالای مبتلایان در کشور می‌گذرد، مهمانی که از زمان حضورش زندگی میلیاردها انسان تحت تأثیر قرار گرفته است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی WHO در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ اولین مورد مبتلا به کرونا در ووهان چین شناسایی شد و از آن هنگام، نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و بیش از ۵ میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند. کرونا به دلیل تأثیر بر همه‌ی ابعاد زندگی، بسیاری از مردم را درگیر افسردگی کرده است و به همین سبب پژوهشگران درصدد بررسی عوامل مؤثر بر آن برآمدند.

در یکی از این پژوهش‌ها نزدیک به هزار و پانصد نفر از افراد بالای ۱۸ سال مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و نتایج نشان می‌دهد میزان افسردگی از ۸.۵ ٪ به ۲۷.۸٪ رسیده است که با توجه به رشد سه برابری آن، زنگ خطری برای دولت‌ها و سازمان‌ها به حساب می‌آید. طبق این اطلاعات، داشتن منابع حمایتی قبل و هنگام کرونا رابطه‌ی معکوسی با افسردگی دارد؛ به همین دلیل افراد متأهل نسبت به افراد مجرد، طلاق گرفته و بیوه شکایت‌های کمتری ابراز می‌کنند.

علاوه برآن، افرادی که در معرض عوامل استرس زای بیشتری مانند از دست دادن شغل، سوگ نزدیکان، ابتلاء به کرونا و … قرار گرفته‌اند، برای ابتلاء به افسردگی مستعدتر هستند. همچنین، در افراد با درآمد و پس انداز کم نشانگان بیشتری از افسردگی دیده می‌شود. همچنین افرادی که سابقه‌ی افسردگی قبل از شیوع کرونا داشته‌اند، در معرض خطر بیشتری هستند و اطرافیان باید توجه بیشتری به آن‌ها بکنند.

شیوع علائم افسردگی در زمان همه گیری کرونا نسبت به سایر رویدادهای آسیب زای جمعی که در گذشته اتفاق افتاده، بیشتر است که احتمالاً منعکس کننده‌ی تأثیر فراگیر آن در مقایسه با سایر مواردی است که پیش از آن ثبت شده‌اند.

دلایل ابتلاء به افسردگی چیست؟

برای ابتلاء به افسردگی نمی‌توان یک دلیل قطعی آورد، زیرا در اکثر مواقع این بیماری با ترکیب چند علت متفاوت، اتفاق می‌افتد. این علت‌ها ممکن است فیزیولوژیکی بوده و یا به خاطر شرایط و سبک زندگی شخص باشد. تشخیص ریشه افسردگی به عهده روانشناس متخصص است اما یکسری دلایل که در بیشتر افراد یکسان بوده که عبارتند از:

سابقه خانوادگی

اگر در خانواده شما شخصی وجود دارد که دچار افسردگی شده باشد، احتمال اینکه شما نیز درگیر افسردگی شوید بالا می‌رود.

سابقه اتفاق تلخ در کودکی

اتفاقات تلخی که در کودکی برای فرد می‌افتد، تأثیر بالایی بر نحوه واکنش نشان دادن وی، به اتفاقات می‌گذارد. افرادی که موارد تلخ برایشان اتفاق افتاده در بزرگسالی به طور متفاوتی تصمیمات خود را می‌گیرند و در مواجهه با حوادث ناگوار آسیب پذیر تر هستند.

ساختار مغز

در مواردی که لوب جلویی مغز شما فعالیت کم‌تری دارند احتمال ابتلاء به افسردگی بالا خواهد رفت. البته دانشمندان بطور کامل نمی‌دانند که کم شدن فعالیت این قسمت از مغز بعد از ابتلاء به افسردگی اتفاق می‌افتد و یا قبل از آن.

