اصفهان جزء ۴ استان دارای امنیت غذایی است/کمبود ویتامین دی در ۶۷ درصد اصفهانی‌ها

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره کمبود ویتامین‌ها، امنیت غذایی و لزوم آموزش و آگاهی‌رسانی در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امانی رئیس مرکز تحقیقات سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز (شنبه) در نشست خبری معاونت بهداشتی استان اصفهان در خصوص بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه، اظهار کرد: بر اساس نتایج مطالعات امنیت غذایی که در سال ۹۱ منتشر شده است استان اصفهان در کشور جزء استان‌های برخوردار و به همراه استان‌های سمنان، تهران و قم جزء چهار استان کشور دارای امنیت غذایی است و طبق این مطالعات استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ایلام جزء استان‌های ناامن غذایی در کشور هستند.

وی با اشاره به وجود نیازهای غذایی در استان، افزود: استان اصفهان از دریافت بخش قابل توجهی از اعتبارات محروم است و باید در این زمینه بازنگری اساسی بشود تا دچار مشکلات جدی نشویم.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تعریف جهانی امنیت غذایی، گفت: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی دسترسی همه افراد جامعه در هر زمانی به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و مولد لازم است، این در حالی است که در استان و کشور شرایط امنیت غذایی خوبی نداریم و وجود صف‌های طولانی برای دریافت مواد غذایی مانند مرغ بر این ادعا صحه می‌گذارد.

کمبود "روی" در تغذیه مردم اصفهان

وی با تاکید بر اینکه به طور میانگین هر ایرانی حدود ۳۲۰ گرم نان می‌خورد، اضافه کرد: نیمی از پروتئین و آهن مورد نیاز مردم از طریق مصرف نان تأمین می‌شود و گرانی نان در این میان چالش بزرگی خواهد بود، چرا که قوت غالب مردم است و گرانی آن امنیت غذایی را تهدید خواهد کرد.

امانی گفت: تعادل باید در تغذیه جاری و با توجه به نیازهای تغذیه‌ای وجود داشته باشد، آموزش رسانه‌ها و آگاهی رسانی به افراد جامعه کمک مؤثری به برقراری تعادل در تغذیه افراد می‌کند، مهم‌تر از امنیت غذایی، امنیت تغذیه به معنای سیری سلولی است و این تعریف به رفع نیازهای سلول با تغذیه می‌پردازد و با سیری گوارشی فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از مردم استان اصفهان از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: حدود دو سوم جمعیت استان با کمبود این ویتامین روبرو هستند، ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، همچنین در روستاها کمبود ویتامین آ داریم و این موضوع باید مدیریت شود، مردم استان اصفهان از کمبود زینک نیز رنج می‌برند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در دوران کرونا آمار چاقی حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است و عواملی از جمله کم‌تحرکی در دوران کرونا، استفاده از فست فودها، آلودگی هوا و خشکی زاینده رود در افزایش آمار چاقی در اصفهان مؤثر بوده است.

تغذیه سالم راهکار پیشگیری از ابتلای کرونا

همچنین مرجان منوچهری، مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست خبری با بیان اینکه در بحران کرونا با افزایش قیمت‌ها و تورم، اقلام سبد غذایی خانوار تغییر جدی داشته است، اظهار کرد: این امر امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار داده و قدرت سیستم ایمنی بدن افراد را کاهش می‌دهد، چرا که تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شعار بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه که از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه با اهدافی مشخص اجرا می‌شود، تغذیه سالم برای پیشگیری از ابتلای کرونا است.

وی با اشاره به انواع سوءتغذیه در دوران کرونا، تصریح کرد: برخی گروه‌های اجتماعی در بحران کرونا دچار سوءتغذیه و گروهی دیگر دچار چاقی شده‌اند و در این زمینه هر دو گروه در معرض خطر جدی ابتلای کرونا هستند و باید با این کمبودها مبارزه کرد.

۶۴ درصد فوتی‌های کرونا دچار بیماری زمینه‌ای بودند

مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: چاقی متهم اصلی در ابتلا به کرونا است و سازمان بهداشت جهانی نیز بارها در این زمینه تذکر داده است در استان اصفهان ۶۴ درصد از فوتی‌های کرونا دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند، باید آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در نقش تغذیه در عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهیم.

منوچهری اضافه کرد: حدود ۲۷ درصد از فوتی‌های کرونا بیماری قلبی و حدود ۲۳ درصد نیز دیابت داشته‌اند، جذب مشارکت و همکاری افراد برای افزایش آگاهی جامعه درباره انتخاب صحیح مواد غذایی مؤثر خواهد بود و افراد نباید مکمل‌ها و یتامین‌ها را در دوران کرونا بدون تجویز پزشک مصرف کنند.

کد خبر 465906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.