مبتلایان به آنفلوانزا چه بخورند؟

سنجد تلخ و درمان‌های شیرین آن، سو تغذیه مهم‌ترین دلیل رشد نامناسب جسمی و روانی کودکان، نخود برطرف کننده ضعف بیماران کرونایی، معایب خطرناک خوردن خیار و گوجه و مواد غذایی مناسب برای مبتلایان به آنفلوانزا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سنجد تلخ، گیاهی است که برگ، گل، دانه و میوه آن به عنوان دارو استفاده می‌شود. داروساز و مسئول فنی تولید داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: برگ و گل سنجد تلخ در درمان آرتریت، زخم گوارشی، نقرس و راش‌های پوستی ناشی از بیماری‌های عفونی مثل سرخک استفاده می‌شود.

"حورا آموزگار" داروساز، خواص برگ، دانه، روغن دانه و برگ‌های سنجد تلخ را برشمرد و اظهار کرد: چای برگ سنجد تلخ منبع آنتی اکسیدان، آمینو اسید، اسید چرب و مواد معدنی است و دانه آن جلوگیری کننده از عفونت، بهبود دید و کاهش سرعت پیری است. همچنین برگ‌های آن برای کاهش فشار خون و کلسترول، کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و ضد پیری استفاده شده و روغن دانه آن به عنوان اکسپکتورانت عمل کرده و در آسم، آنژین قلبی و کلسترول بالا نقش درمانی دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر خواص روغن سنجد می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. از دیگر خواص این روغن گیاهی کند کننده سرعت زوال عقل در پیری، کاهنده احتمال بروز سرطان و عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی، تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان زخم معده، روده و رفلاکس معده به مری بوده و مصرف خوراکی آن سبب کاهش خشکی چشم و شب کوری می‌شود.

این داروساز، خاطرنشان کرد: سنجد تلخ منبع غنی از ویتامین C، A، E، بتاکاروتن، مواد معدنی، آمینواسید و اسید چرب است که به صورت موضعی در درمان زخم‌های پوستی، زخم بستر، آفتاب سوختگی، اگزما، خشکی پوست و آکنه و در مصارف غذایی در ساخت ژله، آب میوه و سس‌ها و در مصارف آرایشی در محصولات ضد پیری کاربرد دارد. این گیاه دارویی خاصیت ضد انعقاد دارد و با داروهای ضد انعقاد با احتیاط باید مصرف شود.

معایب خطرناک خوردن خیار و گوجه

خیار و گوجه فرنگی از جمله میوه‌جات خوشمزه و پر مصرف خانواده‌ها محسوب می‌شوند اما زمزمه‌هایی نظیر اینکه این دو میوه را با هم مصرف نکنید، به گوش می‌رسد. برای بسیاری از ما تنها معیار برای تهیه یک سالاد ترکیب برخی مواد غذایی خوشمزه با یکدیگر است، اما به جز عطر و طعم باید موارد دیگری را نیز مد نظر قرار داد. مطالعات محققان نشان می‌دهد برخی مواد تشکیل دهنده سالاد با هم جور در نمی آیند که از آن جمله می‌توان به ترکیب گوجه فرنگی و خیار اشاره کرد. هر یک از این سبزیجات دارای مدت زمان گوارش متفاوت هستند و بنابر آیورودا، پزشکی سنتی هند، ما باید از زمان گوارش دقیق هر ماده غذایی که مصرف می‌کنیم، پیش از ترکیب آنها با یکدیگر آگاهی داشته باشیم.

ترکیب مواد تشکیل دهنده که از گوارش سریع و کند برخوردار هستند، ایده خوبی نیست. این شرایط می‌تواند تخمیر مواد غذایی در معده را به همراه داشته باشد که ممکن است کل بدن را مسموم سازد. گوارش کند و تخمیر قندها و نشاسته‌ها چیزی است که در نهایت تجربه می‌کنید و بر همین اساس، آن گونه که باید از وعده غذایی خود لذت نخواهید برد. افزون بر این، فرآیند تخمیر می‌تواند موجب شکل‌گیری گاز، تورم و درد در معده و همچنین مشکلات روده شود.

خیار و گوجه فرنگی با یکدیگر سازگار نیستند و نباید به همراه هم مصرف شوند. هنگامی که این دو ماده غذایی به معده می رسند و فرآیند تخمیر آغاز می‌شود، اسید ترشح شده در حفره شکمی برای گوارش غذا می‌تواند مشکلات گوارشی متعدد را موجب شود. محققان عنوان می‌کنند گوجه فرنگی و خیار حاوی پروتئینی هستند که منجر به ابتلاء به آلزایمر می‌شود. "استیون گاندری"، محقق از دانشگاه کالیفرنیا، بین زوال حافظه و پروتئین «لکتین» ارتباطی یافته است. لکتین در خیار، گوجه فرنگی، غلات کامل، سویا، دانه‌ها، فلفل، جوانه غلات، سیب زمینی و برخی محصولات لبنی یافت می‌شود.

