چرا مصرف کاکائو باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد فلاوانول‌های موجود در کاکائو و دیگر مواد غذایی می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی ذهن کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فلاوانول‌ها که جزء خانواده فلاونوئیدها هستند، به طور طبیعی در بعضی مواد غذایی مانند سیب، توت، کاکائو، انگور و چای وجود دارند. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که فلاونوئیدها مانع بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زوال عقلی می‌شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر فلاوانول موجود در کاکائو بر عملکرد شناختی افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۱۸ مرد بین سنین ۱۸ تا ۴۰ سال را ارزیابی کردند.

پژوهشگران میزان اکسیژن رسانی خون در قشر پیشانی مغز و همچنین علمکرد افراد را در آزمایش‌های شناختی پیچیده اندازه‌گیری کردند. از همه افراد شرکت کننده در مطالعه خواسته شد در هوایی با غلظت پنج درصد کربن دی اکسید نفس بکشند. این یک روش استاندارد است که گردش خون مغز را با چالش رو به رو می‌کند.

علاوه بر این محققان به منظور اندازه‌گیری تغییرات در سطح اکسیژن‌رسانی خون از یک روش غیرتهاجمی استفاده کردند. سپس از افراد شرکت کننده خواستند به مجموعه‌ای از تست‌های ارزیابی عملکرد شناختی که به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شد پاسخ دهند.

افراد باید در چهار موقعیت مختلف، قبل و بعد از مصرف یک نوشیدنی کاکائویی سرشار از فلاوانول و قبل و بعد از مصرف یک نوشیدنی کاکائویی معمولی به آزمون‌ها پاسخ می‌دادند. نتایج بررسی‌ها نشان داد سطح اکسیژن‌رسانی خون در قشر پیشانی مغز افراد پس از مصرف نوشیدنی کاکائویی سرشار از فلاوانول سه برابر بیشتر از زمانی بود که افراد نوشیدنی کاکائویی معمولی مصرف کردند.

نتایج آزمون‌های ارزیابی عملکرد شناختی نیز نشان داد که افراد پس از مصرف نوشیدنی کاکائویی سرشار از فلاوانول با سرعت و دقت بیشتری به آزمون‌ها پاسخ دادند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف فلاوانول می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی افراد هنگام انجام دادن کارهای پیچیده کمک کند.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 457504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.