مهم‌ترین عامل ابتلا به دیابت چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اضافه وزن و چاقی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که زمینه‌ساز ابتلا به دیابت است. کودکان و بزرگسالانی که چاقی و اضافه وزن دارند، به شدت در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دیابت و انواع آن، اظهار کرد: بیماری دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم‌بندی می‌شود که دیابت نوع یک، وابسته به انسولین است که در سن زیر ۳۰ سال بروز می‌کند و عوارض آن در افراد ناگهانی و شدید است، اما اکثر افراد به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند و معمولاً افراد ۳۰ سال به بالا را درگیر خواهد کرد و عوارض آن نیز کمتر از دیابت نوع یک است. البته دیابت بارداری هم نوع دیگری از دیابت است؛ گاهی زنان باردار قند خونشان در دوران بارداری از حد نرمال بالاتر می‌رود و منجر به دیابت می‌شود.

وی ادامه داد: ژنتیک و عوامل محیطی در ابتلاء به دیابت مؤثر است، بنابراین افراد علاوه بر نقش ژنتیک در ابتلاء به دیابت باید به عوامل محیطی از جمله تغذیه توجه ویژه داشته باشند، چاقی از دیگر عوامل مؤثر در ابتلاء به دیابت است، لازم است بدانیم نیمی از افرادی که در بزرگسالی به دیابت مبتلا می‌شوند، در دوران کودکی تغذیه صحیحی نداشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که زمینه‌ساز ابتلاء به دیابت است، اضافه کرد: کودکان و بزرگسالانی که چاقی و اضافه وزن دارند، به شدت در معرض ابتلاء به دیابت قرار دارند. همچنین زندگی صنعتی، کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب و روغن‌های جامد گیاهی، تغذیه نامناسب در دوران کودکی، و عدم انجام فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی روزانه زمینه‌ساز اضافه وزن، چاقی و دیابت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که دیابت دارند، نباید از مصرف میوه‌های حاوی قند پرهیز کنند، گفت: بدن افراد مبتلا به دیابت نیز به مواد غذایی حاوی قند نیاز دارد، معمولاً در سنین پایین دیابت نوع یک یا همان دیابت وابسته به انسولین وجود دارد؛ به منظور کمتر مبتلا شدن کودکان و بزرگسالان به این بیماری رعایت اصولی در سبک زندگی ضروری است.

انتظاری با اشاره به اینکه داشتن تغذیه مناسب و رعایت اصول تغذیه‌ای در پیشگیری از دیابت مؤثر است، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیابت از مواد غذایی که کُند جذب بوده مانند نان‌های سبوس‌دار و حبوبات استفاده کنند. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات به عنوان میان وعده و تقویت سیستم ایمنی بدن و مصرف نکردن فست‌فودها به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

کد خبر 535398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.