بیش از ۱۷ هزار کاشانی مبتلا به فشار خون هستند

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در کاشان تاکنون ۱۷ هزار و ۶۰۰  نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده‌اند که حدود ۸ درصد در جمعیت بالای ۳۰ سال هستند.

مرتضی پنجه شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وجود فشار خون برای ادامه حیات الزامی است و در افراد بالای ۱۸ سال فشار خون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه طبیعی و فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ و بالاتر فشار خون بالا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا یکی از عوامل مؤثر در افزایش مرگ‌ومیر در دنیا است، تصریح کرد: فشار خون بالا سومین عامل مرگ در دنیا است و از هر ۸ مرگ در دنیا، یک مرگ مربوط به فشار خون بالا است.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: در کشور تقریباً از هر پنج نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است و نیمی از موارد ابتلا به فشار خون شناسایی شده است که از این تعداد نیمی تحت درمان هستند و از بین افراد تحت درمان نیز تنها یک سوم از موارد فشار خون، تحت کنترل هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع فشار خون بالا در کودکان کمتر است، اما احتمال ابتلای کودکان نیز وجود دارد، تصریح کرد: در کاشان تاکنون ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده‌اند که حدود ۸ درصد در جمعیت بالای ۳۰ سال هستند.

پنجه شاهی، مؤلفه‌های ارث، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل و دخانیات، مصرف زیاد نمک و استرس و فشار عصبی را از علل خطر ایجاد کننده فشار خون بالا دانست و گفت: سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب از علائم فشار خون بالا است که افراد باید به آن توجه کنند.

فشار خون بالا، قاتل خاموش است

وی با بیان اینکه فشار خون بالا معمولاً علامتی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل به فشار خون بالا "قاتل خاموش" می‌گویند، افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته قلبی و مغزی، آسیب‌های کلیوی و آسیب‌های چشمی از عوارض فشار خون بالا و تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه‌گیری آن با دستگاه فشارسنج است البته با یک‌بار اندازه‌گیری فشار خون، نمی‌توان فشار خون بالا را تشخیص داد و باید پس از چند بار کنترل فشار خون در نوبت‌های مختلف، در صورت وجود فشار خون بالا، با نظر پزشک، درمان بیماری شروع شود.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: افراد دارای فشار خون طبیعی، حداقل هر دو سال یک بار باید فشار خون خود را کنترل کنند و بیماران فشار خون بالا باید به صورت ماهیانه جهت کنترل بیماری خود به مراکز و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند، ورزش و تحرک بدنی حداقل روزانه نیم ساعت، اجتناب از مصرف دخانیات، افزایش مصرف سبزی و میوه روزانه حداقل ۵ سهم، کاهش مصرف نمک و چربی در رژیم غذایی، کنترل و حفظ وزن مطلوب در افراد، کنترل قند و چربی خون در افراد دارای عامل خطر و حذف یا محدود کردن مصرف مواد غذایی آماده در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا مؤثر است.

کد خبر 494754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.