چه عواملی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

نداشتن خواب کافی، کمبود ویتامین D، مصرف داروهای خاص، ورزش نکردن، سیگار کشیدن، احساس غم و اندوه و مصرف غذاهای پرچرب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن انسان هنگام خواب، پروتئین‌های خاصی به نام " سیتوکین" تولید می‌کند که نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. علاوه بر این زمانی که فرد به اندازه کافی نخوابد، بدن او نمی‌تواند آنتی بادی لازم را برای مقابله با بیماری‌ها تولید کند. اگر فردی خواب کافی نداشته باشد، ممکن است به راحتی به ویروس‌ها مبتلا شده و مدت زمان بهبود او نیز طولانی‌تر شود. علاوه بر کمبود خواب، مواردی نظیر مصرف داروهای خاص، ورزش نکردن، سیگار کشیدن، احساس غم و اندوه و مصرف غذاهای پرچرب می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن افراد شود. در ادامه شما را با این موارد آشنا می‌کنیم:

کمبود ویتامین D

ویتامین D به بهبود سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ویتامین در غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی چرب، شیر و غلات وجود دارد. نور خورشید نیز دیگر منبع اصلی ویتامین D است. افراد می‌توانند به منظور دریافت ویتامین D در فصل تابستان، دو یا سه بار در هفته، هر بار بین پنج تا ۱۵ دقیقه، دست‌ها، صورت و بازوهای خود را در معرض نور خورشید قرار دهند. البته این مدت زمان باید در فصل زمستان کمی افزایش پیدا کند.

مصرف داروهای خاص

داروهایی که برای درمان آلرژی، آرتروز، لوپوس و سندروم روده تحریک پذیر تجویز می‌شود، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. به عنوان مثال، کورتیکواستروئیدها و همچنین مهارکننده‌های TNF جزو این دسته از داروها هستند بنابراین لازم است افراد پیش از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت کنند.

چه عواملی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

ورزش نکردن

انجام ورزش‌های هوازی به بدن کمک می‌کند با بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند همچنین باعث می‌شود خون در سراسر بدن به صورت مؤثرتر جریان پیدا کند. در این صورت موادی که با میکروب‌ها مقابله می‌کنند، به راحتی به همه نقاط بدن دسترسی پیدا می‌کنند. محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که ورزش کردن چگونه به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود.

سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در سیگار یا هر منبع دیگر توانایی بدن را برای مقابله با میکروب‌ها کاهش می‌دهد. مصرف سیگارهای الکترونیکی نیز تأثیر مشابهی دارد. نه تنها نیکوتین، بلکه دیگر مواد شیمیایی موجود در دود سیگارها و سیگارهای الکترونیکی پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان را سرکوب می‌کند.

مصرف غذاهای پرچرب

مصرف روغن‌ها می‌تواند مانع عملکرد صحیح سلول‌های سفید خون برای مقابله با بیماری‌ها شود. پیروی کردن از رژیم‌های غذایی پرچرب در طولانی مدت می‌تواند تعادل باکتری‌های موجود در روده را که به پاسخ سیستم ایمنی کمک می‌کند، برهم بزند. بنابراین توصیه شده است که افراد از لبنیات کم چرب و بدون شکر افزوده، پروتئین‌های بدون چربی مانند غذاهای دریایی، بوقلمون، مرغ یا گوشت گاو بدون چربی استفاده کنند. علاوه بر این چاقی مفرط خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و ذات الریه را افزایش می‌دهد.

چه عواملی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

مصرف کم میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات به بدن افراد کمک می‌کند تا سلول‌های سفید خون بیشتری تولید کند و بتواند با عفونت‌ها به طور مؤثرتری مقابله کند. این مواد غذایی سرشار از زینک، بتاکاروتن، ویتامین‌های A C، E و دیگر مواد مغذی مفید برای بدن است. علاوه بر این مصرف غذاها بر پایه گیاهان، حاوی مقدار زیادی فیبر بوده که به کاهش چربی بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می‌کند.

اضطراب و استرس

استرس و نگرانی، حتی برای مدت ۳۰ دقیقه نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن انسان شود. استرس مزمن منجر به بروز مشکلات بیشتر می‌شود و در این صورت بدن فرد نمی‌تواند با ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا، تب‌خال، زونا و دیگر ویروس‌ها مقابله کند.

غم و اندوه

بعضی شواهد نشان می‌دهد که احساس غم و اندوه برای مدت طولانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، به طوری که تأثیر آن ممکن است تا ۶ ماه ماندگار باشد. اگر غم و اندوه فرد عمیق باشد و از بین نرود، تأثیر آن طولانی‌تر خواهد بود.

کد خبر 473373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    2 0
    غم و اندوه در سلامتی نقش بسیار مخرب دارد زیرا در این شرایط بدن به خودتخریبی میپردازد و زمینه بروز سرطان را فراهم میکند.