تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا/نوشیدن آب و پیشگیری از کرونا

نوشیدن آب بیشتر و پیشگیری از ابتلاء به کرونا، خواص میخک در طب سنتی، لزوم خوردن پنج ماده غذایی برای هر روز، خاصیت‌های اسرار آمیز موز برای عضله سازی و تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه کم آبی باعث افزایش ریسک ابتلاء به ویروس کرونا می‌شود، اظهار کرد: افراد برای پیشگیری از این بیماری باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند و هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنند؛ این اقدام باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

آرزو فلاحی، اضافه کرد: در حال حاضر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و پیروی از اصول تغذیه صحیح تنها راه ممکن برای پیشگیری از ویروس کرونا است.»

وی با تاکید بر اینکه تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا از ابتلاء به کرونا پیشگیری شود، تصریح کرد: تغذیه صحیح به این معنا نیست که غذاهای گران قیمت مصرف کنید؛ بلکه به این معنا است که به کمک جایگزین‌های مواد غذایی می‌توان تغذیه مناسب با اقتصاد خانواده داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: استفاده کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت است، بهترین منبع پروتئینی ارزان‌تر، حبوبات است که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه افراد بالای ۱۲ سال به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن باید به صورت ماهانه یک عدد مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند، افزود: در کودکانی که بین ۲ تا ۱۲ سال سن دارند، مصرف هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا کمک می‌کند.

فلاحی تاکید کرد: بهتر است افراد در زمان قرنطینه خانگی به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک مانند آجیل و تخمه‌های نمکی و شیرین مانند انواع شیرینی، شکلات و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، از انواع میوه‌های فصلی و تازه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه احتمال ابتلای افراد چاق به ویروس کرونا بیشتر از سایر افراد است، اظهار کرد: احتمال زنده ماندن افراد چاقی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند بسیار کم است. بنابراین به فکر کنترل وزن خود باشید. همچنین کم آبی احتمال ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد. بهتر است روزانه بین شش تا هشت لیوان آب بنوشید و هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید؛ زیرا این کار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص نقش کمبود خواب در ضعیف شدن سیستم ایمنی بد، اظهار کرد: خوابیدن در مدت زمان ۷ تا ۹ ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان توصیه می‌شود. کودکان نیز با توجه به سنی که دارند باید بین هشت تا ۱۴ ساعت بخوابند.

تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا

آلودگی هوا در کوتاه مدت باعث ایجاد مشکلاتی مانند، خارش و التهاب مجاری تنفسی، تنگی نفس، دردهای مربوط به تنفس عمیق، مشکلات تنفسی و نفس نفس زدن، سردرد و احساس خستگی می‌شود. متأسفانه نوزادان، کودکان، افراد سالخورده، افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی مزمن رنج می‌برند بیشتر در معرض این بیماری‌ها قرار دارند.

امروزه می‌توان راه‌هایی یافت که از محیط‌های آلوده به دور بود اما نمی‌توان به طور کامل از خطرات آن در امان بود؛ هوای ناپاک، تأثیر خود را کم یا زیاد روی افراد خواهد گذاشت. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سیستم دفاعی بدن خود را تقویت و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری مصرف کنید.

داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند آسیب پذیری بدن و خطرات مربوط به آلودگی هوا را کاهش دهد. در حالت کلی در پیش گرفتن یک زندگی سالم با ورزش، کنترل استرس، کیفیت روابط انسانی، خواب کافی و داشتن تغذیه متعادل و سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. به این منظور بدن باید به میزان کافی کالری و پروتئین دریافت کند. نباید در مصرف مواد غذایی چرب و قند زیاده‌روی کرد. مصرف میوه و سبزیجات زیاد بهترین روش برای دریافت مواد مغذی به ویژه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه در میوه و سبزیجات وجود دارد. سبزیجاتی مثل بروکلی، کلم قرمز، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، کنگر، مارچوبه و در میوه‌های کوچک مثل تمشک، زغال اخته، توت فرنگی، آلو خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. در این فصل سال که پیدا کردن برخی از این میوه‌ها سخت و در برخی موارد غیر ممکن است توصیه می‌کنیم حبوبات بیشتری مصرف کنید. انواع لوبیاها کمک می‌کند تا یک سپر دفاعی در برابر این خطرات داشته باشید. در واقع جذب میزان زیاد آنتی‌اکسیدان‌ها تا حدودی با آسیب‌های ناشی از آلاینده‌های جوی مقابله می‌کند.

