روش‌های طبیعی برای بهبود علائم آسم

ورزش کردن، مصرف میوه و سبزیجات، نفس عمیق کشیدن، بررسی کردن وضعیت آب و هوا، کاهش وزن، مصرف سیر و زنجبیل و کافئین و در معرض نور خورشید قرار گرفتن می‌تواند به بهبود علائم بیماری آسم کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آسم یک بیماری مزمن است که باعث التهاب مجاری تنفسی و ریه‌ها می‌شود. تورم و باریک شدن مجاری تنفسی علت اصلی تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم است. گاهی اوقات عوارض آسم به صورت ناگهانی با شدت زیاد رخ می‌دهد، این وضعیت حمله آسم نام دارد. در طی حمله آسم ریه‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند بنابراین فرد احساس تنگی نفس می‌کند. حمله آسم با سرفه‌های پی در پی تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه همراه است. با وجود این که هیچ درمان قطعی برای بیماری آسم وجود ندارد، با این حال افراد مبتلا به آسم می‌توانند با استفاده از چندین روش طبیعی، علائم این بیماری را کنترل کنند که در ادامه به بررسی چندین مورد از ان‌ها می‌پردازیم:

ورزش کردن

ورزش کردن می‌تواند به تقویت ریه‌ها کمک کند، البته ورزش کردن در هوای سرد ممکن است علائم مربوط به بیماری آسم را وخیم‌تر کند. پیش از شروع یک برنامه ورزشی جدید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، شاید بهتر باشد پیش از ورزش کردن داروی خاصی مصرف کنید علاوه بر این در صورتی که هوا سرد است بهتر است افراد هنگام ورزش کردن دهان و بینی خود را بپوشانند یا در فضای داخلی ورزش کنند.

مصرف میوه و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E هستند که به کاهش التهاب بدن به ویژه ریه‌ها کمک شایانی می‌کنند بنابراین لازم است افراد مبتلا به آسم این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود جای دهند. افراد باید از مصرف مواد غذایی حاوی سولفیت که نوعی ماده نگهدارنده است، دوری کنند زیرا علائم بیماری آسم را وخیم‌تر می‌کند. این مواد غذایی شامل میوه‌های خشک شده، ترشی و میگو می‌شود.

نفس عمیق کشیدن

تمرینات تنفسی به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک بسیاری می‌کند؛ افراد برای بهبود علائم بیماری آسم می‌توانند هوا را به آرامی از طریق بینی و با دهان بسته به درون ریه بکشند، سپس حداقل طی دو مرحله آن را به آرامی از طریق دهان به بیرون بدمند. تنفس دیافراگم که تنفس شکمی نیز نامیده می‌شود، یک تکنیک مفید دیگر است که در این زمینه به افراد کمک می‌کنند.

بررسی کردن وضعیت آب و هوا

هوای سرد یا خشک باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری آسم می‌شود، هوای داخل محیط بسته نیز ممکن است بیش از حد خشک یا مرطوب باشد و باعث بدتر شدن علائم شود. استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌گیر یا رطوبت‌ساز باعث می‌شود هوای فضای داخلی بیش از حد مرطوب یا خشک نشود. علاوه بر این بهتر است افراد پنجره‌ها را ببندند و از دستگاه تهویه هوا استفاده کنند تا آلرژن‌ها وارد محیط نشوند.

کاهش وزن

چربی اضافی در اطراف قفسه سینه و شکم افراد باعث می‌شود تنفس دشوارتر شود زیرا سلول‌های چربی باعث بروز التهاب می‌شود و ممکن است مجاری تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد. کاهش کالری مصرف شده، کاهش چربی بدن و پیاده‌روی می‌تواند به بهبود عملکرد ریه‌ها و متعاقباً کاهش علائم بیماری آسم کمک شایانی کند.

مصرف سیر و زنجبیل

سیر و زنجیل دارای ترکیبات ضد التهابی است که به بهبود علائم بیماری آسم کمک می‌کند. افراد می‌توانند به منظور بهبود عملکرد ریه‌های خود از حبه‌های تازه سیر و ریشه زنجبیل استفاده کنند. می‌توان کمی سیر یا زنجیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کرد و پس از خنک شدن آن را مانند چایی نوشید. توصیه شده است افراد هنگام آشپزی کردن بیشتر از این مواد غذایی استفاده کنند.

مصرف کافئین

در صورتی که علائم بیماری آسم فرد خفیف است، می‌تواند با مصرف یک نوشیدنی کافئین دار به بهبود این علائم کمک کند. نوشیدنی کافئین‌دار یک گشاد کننده برونش است که باعث می‌شود مجاری تنفسی یا برونش در ریه‌ها باز شود و تنفس فرد بهبود پیدا کند. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد، اما نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی کافئین‌دار به بهبود عملکرد ریه‌ها تا چهار ساعت کمک شایانی می‌کند.

در معرض نور خورشید قرار گرفتن

ممکن است افراد مبتلا به آسم شدید از کمبود ویتامین D رنج ببرند بنابراین لازم است آزمایشات مربوطه را انجام دهند. در صورتی که ویتامین D بدن فرد کاهش پیدا کرده است، باید از شیر، تخم مرغ و ماهی سالمون استفاده کند علاوه بر این زمانی که بدن افراد در معرض نور خورشید قرار بگیرد ویتامین D تولید می‌کند البته باید به خاطر داشته باشید که هنگام آفتاب گرفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و بیش از حد در معرض نور خورشید قرار نگیرید زیرا در این صورت خطر ابتلاء به سرطان پوست افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 497683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.