طرز تهیه  و آموزش مرحله به مرحله پخت خوراک واویشکا شمالی + نکات کلیدی و خواص بوقلمون

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ واویشکا بوقلمون گیلانی به همراه نکات مهم برای آماده سازی این غذای گیلانی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، واویشکا یک غذای سنتی و مجلسی از سرزمین شمالی کشور است. این غذا که اساساً توسط گیلانی‌ها تهیه می‌شود دارای دستور پخت متنوعی است. بعضی آن را به همراه مرغ، گوشت و بوقلمون طبخ می‌کنند که بوقلمون از روش‌های سنتی آن محسوب می‌شود. خواستگاه غذای پرطرفدار واویشکا، روسیه است و پس از اتمام جنگ جهانی دوم به دسته غذاهای گیلانی اضافه شد. این غذای محلی استان گیلان از مواد گیاهی مانند سیر، پیاز، گوجه فرنگی و آب لیمو تشکیل شده است. این غذا هم به همراه نان و هم برنج سرو می‌شود.

مواد لازم برای تهیه خوراک واویشکا بوقلمون

سینه بوقلمون ۵۰۰ گرم
پیاز ۴ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
گوجه فرنگی ۸ عدد متوسط
غوره ۲/‏۱‬ فنجان
کره ۵۰ گرم
دارچین ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز ۲/‏۱‬ قاشق چای‌خوری
فلفل پابریکا ۱ قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه خوراک واویشکا بوقلمون

طرز تهیه  و آموزش مرحله به مرحله پخت خوراک واویشکا شمالی + نکات کلیدی و خواص بوقلمون

مرحله اول

ابتدا قابلمه‌ای را با دو لیوان آب پر کنید. سپس گوشت بوقلمون را به آن اضافه کنید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید. هنگامی که آب به جوش آمد، کف‌های جمع شده بر روی سطح آب را به وسیله یک قاشق بیرون بریزید.

مرحله دوم

در این مرحله هنگامی که کمی از بوی زهم بوقلمون گرفته شد، آن را به وسیله یک آبکش، آبکشی کنید. پس از کمی که حرارت آنها کم شد، گوشت‌ها را با چاقوی تیز خرد کنید.

مرحله سوم

تابه‌ای را بردارید و در آن پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس سیرها را نیز به همین صورت خرد کنید. تابه را روی حرارت کم قرار دهید تا داغ شود. پس از آن مقداری روغن اضافه کنید و پیازها و سیرهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد کاملاً تفت ببینند.

مرحله چهارم

در این مرحله آنقدر باید مواد را با هم مخلوط کنید تا طلایی شوند. پس از آن زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به میزان لازم به مواد داخل تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله پنجم

در ابتدا باید سینه‌های خرد شده بوقلمون را با کره به تابه اضافه کنید. کمی که کره آب شد، پودر فلفل پاپریکا را به همراه دارچین به آن اضافه کنید و به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله ششم

گوشت بوقلمون باید تغییر رنگ بدهد بنابراین تا هنگامی که به خوبی سرخ نشده است باید آنها را کاملاً تفت دهید. حرارت را روی کم قرار دهید تا مواد شما به ته تابه نچسبند.

مرحله هفتم

در این مرحله باید غوره را به بوقلمون‌های داخل تابه اضافه کنید و مجدداً آنها را هم بزنید. گوجه فرنگی‌ها را پوره کنید و در همین مرحله به مواد داخل تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله هشتم

سپس درب تابه را بگذارید تا مواد با دمای موردنظر با یکدیگر آغشته شوند. هنگامی که بعد از گذشت ۴۵ دقیقه، بوقلمون‌های شما پخته شدند، خوراک واویشکا بوقلمون شما آماده است. آن را به همراه سیب زمینی سرخ شده و ریحان تزئین و سرو کنید.

نکات کلیدی برای تهیه خوراک واویشکا بوقلمون

  • در تهیه واویشکا بوقلمون بهتر است که غوره را بدون دانه تهیه کنید.
  • مقصود از جوشاندن گوشت بوقلمون تنها رفع بوی زهم آن است. بنابراین منتظر پختن گوشت بوقلمون نمانید.
  • در مرحله هشتم باید واویشکای شما روغن انداخته تا حالت خشکی خود را از دست بدهد.
  • در تهیه این غذا به جای غوره می‌توانید از گرد لیمو استفاده کنید.
  • در کنار گوجه فرنگی می‌توانید از رب گوجه فرنگی به میزان کم نیز استفاده کنید.
  • بر اساس ذائقه خود میزان پیازها را افزایش دهید.
  • به جای بوقلمون می‌توان از جگر، گوشت چرخ شده، مرغ و یا بادمجان استفاده کرد.

طرز تهیه  و آموزش مرحله به مرحله پخت خوراک واویشکا شمالی + نکات کلیدی و خواص بوقلمون

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یک گوشت معجزه‌گر نامیده می‌شود که علت آن خواص بی نظیر موجود در این گوشت است. این گوشت حاوی امگا ۳ بسیار زیادی است و سلنیوم، روی، ریبوفلاوین، ویتامین‌های B۱۲ و B۶، نیاسین و کلوین بسیاری را در خود جای داده است. تناسب اندام، کنترل قند خون، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد روده‌ها، درمان نقرس، کاهش بی خوابی، افزایش ایمنی بدن انسان، مفید برای زنان باردار، رفع مسمومیت‌ها و ناراحتی‌های معده‌ای، کاهش وزن، رشد مو، رشد استخوان‌ها، تقویت ماهیچه و عضلات، سلامتی ناخن‌ها و لطافت پوست، جلوگیری از سرطان‌ها، کاهش اضطراب، افزایش آهن خون، درمان یبوست، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بهبود فشار خون و بهبود عملکرد عصبی بدن از خواص بی نظیر گوشت بوقلمون است.

کد خبر 546885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.