عیدی و پاداش کارگران و کارمندان دولت در سال ۹۹ + جدول، زمان واریز، نحوه محاسبه و جزییات

عیدی کارکنان دولت، کارگران، معلمان حق التدریس، مدیران دولتی بازنشستگان و مستمری بگیران در سال ۹۹ اعلام شد، عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر ۹۰ روز است و عیدی و پاداش کارمندان بر اساس تصمیم هیأت وزیران تعیین می شود.

به گزارش ایمنا تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است.

عیدی چیست؟

عیدی و پاداش آخر سال پاداشی است که کارفرمایان موظف هستند مطابق با اعلام دولت (حداقل و حداکثر آن هر سال تعیین می‌شود) در پایان سال به کارکنان پرداخت کنند.

میزان عیدی کارمندان دولت

بر اساس تصمیم هیأت وزیران، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار) اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت ۱۵ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۹ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۹ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری چقدر است؟

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سارمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۵ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

مبلغ عیدی خدمت نیمه وقت بانوان و معلمان حق التدریس چقدر است؟

خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

مبلغ عیدی مدیران دولتی چقدر است؟

شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ ۱۵ میلیون ریال به مدیران و اعضای هیأت مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلف هستند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند.

مبلغ عیدی کارگران

مبنای پرداخت عیدی کارگران چنانچه یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، معادل دو ماه حقوق پایه است، کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.‌

پس برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب امسال را در ۶۰ روز ضرب کنیم. با توجه به اینکه دستمزد روزانه ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت شود سه میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است. در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می‌کنند هم پنج میلیون و ۷۳۱ هزار تومان است.

در میان جامعه کارگری برخی افراد عیدی کامل دریافت نمی‌کنند؛ به عنوان مثال کارگری که در سال ۹۹ حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان را دریافت می‌کند و یک ماه سابقه کار دارد، بر اساس فرمول محاسبه عیدی باید ۳۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و کارگری که با همین میزان پایه حقوق، ۱۱ ماه سابقه کار دارد، باید ۳ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان عیدی دریافت کند. تاکید می‌شود، میزان عیدی محاسبه شده، صرفاً برای کارگرانی است که «حداقل حقوق سال ۹۹» را دریافت می‌کنند و به عبارتی در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند.

عیدی سایر کارکنان دارای بیش از یک سال سابقه که قطعاً حقوق پایه آنها بیش از «حداقل حقوق مصوب» است، نیز طبق فرمول یاد شده خواهد بود، با این تفاوت که حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، مبنای محاسبه عیدی آنها خواهد بود.

عیدی و پاداش کارگران معمولاً همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز می‌شود، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز منع قانونی ندارد.

میزان عیدی ۹۹ کارگران حداقلی بگیر که پایه حقوق‌شان یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان است به تناسب تعداد ماه کارکرد

عیدی یک ماه کارکرد ۳۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان
عیدی دو ماه کارکرد ۶۳۷ هزار تومان
عیدی سه ماه کارکرد ۹۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان
عیدی چهار ماه کارکرد یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان
عیدی پنج ماه کارکرد یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان
عیدی شش ماه کارکرد یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان
عیدی هفت ماه کارکرد ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان
عیدی هشت ماه کارکرد دو میلیون و ۵۴۸ هزار تومان
عیدی نه ماه کارکرد دو میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان
عیدی ده ماه کارکرد سه میلیون و ۱۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان
عیدی یازده ماه کارکرد سه میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان

میزان افزایش عیدی

مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۹۸ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. این مبلغ در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۳۵۰ هزار تومان، ۱۳۹۱ مبلغ ۴۰۲ هزار تومان، ۱۳۹۲ مبلغ ۵۰۳ هزار تومان، ۱۳۹۳ مبلغ ۶۰۳ هزار تومان، ۱۳۹۴ مبلغ ۶۸۸ هزار تومان، ۱۳۹۵ مبلغ ۷۷۰ هزار تومان و همچنین در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۸۵۰ هزار تومان و سال ۱۳۹۷ مبلغ ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شد. حداقل عیدی کارگران در پایان سال ۹۸ معادل ۳ میلیون و ۳۴ هزار تومان و حداکثر عیدی نیز معادل ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۴۷ تومان بود.

عیدی کارگران و کارمندان دولت در سال ۹۹

عیدی کارمندان دولت حداقل عیدی کارگران حداکثر عیدی کارگران
۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان ۳.۸۲۲.۰۰۰ تومان ۵.۷۳۱.۰۰۰ تومان
کد خبر 472762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • نچات اله عسکری IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    8 1
    این عیدی برای یک خانواده 5نفره خیلی کم است .خیلی .چرا عدالت را را در نظر ندارید.
  • عبدالعلی گل نژاد IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    6 0
    اگر عدالت یکسان اجرا شود قابل تحمل است ولی فلان مدیر وقتی چندبرابر بگیرد نابرابری بدترازفقراست لطفا نظر را اعلام نه به مردم به بازرسی سازمان مربوط تا جلوی نابرابری گرفته بشه
  • علی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    6 0
    عدالت نیست من کارمند با یکسال تلاش فقط یک و پانصد عیدی ولی مدیران و مسولین و خیلی ها صد میلیون پاداش و انواع و اقسام مزایا دارند با حقوق نجومی این چه عدالتی هست که من هضم نمیکنم کاش دولت درک میکرد این شرایط سخت اقتصادی حداقل پنج تومن عیدی بده دست کارمند تا برای خزید عید دچار مشکل نشه
  • رامین IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    3 8
    بازم خدا بده به برکت ممنون از دولت مون
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    3 1
    چراعیدی فرهنگی بازنشسته را ۷۳۶۰۰۰تومان پرداخته اند؟
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    4 0
    من مستمر بگير از طرف همسر مرحومم هستم عيدى به من پرداخت نكردند
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    چراعیدی بچه های زحمت کش مترو پرداخت نمیشه