ارتباط بین رژیم غذایی و زوال عقلی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به زوال عقلی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقلی یکی از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ و میر در سراسر دنیا در نظر گرفته می‌شود که هیچ درمانی ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر دنیا درگیر زوال عقلی هستند، تقریباً بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به زوال عقلی از آلزایمر نیز رنج می‌برند. متخصصان معتقدند که خطر ابتلا به زوال عقلی با افزایش سن بیشتر می‌شود.

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از میوه، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، روغن زیتون و ماهی است و حاوی مقدار کمی لبنیات، تخم مرغ و گوشت قرمز است به بهبود عملکرد ذهنی افراد کمک شایانی می‌کند. پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلاء به زوال عقلی و آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. رژیم غذایی MIND نیز که بسیار شبیه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و بیشتر بر مصرف سبزیجات با برگ سبز، آجیل، توت‌ها، لوبیا، غلات کامل، غذاهای دریایی و روغن زیتون تمرکز دارد نیز خطر ابتلاء به اختلالات ذهنی از جمله زوال عقلی و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که مصرف کربوهیدرات تصفیه شده به مقدار زیاد خطر ابتلاء به زوال عقلی و آلزایمر را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعه مشابه دیگری نیز نشان می‌دهد که مصرف محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس باعث بروز بیماری زوال عقلی می‌شود، به طوری که مصرف منظم گوشت فرآوری شده خطر ابتلاء به زوال عقلی و آلزایمر را به ترتیب ۴۴ و ۵۲ درصد افزایش می‌دهد؛ بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که افراد از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنند تا خطر ابتلاء به بیماری‌های زوال عقلی و آلزایمر کاهش پیدا کند.

کد خبر 537068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.