کرونا جان ۲۸ درصد بیماران فشارخون اصفهان را گرفته است

مسئول ‌پیشگیری ‌و کنترل بیماری های قلبی عروقی ‌و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، گفت: در اصفهان قریب به ۲۸ درصد مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ به ‌علت فشار خون بالا بوده است و حدود ۷۰ درصد مرگ و میر این بیماران به علت بیماری‌های زمینه‌ای‌ غیرواگیر مانند قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و سرطان گزارش شده است.

رامش حسین‌خانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کووید ۱۹ برای کنترل فشار خون با یک سیندمی مواجه هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر که با پاندمی کووید ۱۹ مواجه هستیم بیماری فشار خون اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، در واقع تنها یک پاندمی نیست و با یک سیندمی (همراهی دو پاندمی بزرگ در جهان) مواجه هستیم، یکی پاندمی بیماری واگیردار کرونا و یکی پاندمی بیماری‌های غیر واگیر که مرگ و میر آن از کرونا بیشتر است و بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت و سرطان را در بر می‌گیرد.

پاندمی کووید ۱۹ و تاکید بر اندازه‌گیری فشار خون در منزل

وی افزود: به علت شرایط بحران کووید ۱۹ امسال توصیه می‌شود برای جلوگیری از شیوع این بیماری واگیردار به خصوص در مناطق پرخطر از آموزش‌های مجازی بیشتر استفاده شود و تاکید بر اندازه‌گیری فشار خون در منزل با رعایت شرایط لازم است.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، تصریح کرد: در بحران کووید ۱۹ توصیه‌ها بر این است که بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند در خانه بمانند دورهمی نداشته باشند و تا جایی که امکان دارد خود را در معرض خطر ابتلاء به کرونا قرار ندهند، از سوی دیگر این روند باعث شده که مراقبت فشار خون کاهش پیدا کند و کنترل نشدن فشار خون‌های بالا افزایش پیدا کند.

حسین‌خانی، خاطرنشان کرد: این اتفاق معضل بزرگی است که با وجود آمارها و گزارش‌ها کنترل برای فشار خون کمتر شود و در این پاندمی تاکید بر این است که بیمارانی که فشار خون بالایی دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای بیماری کووید ۱۹ به پزشک مراجعه کنند و فشار خون خود را کنترل کرده و داروها را مصرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه از عوارض فشار خون نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، اثر گذاری روی بینایی و بروز آلزایمر است، گفت: امسال جهان با چالش‌های پیچیده‌ای برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا مواجه است و در اکثر مجموعه‌ها تلاش‌های جامع و هماهنگ برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا انجام نمی‌شود.

۷۰ درصد مرگ و میر بیماران کووید در زمینه بیماری‌های غیرواگیر بوده است

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، اظهار کرد: به همین دلیل این اتحادیه و همه کشورها و شرکای خود احتمال بروز عوارض شدید و مرگ و میر بالاتری در بین بیماران فشار خون با شیوع این پاندمی دادند، به نوعی که در استان اصفهان قریب به ۲۸ درصد مرگ و میر که ناشی از ابتلای بیماری کووید ۱۹ اتفاق افتاده به دلیل بیماری زمینه‌ای فشار خون بالا بوده است و حدود ۷۰ درصد مرگ و میر بیماران کووید در زمینه بیماری‌های غیر واگیر مثل بیماری قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و سرطان بوده است.

حسین‌خانی با بیان اینکه کنترل این بیماری در بسیج کنترل فشار خون برای انجام غربالگری و آگاهی از فشار خون در برنامه‌ها مدنظر است، اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری به علت پاندمی بیماری کووید ۱۹ قرار دارند، امسال هم شناسایی موارد این بیماری اهمیت بیشتری پیدا کرده و متأسفانه شاهد این بودیم که افرادی که بیماری فشار خون دارند در صورت ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ دچار عوارض شدیدتر و مرگ و میر بیشتری بودند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی اهداف برگزاری هفته جهانی فشار خون بالا این است که جامعه را آگاه کنیم از اینکه حداقل سالیانه یک مرتبه فشار خون خود را اندازهگیری کنند تا اگر مبتلا به فشار خون هستند خیلی زود بیماری را تشخیص بدهند، بتوانند سریع تحت درمان قرار بگیرند.

تشویق به ترک عادت‌های اشتباه در بسیج فشار خون

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، گفت: باید بیماران مبتلا به فشار خون بالا را تشویق کنیم به طور مرتب و منظم به پزشک خود مراجعه کنند، این مراجعه حداقل سه ماه یکبار لازم است، در شرایطی که فشار خون کنترل می‌شود مصرف داروها بسیار اهمیت دارد.

حسین‌خانی، افزود: بر رعایت شرایط لازم برای اندازه‌گیری دقیق فشار خون تاکید شده است، به خصوص در پاندمی کرونا توصیه می‌شود بیماران فشار خونی حتماً یک دستگاه فشارسنج از نوع دیجیتالی بازویی در خانه داشته باشند و سنجش فشار خون و خود مراقبتی در این زمینه را انجام دهند و از کنترل آن مطمئن باشند.

وی با تاکید بر اینکه امسال در بسیج فشار خون مردم به ترک عادت‌های اشتباه تشویق می‌شوند، تصریح کرد: در این بسیج ترک رفتارهایی مانند مصرف دخانیات، کم تحرکی و تنبلی، رژیم غذایی چرب و استفاده از غذاهای سرخ کرده و پرنمک و دوری از اضافه وزن و چاقی مدنظر است، در مقابل شهروندان تشویق می‌شوند به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا با خودمراقبتی، اصلاح شیوه زندگی و داشتن وزن مناسب بتوانند از بروز فشار خون بالا جلوگیری کنند.

مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مرکز بهداشت اصفهان، اظهار کرد: اگر کسی در خانواده بیمار مبتلا به فشار خون بالا دارد احتمال دارد اعضای خانواده هم مبتلا به این بیماری شوند، بنابراین باید حتماً سالیانه یک بار غربالگری برای اندازه‌گیری فشار خون انجام دهند، مراکز جامع خدمات سلامت در همه محلات استان اصفهان و شهرها فعال هستند، شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری رایگان فشار خون و قند خون و میزان کلسترول به این مراکز مراجعه کنند.

حسین‌خانی تاکید کرد: به طور کلی در بسیج هفته فشار خون از مردم دعوت می‌شود به اینکه از عدد فشار خون بدن خود آگاه باشند، مرتب اندازه‌گیری کنند تا اگر مبتلا به فشار خون بالا شدند بتوانند با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مناسب به عدد مناسب کنترل فشار خون برسند که از عوارض این بیماری پیشگیری کرده باشند.

کد خبر 494624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.