طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله خورشت قیسی (برگ زردآلو) + نکات کلیدی و خواص قیسی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ خورشت برگ زردآلو و قیسی به همراه نکات مهم برای آماده سازی آن در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، خورشت قیسی از دسته محبوب ترین خورشت‌هایی است که در گیلان طبخ می‌شود اگر چه بعضی معتقدند که دستور تهیه این خورشت مخصوص به کردستان است اما با این حال این خورشت مورد پسند مردم اهالی شهرهای مختلف کشور قرار گرفته است. خورشت قیسی یک خورشت مجلسی محسوب شده که در مراسم‌های نذری به طور مکرر سرو می‌شود. با وجود اینکه جدیداً این خورشت به همراه مرغ هم پخته می‌شود اما اصولاً چون با گوشت آماده می‌شود در این مطلب طرز تهیه خورشت قیسی به همراه گوشت آموزش داده شده است.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیسی

قیسی ۳۰۰ گرم
گوشت بدون استخوان ۳۰۰ گرم
آلو خورشتی ۳۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم

نکته: به جای گوشت، می‌توان از مرغ استفاده کرد.

طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله خورشت قیسی (برگ زردآلو) + نکات کلیدی و خواص قیسی

طرز تهیه خورشت قیسی

مرحله اول

در ابتدا قیسی ها را زیر آب بشویید سپس تا نصف ظرفی را با آب پر کنید و قیسی ها را درون آن بریزید تا خیس بخورند. ظرف دیگری بردارید و آلوهای خورشتی را درون همان مقدار آبی که برای قیسی ها گذاشتید، بخیسانید.

مرحله دوم

ماهیچه یا گوشت بدون استخوان را روی تخته قرار دهید و آنها را به صورت برش‌های مربعی ۳ سانتی متری برش دهید و درون یخچال قرار دهید.

مرحله سوم

پوست دو عدد از پیازها را بکنید، بشویید و سپس پیازها را به صورت ریز خلالی کنید. درون قابلمه‌ای را آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. هنگامی که از جوش آمدن آب درون قابلمه مطمئن شدید، پیازهای خلالی شده را درون آن بریزید.

مرحله چهارم

در این حین یک ظرف آماده کنید و درون آن را با یخ پر کنید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه که پیازها پخته شدند، آبکشی کنید و آنها را بعد از آبکشی کامل به ظرف پر از یخ اضافه کنید و یک ربع صبر کنید تا شوک به پیازها وارد شود.

مرحله پنجم

پس از آن، تابه‌ای را روی حرارت بگذارید و به آن روغن اضافه کنید تا داغ شود. سپس پیازها را درون تابه بریزید تا به صورت چیپسی، نازک و ترد سرخ شوند.

مرحله ششم

برای پخت خورشت قیسی ابتدا باید به سراغ پخت گوشت‌های نگینی خرد شده بروید. بنابراین پیاز سوم را پوست بکنید و آنها را نگینی در یک ظرف خرد کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله روغن را به قابلمه‌ای اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از چند ثانیه، پیازها را به روغن اضافه کنید و هم بزنید تا تفت داده شود.

مرحله هشتم

بعد از انکه پیازها کمی طلایی رنگ شدند به آنها زردچوبه اضافه کنید و مجدد هم بزنید.

مرحله نهم

گوشت‌ها را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی تفت داده شوند. رنگ گوشت‌ها باید تغییر کند. هنگامی که کاملاً تغییر رنگ دادند باید آب جوش را به آن اضافه کنید و حرارت شعله را تا درجه آخر زیاد کنید تا جوش بیاید.

مرحله دهم

هنگامی که جوش آمد، کف‌هایی که روی سطح آب جمع شده است را با قاشق بردارید و حرارت گاز را کم کنید تا به آرامی گوشت شما پخته شود. فقط به اندازه نصف قابلمه به آب آن نیاز داریم و مقدار دیگر آب به همراه پخت گوشت تبخیر می‌شوند.

مرحله یازدهم

هنگامی که گوشت به خوبی پخته شد، حرارت را روی درجه متوسط قرار دهید و آلو ها و قیسی ها را به گوشت اضافه کنید. صبر داشته باشید تا آب داخل قابلمه جوش بیاید.

مرحله دوازدهم

تا زمانی که آب جوش می‌آید، تابه‌ای را روی حرارت قرار دهید و درون آن کمی روغن بریزید تا داغ شود. سپس در این مرحله رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و به خوبی آنها را هم بزنید.

مرحله سیزدهم

هنگامی که رب‌ها تغییر رنگ دادند، به آن فلفل، نمک، آب لیمو و زعفران دم کرده را به همراه یک قاشق شکر و پیازهای سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملاً مخلوط و آغشته شوند.

مرحله چهاردهم

مواد داخل تابه را به قابلمه گوشت و قیسی اضافه کنید و صبر کنید تا مواد نیم ساعت با هم پخته و مزه دار شوند. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه غذای شما آماده است. آن را درون ظرفی بریزید و با برنج میل کنید.

طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله خورشت قیسی (برگ زردآلو) + نکات کلیدی و خواص قیسی

نکات کلیدی برای تهیه خورشت قیسی

  • مزه ترش یا ملس این خورشت به ذائقه شما بستگی دارد.
  • در مرحله چهاردهم، مواد داخل خورشت را زیاد هم نزنید بلکه فقط با یک قاشق، آن را کمی به چپ یا راست تکان دهید.
  • مقدار کمی آب برای این خورشت لازم است بنابراین از پخت خورشت قیسی آبدار بپرهیزید.
  • بافت قیسی و آلو ها به راحتی روی حرارت و درون آب جوش متلاشی می‌شود بنابراین در زمان مناسب آنها را بپزید.

خواص قیسی یا پر زردآلو

پر زرد آلو یا قیسی به دلیل دارا بودن کالری مورد نیاز می‌تواند انرژی بدن را تأمین کند. مصرف این میوه برای افراد کم خون بسیار مفید است و سرشار از ویتامین C و K می‌باشد. فیبر قیسی به اندازه‌ای است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند و همچنین دارای قابلیت پیشگیری از بیماری‌هایی همچون دیابت و سرطان است. سلامت قلب، کاهش وزن، درمان آسم، بهبود بینایی و تقویت استخوان از دیگر خواص قیسی به شمار می‌آید. زردآلو دارای طبع سرد و تر است که با خشک کردن برگه‌های زرد آلو طبع آن گرم می‌شود.

کد خبر 497396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.