کنترل اشتهای کاذب با چند تکنیک ساده

راهکارهای تغذیه‌ای برای کنترل چربی خون، کنترل اشتهای کاذب با چند تکنیک ساده، تغذیه نامناسب و کم تحرکی علل چاقی کودکان و نوجوانان، توصیه مصرف قهوه برای افراد متفاوت و لزوم مصرف پیاز در رژیم غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، با اشاره به عوامل مؤثر در بالا رفتن چربی خون و بروز انواع بیماری‌ها، اظهار کرد: چربی خون و دریافت آن یک سطح خاص دارد برای مثال بخشی از میزان چربی خون از منابع غذایی دریافت می‌شود که برای متابولیسم، سوخت و ساز و عملیات‌های سیستم عصبی بدن مورد نیاز است.

حمید حاجی فرجی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری بدن از چربی‌ها تأمین می‌شود، اضافه کرد: بخشی از کالری مورد نیاز بدن توسط چربی‌ها تأمین می‌شود که ۱۰۰ درصد آن از منابع اسیدهای چرب غیر اشباع که در مغز دانه‌ها و دانه‌های روغنی یافت می‌شود است همچنین امگا ۳ و ۶ نیز در ماهی‌ها و منابع دریایی از جمله منابع دریافت اسیدهای غیر اشباع هستند و هرکدام به خودی خود می‌توانند در تقویت سیستم امینی بدن و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی- عروقی، اختلال سلول‌های عصبی و مشکلات چشم تأثیر فراوانی داشته باشند همچنین به میزان زیادی التهابات را کاهش می‌دهند.

وی بیان کرد: مشکلی که ما در بروز چربی خون با آن مواجهه هستیم ژنتیک، کم کاری تیروئید یا اختلالاتی مانند دیابت کنترل نشده و همچنین الگوی ناصحیح مصرف مواد غذایی است که منجر به بالا رفتن چربی خون می‌شوند. برای مثال در بیماران دیابتی یا افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند میزان تری گلیسیرید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ بالاتر رفته و بیمار باید تحت درمان‌های پزشکی قرار گیرد بدیهی است زمانی که میزان HDL کاهش پیدا می‌کند فرد مبتلا به چاقی و فشار خون می‌شود که در چنین زمانی فرد به سندروم متابولیک مبتلا خواهد شد که ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: درصد چربی دریافتی در بدن باید به همان میزان ۳۰ درصد باشد برای این منظور اصلاح سبک و شیوه غذایی، عدم مصرف غذاهایی با پخت ناسالم و یا فست فودها که با روغن‌های اکسیدشده تهیه می‌شوند و رژیم غذایی مناسب حتی در افرادی که مشکلات ژنتیکی دارند نیز می‌تواند به میزان بسیار قابل توجهی در بالا رفتن چربی خون نقش داشته باشند.

حاجی فرجی تصریح کرد: وزن متعادل در افراد و کاهش وزن با استفاده از شیوه‌های اصولی می‌تواند از بروز چربی خون جلوگیری کند، در غیر این صورت کاهش وزن غیر اصولی خود به عنوان عامل افزایش چربی خون به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: کاهش مصرف قند و شکر و افزایش مصرف فیبر به میزان قابل توجهی برای جلوگیری از بروز چربی خون بالا مؤثر خواهد بود. مصرف روزانه ۵ تا ۷ واحد از سبزیجات خام و پخته، انجام فعالیت مناسب ورزشی به شکلی که ضربان قلب بالا رود، عدم مصرف چربی‌های ترانس که در شیرینی و شکلات وجود دارند، همچنین مصرف غذاهای غیر سرخ شده می‌توانند از بروز چربی خون بالا جلوگیری کنند.

مصرف قهوه برای کدام افراد توصیه می‌شود؟

یکی از نوشیدنی‌های گرم و پرطرفدار است، نوشیدنی خوش طعمی که علاوه بر طعم بی مثالش خواص درمانی بسیاری دارد، به صورتی که برخی از افراد از این نوشیدنی به عنوان راه درمان لاغری و کاهش وزن نیز استفاده می‌کنند، اما در کنار همه این موارد پر اهمیت ترین خاصیت این نوشیدنی انرژی‌زایی آن است. افرادی که از خستگی و یا خواب آلودگی و کاهش انرژی خود در طی شبانه روز اعتراض دارند، می‌توانند از این نوشیدنی گرم به اندازه سه فنجان قهوه در روز استفاده کنند، زیرا در قهوه کافئین بسیاری وجود دارد و همین امر موجب افزایش سطح هوشیاری افراد می‌شود.

