راه‌های مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی چیست؟

عوامل بسیاری ممکن است باعث شود بسیاری از افراد احساس خستگی و خواب آلودگی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خستگی و خواب آلودگی ممکن است به علت خواب ناکافی، کار زیاد، کسالت، نگرانی و استرس باشد. احساس خستگی و بی‌حالی بر سلامت جسمی و روانی افراد تاثیر می‌گذارد و انجام کارهای روزانه را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. در ادامه به بررسی چندین روش برای مقابله با خستگی و خواب آلودگی می‌پردازیم:

نداشتن خواب کافی

نداشتن خواب کافی بر قدرت تمرکز و سلامت افراد تاثیر می‌گذارد. بزرگسالان به هفت تا هشت ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. توصیه شده است که افراد یک برنامه منظم برای خواب خود در نظر بگیرند و قبل از خواب از لپ تاپ، گوشی همراه و تلویزیون استفاده نکنند. اگر فردی به اختلالات خواب مبتلا شده است، باید به پزشک مراجعه کند.

آپنه انسدادی خواب

برخی افراد فکر می‌کنند که به اندازه کافی می‌خوابند، اما آپنه انسدادی خواب مانع این اتفاق می‌شود، زیرا تنفس آن‌ها به صورت موقت در خواب متوقف می‌شود. هر بار که این اتفاق می‌افتد، فرد از خواب بیدار می‌شود، اما ممکن است متوجه آن نشود؛ در این صورت فرد کمتر از هشت ساعت خوابیده است. برای برطرف کردن این مشکل، اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کم کنید، سیگار کشیدن را کنار بگذارید یا از دستگاه CPAP استفاده کنید تا مجاری تنفسی شما را هنگام خواب باز نگه دارد.

راه‌های مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی چیست؟

خوردن غذاهای نامناسب

کم غذا خوردن یا خوردن غذاهای نامناسب، باعث بروز خستگی و خواب آلودگی می‌شود. پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب به متعادل شدن سطح قند خون افراد کمک کرده و مانع افت قند خون می‌شود بنابراین لازم است حتماً صبحانه بخورید و در هر وعده غذایی خود از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید علاوه بر این افراد باید در طول روز میان وعده‌های کوچک مصرف کنند تا برای انجام دادن کارهای خود انرژی لازم را داشته باشند.

کم خونی

کم خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در بین زنان است. خونریزی در دوران قاعدگی منجر به بروز فقر آهن و در نهایت کم خونی می‌شود. وجود سلول‌های قرمز خون بسیار ضروری است، زیرا اکسیژن را به تمام بافت‌ها و اعضای بدن می‌رساند. افراد باید به منظور جبران کمبود آهن، مکمل‌های آهن و غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت بدون چربی، جگر، صدف، لوبیا و غلات غنی شده استفاده کنند.

راه‌های مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی چیست؟

افسردگی

با وجود اینکه افسردگی به عنوان یک اختلال عاطفی در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است باعث بروز خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها شود. اگر احساس خستگی و بی حوصلگی بیش از چند هفته ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از دارو یا صحبت کردن با مشاوره می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در پایین گردن افراد است که سوخت و ساز بدن و سرعت تبدیل سوخت به انرژی را کنترل می‌کند. زمانی که این غده کم کار شود و سوخت و ساز بدن با سرعت کمی انجام شود، اضافه وزن پیدا کرده و احساس خستگی می‌کنید. اگر نتیجه آزمایش خون نشان داد که فردی به کم کاری تیروئید مبتلا شده است، مصرف هورمون مصنوعی توصیه می‌شود.

راه‌های مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی چیست؟

مصرف بیش از حد کافئین

مصرف کافئین به مقدار مناسب، میزان تمرکز و هوشیاری افراد را بهبود می‌بخشد. اما مصرف بیش از حد این ماده غذایی باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و اضطراب می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خوردن بیش از حد کافئین باعث بروز خستگی در بین برخی افراد می‌شود بنابراین لازم است افراد میزان مصرف قهوه، چایی، شکلات، نوشابه و هر دارویی را که حاوی کافئین است کاهش دهند. توقف ناگهانی مصرف کافئین میزان خستگی را افزایش می‌دهد.

کم شدن آب بدن

یکی از دلایل بروز خستگی ممکن است کم شدن آب بدن باشد، زیرا بدن انسان در هر شرایطی به آب نیاز دارد بنابراین لازم است افراد در طول روز به مقدار مناسب آب بنوشند. کسانی که در فضای باز کار می‌کنند یا ورزش می‌کنند بیش از دیگران به نوشیدن آب نیاز دارند.

کد خبر 466937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.