داشتن تغذیه متعادل و سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. به این منظور بدن باید به میزان کافی کالری و پروتئین دریافت کند. باید به این نکته توجه داشت که نباید در مصرف مواد غذایی چرب و قند زیاده‌روی کرد. در واقع سیگار و الکل زیاد یکی از قاتلان سیستم ایمنی بدن است. یکی از روش‌های جذب آنتی‌اکسیدان بیشتر، مصرف میوه و سبزیجات رنگی است. در واقع میوه و سبزیجات رنگی، راهی برای جذب انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. توصیه می‌کنیم بیش از پنج واحد میوه و سبزیجات تازه میل کنید.

توجه داشته باشید افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند، بیشتر در معرض آسیب‌های آلاینده‌ها، به ویژه سرب قرار می‌گیرند. برای همین توصیه می‌کنیم کلسیم زیادی مصرف کنید. زمانی که بدنتان به میزان کافی آهن و کلسیم داشته باشد کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. مصرف لبنیات یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی هواست. توصیه می‌کنیم مصرف دوغ و ماست‌های «پروبیوتیک» را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

از طرف دیگر زمانی که آلاینده‌ها در هوا موج می‌زنند، امکان جذب ویتامین D از طریق پوست کاهش پیدا می‌کند. بهتر است مواد غذایی سرشار از این ویتامین مثل ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین میل کنید. روغن ماهی نیز سرشار از ویتامین D است. در غلات، زرده تخم مرغ، قارچ و جگر نیز ویتامین D وجود دارد.

این روزها که وضعیت هوای بیشتر شهرها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، مصرف شیر را افزایش دهید. شیر حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم است و می‌تواند سموم را در بدن خنثی کند. سبزیجاتی مثل اسفناج و گوجه فرنگی حاوی ویتامین E هستند که از ریه‌ها در مقابل آلودگی هوا محافظت می‌کند.

تا جایی که می‌توانید از محیط‌های آلوده به خصوص در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، دور باشید. از همه مهم‌تر کودکان و سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی تا حد امکان از تردد در هوای ناسالم خودداری کنند. در روزهای افزایش آلودگی سعی کنید از ورزش کردن در محیط‌های آزاد خودداری کنید و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا ورزش‌های سبک در منزل را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

خاصیت‌های اسرارآمیز موز برای عضله‌سازی

موز نه تنها دارای خواص فراوانی است، بلکه هم‌چنین می‌توان آن را به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد. یکی از خاصیت‌های موز برای سلامتی، بهبود دستگاه گوارش و تقویت دستگاه ایمنی بدن است. به همین خاطر گفته می‌شود خواص موز برای بدنسازی بسیار زیاد است.

نخستین خاصیت موز برای سلامتی عبارت است از بهبود ضربان قلب ورزشکارانی که به بدنسازی مشغول هستند. در این مورد، این میوه کل فرایند تمرینات ورزشی را بهبود می‌بخشد. به علاوه، می‌دانیم پتاسیم برای سلامت بدن بسیار ضروری است. پتاسیم در حفظ قدرت ماهیچه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

گفته می‌شود موز به خوبی می‌تواند کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تأمین کند. از دیگر خواص موز می‌توان به قابلیت آن در تأمین فیبر مورد نیاز بدن اشاره کرد. لازم به ذکر است فیبر نقش مهمی در بهبود گوارش بدن ایفا می‌کند. اشخاص معمولاً موز را در رژیم غذایی‌شان قرار می‌دهند، همین کار به کنترل وزن بدن‌شان کمک خواهد کرد. خاصیت اصلی موز برای بدنسازی کمک به ساخت ماهیچه است.

وجود پروتئین در موز تنها مزیت این میوه برای تقویت ماهیچه‌ها محسوب نمی‌شود. موز غنی از کربوهیدرات نیز هست؛ به علاوه، موز حاوی قند و نشاسته‌ای است به عنوان منبع اولیه‌ی انرژی برای بدن به شمار می‌روند. موز برای افزایش انرژی بدن بسیار مفید است. به همین خاطر نیز به ورزشکاران توصیه می‌شود موز مصرف کنند، زیرا این میوه می‌تواند انرژی مورد نیازشان را در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی تأمین کند.

موز به دلیل دارا بودن آهن در ترکیب خود، می‌تواند به پیشگیری از بروز کم خونی نیز کمک کند. موز منبع ویتامین B است؛ به این ترتیب، می‌تواند به آرام کردن اعصاب کمک کند. یافتن راهی برای پیشگیری از بروز خستگی در ماهیچه‌ها برای بدنسازان بسیار حائز اهمیت است. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل، مصرف مکمل و سایر مواد غذایی سالم است. به همین خاطر، مصرف موز به ورزشکاران توصیه می‌شود. موز جهت پیشگیری از کم آب شدن بدن ورزشکاران بسیار مفید بوده و موز برای مقابله با افسردگی مفید است.
 