گفتنی است؛ بر اساس پژوهش‌ها مصرف قهوه می‌تواند موجب تحریک متابولیسم بدن و باعث سوزاندن چربی و کالری‌های خطرناک و اضافی بدن شود. افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند می‌توانند روزانه با مصرف یک فنجان قهوه قند خون خود را کنترل کنند.

برخی از پژوهشگران بر این باورند که نوشیدن قهوه می‌تواند از آلزایمر جلوگیری کرده و باعث تقویت سلول‌های مغزی شود، بنابراین افراد باید این نوشیدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانند مصرف قهوه به شدت به افراد سالمند و ورزشکار توصیه می‌شود، جرا که این نوشیدنی گرم می‌تواند از بروز افسردگی، آلزایمر، ام اس جلوگیری کرده و به بهبود خلق و خوی آن‌ها کمک کند. قهوه برای آن دسته از بانوانی که از استرس رنج می‌برند نیز به شدت توصیه می‌شود؛ البته گفتنی است که این نوشیدنی خوشمزه می‌تواند به بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی کمک کند.

کنترل اشتهای کاذب با چند تکنیک ساده

بسیاری از افراد درگیر اشتهای کاذب می‌شوند، که منشأ اصلی این موضوع احساسات است که با غذا خوردن همراه می‌شود. گاهی فرد به دلیل استرس و نگرانی زیاد یا حتی خوشحالی به طور غیر قابل کنترل برخی مواد غذایی را بیش از اندازه مصرف می‌کند. گرسنگی منشأ فیزیولوژیکی دارد که بر اثر کاهش قند خون به وجود می‌آید و دارای علائم بارز گرسنگی، ضعف و بی حالی و خستگی است.

مغز بر حسب عادت تحت شرایط خاصی پیغام غذا خوردن و گرسنگی را به بدن ارسال می‌کند که به این نوع از گرسنگی اشتهای کاذب گفته می‌شود. کنترل اشتهای کاذب با چند تکنیک ساده امکان دارد که این تکنیک‌ها عبارتند از: افراد به هیچ عنوان نباید وعده‌های غذایی خود را حذف کنند، یعنی مصرف روزانه سه وعده اصلی غذایی همراه با دو میان وعده را نباید از یاد برد. بهترین راه برای کنترل اشتهای کاذب نوشیدن مقدار زیادی آب است که می‌تواند مانع از اشتهای کاذب افراد شود. هنگام گرسنگی به جای اینکه به دنبال خوردن غذا باشیم، کافی است یک لیوان آب بنوشیم، چرا که این کار باعث فریب بدن می‌شود و احساس گرسنگی را از بین می‌برد. مصرف هر چه بیشتر فیبر، فضای زیادی را از دستگاه گوارش به خود اختصاص می‌دهد و همچنین قند خون و واکنش انسولین را کنترل می‌کند، همه این موارد باعث می‌شود تا افراد در مدت زمان طولانی دارای یک منبع انرژی مداوم باشند.

تغذیه نامناسب و کم تحرکی علت چاقی کودکان و نوجوانان

امروزه چاقی به عنوان پدیده‌ای جهانی در بیشتر کشورها دیده شده و کودکان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های جمعیتی درگیر با چاقی هستند. اصلی‌ترین دلیل این موضوع استفاده گسترده از مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای قند و فست فودها در کنار سبک زندگی فاقد تحرک است. چاقی برای سلامتی بسیار مضر است و در این میان چاقی در سنین کودکی خطرناک‌تر است، زیرا اضافه وزن سنین کودکی و نوجوانی در بزرگ سالی نیز ادامه خواهد یافت و سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که اضافه وزن کودکان در دهه آینده دو برابر خواهد شد.

بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهند که با داشتن یک برنامه صحیح مبتنی بر سبک زندگی درست، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی خوب، خواب کافی و کاهش استرس می‌توان از چاقی کودکان جلوگیری کرد. داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند بر سلامت کودکان تأثیر داشته باشد و توجه به فعالیت‌های بدنی و سلامت روحی در کودکان بسیار حیاتی است. به طور خلاصه می‌توان اصلی‌ترین درمان چاقی را داشتن رژیم غذایی متناسب و انجام فعالیت‌های بدنی دانست. البته در مورد چاقی‌های خطرناک و مفرط، پزشکان بر اساس شرایط بیمار از روش‌های درمانی مختلفی مانند درمان دارویی یا جراحی استفاده می‌کنند.

به‌طورکلی می‌توان گفت اجرای برنامه‌هایی مانند غذا خوردن به همراه خانواده، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها، خوردن غذا به میزان کافی. (نه کم و نه زیاد، کاهش مصرف نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های غیرطبیعی و افزایش نوشیدن آب، کاهش زمان تماشای تلویزیون و افزایش فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های پر تحرک، داشتن خواب کافی و پرهیز از شب بیداری، بهبود کیفیت زندگی خانوادگی و کاهش استرس، حفظ سلامت وزن به پیشگیری و کنترل چاقی کودکان کمک می‌کند.

در کودکان نیز مانند افراد بالغ باید تناسب منطقی بین دریافت و مصرف کالری وجود داشته باشد و دریافت بیشتر کالری به نسبت مصرف، منجر به چاقی می‌شود. حذف یک وعده غذایی به ویژه وعده صبحانه می‌تواند سبب عدم دریافت مواد کافی غذایی بدن کودکان شده و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این عمل گاهی نتیجه معکوس داشته و سبب افزایش چاقی می‌شود. بدن کودکان بیش از افراد بالغ به لبنیات نیاز دارند و حذف آن می‌تواند نتایج بدی در پی داشته باشد. لبنیات عامل چاقی نبوده و یک منبع غذایی مناسب محسوب می‌شوند.

لزوم مصرف پیاز در رژیم غذایی

تحقیقات نشان داده بسیاری از افرادی که سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، احتمال کمتری دارد که به بیماری‌های مزمن مبتلا شوند. پیاز یکی از مهمترین انواع سبزیجات است که تاکید زیادی بر خوردن آن به صورت خام می‌شود. پیاز شامل ویتامین‌های متفاوت و مواد معدنی است و از ترکیبات گیاهی زیادی بهره می‌برد. از پیاز به عنوان گیاهی درمانی برای درمان سردرد، بیماری‌های قلبی و زخم دهان استفاده می‌شود. از دلایلی که باید پیاز خام در رژیم غذایی قرار داد عبارتند از:

بهبود سلامت قلب

پیاز حاوی فلاونوئیدها است که باعث کاهش کسترول بد بدن می‌شود. همچنین تیوسولفینات‌ها موجود در پیاز خون را رقیق می‌کنند و احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش چشمگیری می‌دهد.

جلوگیری از سرطان

در سال ۲۰۱۹ در مجله‌ای پزشکی به نام آسیا پاسفیک مطالعه‌ای منتشر شد و حدود ۸۳۳ نفر تحت نظر قرار گرفتند. مسئولان این مطالعه اعلام کردند خطر ابتلاء به سرطان روده در کسانی که به طور منظم از سبزیجات آلیوم مانند پیاز و سیر استفاده می‌کنند، ۷۹ درصد کمتر است. این دانشمندان اعلام کردند که با مصرف روزانه یک عدد پیاز می‌توان حدود ۱۴ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه را تأمین کرد.

سرشار از آنتی اکسیدان

پیاز سرشار از آنتی اکسیدان است و بیش از ۲۵ نوع مختلف آنتی اکسیدان فلاونوئید دارد. اکسیدان شدن فرآیندی است که به سلول زنده آسیب می‌رسد و بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی به وجود می‌آید. موادی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، می‌توانند از این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

حفظ سلامت استخوان‌ها

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که فقط یک عدد پیاز حاوی ۲۵.۳ گرم کلسیم است. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای حفظ سلامت استخوان‌ها است. پیاز یکی از مهمترین مواد غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان است.

کد خبر 460451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.