واکنش شدید آلرژیک چیست و چه علائمی دارد؟

علائم واکنش شدید آلرژیک شامل آبریزش یا گرفتگی بینی، آبریزش چشم، مشکل تنفسی، راش پوستی، مشکلات تنفسی، تورم زبان یا لب، کاهش فشار خون و احساس گیجی و اضطراب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلرژی، پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن به موادی است که به طور طبیعی خطرناک نیستند. مواد آلرژی‌زای رایج شامل پوست مرده حیوانات، گرده گل‌ها و گیاهان و زهر زنبور عسل می‌شود، البته هر چیزی ممکن است آلرژن باشد و موجب واکنش شدید سیستم ایمنی بدن شود. واکنش آلرژیک موجب التهاب و تحریک اندام‌های بدن می‌شود. نشانه‌ها و علائم آلرژی به نوع آلرژن بستگی دارد. واکنش‌های آلرژیک ممکن است در دستگاه گوارش، پوست، سینوس‌ها، مجاری تنفسی، چشم و بینی اتفاق بیفتد. در ادامه به بررسی تعدادی از علائم واکنش شدید آلرژیک می‌پردازیم:

آبریزش یا گرفتگی بینی

اگر چند دقیقه پس از حضور در محیط بیرونی دچار گرفتگی یا آبریزش بینی می‌شوید، به رینیت آلرژیک مبتلا شده‌اید. رینیت آلرژیک به التهاب، تورم یا تحریک قسمت داخلی بینی در اثر آلرژی گفته می‌شود و علل اصلی آن گرده گیاهان، کپک، مایت گرد و غبار، مواد شوینده و پاک کننده و پوست مرده حیوانات است. افراد مبتلا به رینیت آلرژیک علائمی مانند انسداد، آبریزش و خارش بینی و عطسه را تجربه می‌کنند که ممکن است بر کیفیت زندگی آن‌ها نیز تأثیر بگذارد.

عطسه کردن

عطسه کردن موضوع زیاد مهمی نیست، اما می‌تواند نشانه اولیه آلرژی شدید باشد. این آلرژی ممکن است به دلیل یک حساسیت غذایی رخ داده باشد. احتمال دارد در این شرایط علائم جدی‌تری جایگزین عطسه کردن شوند و دفعه بعد که آن غذا را مصرف کردید، دیگر عطسه نکنید و علائم جدی دیگری را تجربه کنید. گاهی اوقات بروز این علائم جدی باعث می‌شود فرد در بیمارستان بستری شود.

آبریزش چشم

آلرژن‌های زیادی باعث خارش یا آبریزش چشم می‌شوند. معمولاً گرده افشانی درختان در فصل بهار، باعث بروز این مشکل می‌شود. البته حساسیت به یک داروی خاص نیز باعث ایجاد آبریزش چشم می‌شود بنابراین لازم است افراد هنگام شروع مصرف یک داروی جدید به علائم و واکنش‌های بدن خود نسبت به آن دارو توجه کنند. این علائم ممکن است بلافاصله پس از مصرف دارو یا چند روز و حتی چند هفته پس از آن خود را نشان دهند.

خارش گوش یا دهان

ممکن است افراد بلافاصله پس از مصرف یک ماده غذایی جدید، خارش گوش و دهان را تجربه کنند. با وجود اینکه خارش گوش به نظر خطرناک نیست، اما ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به واکنش آلرژیک شدیدتر نسبت به ماده غذایی مصرف شده باشد.

مشکل تنفسی

بروز تغییرات عجیب در نفس کشیدن، نشانه‌ای از واکنش آلرژیک شدید به یک غذا یا دارو است. گاهی اوقات احساس می‌کنید که قفسه سینه شما خس خس می‌کند یا نمی‌توانید به راحتی نفس بکشید. اگر ریتم تنفس شما دچار تغییرات قبل توجهی شد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است علائم آنافیلاکسی (شدیدترین واکنش آلرژیک) باشد.

راش پوستی

راش پوستی که ممکن است نشانه واکنش آلرژیک به پوست مرده حیوانات، مواد شیمیایی، مواد غذایی، دارو یا مواد آرایشی باشد، باعث قرمزی، تورم و التهاب پوست می‌شود. راش پوستی خفیف ممکن است بدون نیاز به درمان خاصی و با دور شدن از عوامل تحریک کننده به سرعت از بین برود. البته راش پوستی می‌تواند نشانه اولیه آنافیلاکسی باشد و زندگی افراد را تهدید کند.

مشکلات گوارشی

علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده ممکن است نشانه آلرژی به یک ماده غذایی خاص باشد. احتمال دارد این علائم بلافاصله پس از مصرف ماده غذایی مورد نظر رخ دهد. گاهی اوقات ممکن است مشکلات گوارشی نشانه شوک آنافیلاکسی باشد و به سرعت وخیم شود،. در این صورت افراد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

تورم زبان یا لب

اگر دهان، لب‌ها یا زبان فرد بدون هیچ دلیل مشخصی متورم شود، ممکن است نشانه واکنش آلرژیک باشد. البته بروز این علائم همیشه جدی نیست، اما در صورتی که این تورم، نفس کشیدن را دشوار کند، می‌تواند تهدیدی برای زندگی افراد محسوب شود. در صورتی که گاهی اوقات لب‌ها یا زبان شما ورم می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود.

کاهش فشار خون

افت ناگهانی فشار خون نیز یکی از علائم واکنش شدید آلرژیک به شمار می‌رود، کاهش فشار خون باعث می‌شود افراد احساس ضعف و گیجی کنند. افت فشار خون یک مشکل جدی است و در صورتی که فشار خون فرد بیش از حد پایین باشد، ممکن است زندگی او را تهدید کند.

احساس گیجی و اضطراب

احساس گیجی و اضطراب نیز جزو علائم واکنش شدید آلرژیک محسوب می‌شود. پزشکان معتقد هستند ارتباط بین احساس گیجی و اضطراب و آلرژی، به دلیل افت فشار خون رخ می‌دهد. بنابراین توصیه شده است افراد به محض اینکه متوجه این علائم شدند به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 487827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.