پنج ماده غذایی که هر روز باید بخورید

حتماً این توصیه را شنیده‌اید که با مصرف روزانه یک عدد سیب، از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌شوید. اما این ماجرا به غیر از سیب برای چند مورد دیگر هم صادق است؛ مانند خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌هایی که باید در سبد غذایی روزانه وجود داشته باشند. می‌خواهید این خوراکی‌ها را بشناسید و از تأثیر آنها آگاه شوید، عبارتند از:

سیب از نظر ارزش غذایی یک میوه کامل است. به همین دلیل مصرف روزانه یک عدد آن، باعث تأمین نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها، املاح، هیدرات کربن، فیبر و مقداری از آب مورد نیاز بدن می‌شود. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و در نتیجه نیاز به مراجعه به پزشک را برطرف می‌کند. سیب را با پوست مصرف کنید تا فیبر آن را به طور کامل دریافت کنید.

مرکبات حاوی ویتامین C هستند. اما از میان آنها، مقدار ویتامین C لیموترش از همه بیشتر است. به همین دلیل مصرف روزانه یک عدد لیموترش بزرگ تا حد زیادی چربی‌های بدن را از بین برده و از این نظر به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. لیموترش را به آب، دمنوش یا سالاد اضافه کنید.

نوشیدن روزانه یک لیوان شیر مانع از پوکی استخوان می‌شود. سدیم و ویتامین D موجود در شیر، دلیل اصلی تأثیر آن جلوگیری از ابتلاء به پوکی استخوان است. بهتر است این یک لیوان شیر، بدون چربی باشد. اگر بعد از نوشیدن شیر دچار دل‌درد و دل‌پیچه می‌شوید، انواع بدون لاکتوز آن را بنوشید.

آب به نظر اکثر ما نوشیدنی خاصی نیست، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای حفظ سلامتی بدن است. از آنجایی که تمام فعالیت‌های سلول‌های بدن به آب نیاز دارد، بنابراین نوشیدن آب به مقدار کافی، عملکرد سلول‌ها را تنظیم کرده و باعث حفظ سلامتی بدن می‌شود. نوشیدن حداقل سه لیوان آب در طول روز لازم است. بهتر است چند حلقه لیموترش تازه یا برگ نعنای تازه یا چند قطره عصاره از یکی از گیاهان دارویی را به آن اضافه کنید تا خاصیت «دتوکس» یعنی سم‌زدایی از بدن نیز داشته باشد.

سبزی‌ها حاوی املاح و ویتامین‌های ضروری و مقدار کافی فیبر هستند. بنابراین مصرف سبزی خام یا پخته، برای بدن بسیار لازم است. بهتر است سبزی‌های فصل را انتخاب کنید. میوه و سبزی هر چقدر تازه‌تر باشند، مواد مغذی آنها بیشتر است. در صورت پختن سبزی‌ها، آنها را بخارپز کرده و از سرخ کردن آنها تا حدی که رنگ آنها تغییر کند خودداری کنید.

خواص میخک در طب سنتی

میخک حاوی فیبر، ویتامین و مواد معدنی است، بنابراین استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای افزودن طعم به غذای شما می‌تواند برخی از مواد مغذی مهم را تأمین کند. میخک بیشتر به عنوان یک ادویه شیرین و معطر شناخته می‌شود اما در طب سنتی نیز از آن استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در میخک ممکن است چندین فواید سلامتی، از جمله سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون داشته باشد خواص دارویی میخک عبارتند از:

میخک سرشار از آنتی اکسیدان است

علاوه بر اینکه میخک حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم است، سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

میخک به محافظت در برابر سرطان کمک کند

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. در یک مطالعه نشان داده شد که عصاره میخک به توقف رشد تومورها کمک می‌کند و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

میخک سلامت کبد را بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات مفید موجود در میخک می‌تواند به سلامت کبد کمک کند. میخک همچنین دارای آنتی اکسیدان زیادی است که به دلیل توانایی کمک به کاهش استرس اکسیداتیو، می‌تواند از بیماری کبد جلوگیری کند.

ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد که میخک باعث افزایش جذب قند از خون به سلول‌ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول‌های تولید کننده انسولین می‌شود.

ممکن است باعث سلامت استخوان شود

پوکی استخوان وضعیتی است که اکثر افراد دچار آن می‌شوند. پوکی استخوان، ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهد. در مطالعه‌ای نشان داده شده است که برخی از ترکیبات موجود در میخک به حفظ توده استخوان کمک می‌کند.

ممکن است زخم معده را کاهش دهد

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در میخک می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. زخم معده، زخم‌های دردناکی است که در غشای معده، اثنی‌عشر یا مری تشکیل می‌شود. این‌ها معمولاً به دلیل کاهش پوشش محافظ معده ایجاد می‌شوند، که به دلیل عواملی مانند استرس، عفونت و ژنتیک است.

کد خبر 465073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.