مهمترین علائم افسردگی

در زیر به مهمترین علائم افسردگی اشاره شده است. لازم به ذکر است این موارد می‌تواند بصورت کوتاه مدت برای همه بوجود بیاید اما اگر علائم ذکر شده بیش از دو هفته به صورت مداوم وجود داشته باشد، می‌توان گفت شخص افسرده شده است. علائم اصلی افسردگی باید با تشخیص افسردگی و همچنین سطح آن باید به وسیله روانشناس انجام شود که عبارتند از:

- گریه کردن، ناراحتی و غمگین بودن

- کاهش سطح انرژی و شادابی

- احساس اضطراب و بی قراری

- کاهش یا افزایش اشتها

- کاهش یا افزایش خواب

- کاهش توان تمرکز و حافظه

- کاهش قدرت تصمیم گیری

- احساس گناه، ناامیدی و پوچ بودن

- احساس بی ارادگی و عدم وجود شوق و انگیزه

افزایش افسردگی، شایعه یا واقعیت؟

اکنون مدارک غیر قابل انکاری داریم که نشان می‌دهد سلامت روان در طی همه گیری کرونا رو به وخامت است. مطالعات گسترده‌ای که سلامت روانی افراد را قبل و در طی COVID-۱۹ ارزیابی کرده است، افزایش قابل توجه اضطراب، افسردگی و استرس پس از سانحه (PTSD) را از زمان شروع همه‌گیری نشان می‌دهد.

از نظر بهداشت روان عمومی، تأثیر اصلی روانشناختی ویروس کرونا تاکنون افزایش میزان استرس یا اضطراب است، اما با شروع اقدامات و تأثیرات جدید - به ویژه قرنطینه و تأثیرات آن بر فعالیت‌های معمول، روال زندگی یا معیشت افراد - سطح تنهایی، افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر مضر و رفتارهای خودزنی یا خودکشی نیز افزایش می‌یابد.

بحران کرونا و افزایش ۱۶ درصدی افسردگی در کشور

۲۹ مهرماه امسال بود که مطابق گزارش‌های سازمان بهزیستی اعلام شد که افسردگی، اضطراب و استرس در کشور پس از شیوع کرونا به میزان ۱۶ درصد افزایش یافت. بسیاری از زنان و مردان شاغل، در اثر کرونا شغل خود را از دست داده‌اند یا با کسادی کار مواجه شده‌اند و این امری است که به عنوان فشار روانی - اجتماعی می‌تواند به افسردگی منتهی شود.

پاندمی در افزایش افسردگی تأثیر نامطلوب دارد این در حالی است که مطالعات جهانی در انگلستان هم نشان می‌دهد که تا حدود ۳۰ درصد علائم روانشناختی برخی بیماران در سه علامت افسردگی، استرس و اضطراب افزایش داشته است. سازمان نظام روانشناسی کشور نیز در گزارشی اعلام کرده که بیماری کرونا، بهداشت روانی ۵۰ درصد جامعه را به مخاطره انداخته است.

افسردگی و بروز بیماری‌های روانی همواره در میان شهروندان همه جوامع وجود داشته است، اما با بروز و شیوع ویروس کرونا بنابر تحقیقات صورت گرفته میزان این قبیل بیماری‌ها به صورت محسوسی افزایش یافته است، مشکلات ناشی از بیماری‌هایی نظیر افسردگی حتی تا سال‌ها پس از پایان کرونا، می‌تواند اثرات طولانی مدت و مخربی بر افراد باقی گذارد.

فربد فدایی، روانپزشک با اشاره به اینکه افسردگی یک عاطفه طبیعی، نشانه‌ای از یک بیماری یا یک بیماری است، گفته بود اگر فردی با ناکامی روبه‌رو شود، برای نمونه دانشجویی در امتحان نمره کم گرفته باشد، دچار افسردگی می‌شود که در اینجا یک واکنش طبیعی محسوب می‌شود و البته پس از مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شود. افسردگی ممکن است نشانه یک بیماری جسمی به عنوان مثال کم‌کاری تیروئید، یا یک بیماری روانی مانند وسواس باشد.

سرانجام در افسرده خویی یا اختلال افسردگی عمده، افسردگی خود یک بیماری شناخته می‌شود، انواع افسردگی شایع است و به عنوان یک نشانه در ۲۵ درصد افراد جامعه دیده می‌شود، شش درصد افراد، مبتلا به اختلال افسردگی عمده هستند که بیماری شدیدی است و حتماً باید درمان شود، در غیر این صورت کار ممکن است به خودکشی برسد. اختلال افسردگی عمده در زنان دوبرابر شایع‌تر از مردان است، اما در دوران کرونا میزان افسردگی، افزایش چشمگیری داشت.

استرس در هنگام شیوع بیماری عفونی می‌تواند شامل این موارد باشد:

- ترس و نگرانی برای سلامتی خودتان و عزیزان تان

- تغییر در الگوی خواب یا تغذیه

- مشکل در خوابیدن یا تمرکز کردن

- وخیم‌تر شدن مشکلات سلامتی مزمن

- افزایش مصرف دخانیات یا سایر مواد مخدر

- افرادی که از قبل مشکل بهداشت روانی داشته‌اند باید به درمان خود ادامه دهند و به علائم جدید یا بدتر شدن مشکل، توجه داشته باشند.

مراقبت از خود، دوستان و خانواده‌تان، می‌تواند در مقابله با استرس به شما کمک کند. کمک به دیگران برای کنار آمدن با استرس خودشان می‌تواند جامعه شما را نیز قوی‌تر کند.

چطور با افسردگی روزهای کرونایی مقابله کنیم؟

راه‌های سالم برای کنار آمدن با استرس و افسردگی روزهای کرونایی

بسیاری از روش‌هایی که برای راه‌های کاهش افسردگی مطرح شد برای جلوگیری از افسردگی نیز می‌توان از آنها استفاده کرد اما اگر احساس می‌کنید در معرض افسردگی قرار دارید بهتر است با روانشناس در ارتباط باشید تا بتوانید از مبتلا شدن خود و حتی اطرافیان خود به افسردگی، جلوگیری کنید.

از دیدن، خواندن یا گوش دادن مداوم به اخبار، از جمله اخبار در شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنید. اطلاع رسانی خوب است، اما شنیدن مداوم در مورد همه گیری می‌تواند ناراحت کننده باشد. در نظر داشته باشید که اخبار را فقط به چند بار در روز محدود کنید و برای مدتی از موبایل، تلویزیون و رایانه جدا شوید.

مراقب بدن خود باشید و به سلامت خود اهمیت دهید. نفس عمیق بکشید، مراقبه و مدیتیشن کنید. سعی کنید وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخورید و به طور منظم تمرین و ورزش کنید.

به اندازه کافی بخوابید. اگر اضطراب یا افسردگی روی خواب شما تأثیر می‌گذارد، مصرف کافئین، الکل و نیکوتین را محدود کنید، یک برنامه منظم قبل از خواب ایجاد کنید و یک فعالیت آرامش بخش - مانند خواندن، گوش دادن به موسیقی آرام می‌تواند کمک کننده باشد.

از مصرف زیاد تنباکو و مواد خودداری کنید.

در صورت وجود واکسن COVID-۱۹ واکسینه شوید.

سعی کنید فعالیت‌های دیگری را که از آنها لذت می‌برید انجام دهید.

در حالی که اقدامات فاصله دهی اجتماعی برقرار است، سعی کنید به صورت آنلاین، از طریق رسانه‌های اجتماعی یا از طریق تلفن یا پست الکترونیکی با دوستان و آشنایان ارتباط برقرار کنید.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از افسردگی رعایت نکات تغذیه‌ای است. افت سروتونین در بدن باعث بروز ناراحتی و اضطراب می‌شود، برای افزایش ترشح سروتونین در بدن مصرف اسید آمینه تریپتوفان لازم است که این اسید آمینه در مواد غذایی مثل کیوی، موز، آناناس، آلو، کاهو، کلم، شیر، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد و مصرف آنها توصیه می‌شود. علاوه بر تریپتوفان مصرف فولیک اسید، منیزیم، امگاسه و ویتامین B نیز می‌تواند در جلوگیری از افسردگی مؤثر باشد.

با توجه به مواردی که گفته شد، احساس استرس، اضطراب، اندوه و نگرانی در طی بیماری همه گیر COVID-۱۹ طبیعی است. اگر چند روز متوالی استرس مانع فعالیت‌های روزمره شما می‌شود حتماً به شما توصیه می‌شود با یک روانشناس خوب در ارتباط باشید. افسردگی درمان نشده می‌تواند منجر به اختلال در کار و تحصیل، انزوای اجتماعی، مصرف مواد مخدر و الکل شود.

کد خبر 553865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.