به گفته محققان، لکتین برای روده مضر است و می‌تواند موجب بروز مشکلاتی همچون زوال حافظه شود. محققان تأثیر لکتین را بر روی انواع گروه خونی آزمایش کردند و دریافتند این پروتئین می‌تواند نقش مهمی در اختلالات مغزی داشته باشد. به گفته محققان، این پروتئین بر روی افراد به شکلی متفاوت تأثیر می‌گذارد و آسیب ناشی از آن به ژنتیک هر فرد بستگی دارد. محققان دریافتند بین گروه خونی فرد و این پروتئین ارتباط وجود دارد و امکان اجتناب از لکتین میسر نیست چراکه برای برخی افراد خوب و برای برخی دیگر مضر است.

محققان عنوان می‌کنند لکتین می‌تواند موجب تغییر بدن، سیستم ایمنی و میزان خون شود. می‌تواند گیرنده‌های انسولین را متوقف کند که به مرور زمان بر عروق خونی و حتی بر مغز تأثیر می‌گذارد. شباهت لکتین به سایر پروتئین‌ها در بدن موجب حمله سیستم ایمنی می‌شود که در نهایت منجر به واکنش‌های التهابی در بدن و مشکلاتی در دستگاه گوارش، مغز، اعصاب و بیماری‌های خود ایمنی می‌شود.

نخود، برطرف کننده ضعف بیماران کرونایی

در دوران شیوع کرونا، یکی از مواردی که در بیماران کرونایی دیده می‌شود مشکلات ریوی است و بیماران کرونا پس از بهبودی هم دچار ضعف شدید هستند و استفاده از نخود، رژیم بسیار مفیدی برای رفع ضعف و بازگشت قوای بدن است. نخود دارای املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B۱، B۲ است.

خیسانده نخود در سرکه به مدت یک شب برای کشتن کرم معده هم بسیار مفید و باز کننده انسدادهاست. نخود تقویت کننده قلب و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مؤثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می‌کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود. دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس هستند نیز توصیه می‌شود. از بین برنده انگل‌های روده، برطرف کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت‌کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.

نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است. در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم‌ها مفید خواهد بود. بنابراین فلافل به دلیل دارا بودن نخود، دارای ریزمغذی‌های مفیدی است و علاوه بر در دسترس بودن و قیمت مناسب، استقبال فرزندان از آن بیشتر از آب نخود است. فلافل در رژیم غذایی هفتگی یک خانواده بسیار مفید است به شرط آنکه ملاحظات بهداشتی و استفاده از روغن مناسب برای سرخ کردن آن رعایت شود.

جوانه نخود حاوی مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین بوده و به عنوان یکی از بهترین و غنی‌ترین منابع گیاهی پروتئین برای گیاهخوران شناخته می‌شود. مصرف جوانه نخود به کنترل قند خون کمک می‌کند، باعث تقویت و افزایش رشد مو شده و سلامتی پوست را بهبود می‌دهد. نخود دارای اسید آمینه‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است که می‌توانیم بگوییم نه فقط یک غذا بلکه دارو محسوب می‌شود و از بهترین حبوبات برای غذای انسان است که در طب سنتی هم برای مصرف آن تاکید شده است.

سوءتغذیه مهم‌ترین دلیل رشد نامناسب جسمی و روانی کودکان

یک متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: عدم تغذیه مناسب و مصرف بیش از حد یا کمتر از نیاز در کودکان سبب اختلال در سلامت کودکان می‌شود که در ایران شاهد هر دو مورد هستیم.

احسان حجازی با بیان اینکه سو تغذیه یکی از مهمترین دلایل رشد نامناسب جسمی و روانی کودکان است، اضافه کرد: از هر پنج کودک در کشورهای در حال توسعه یک نفر دچار سو تغذیه است و تغذیه نامناسب با نیمی از مرگ کودکان در سراسر جهان مرتبط است. سو تغذیه در کودکان باعث افزایش مرگ ومیر و تأثیرات نامطلوب بر توانایی فکری می‌شود.

وی تصریح کرد: در سطح جهانی، سو تغذیه حاد باعث بیش از ۵۰ درصد مرگ ومیر کودکان زیر ۵ سال می‌شود که بیانگر آن است که سالانه ۵ .۳ میلیون کودک در اثر سو تغذیه می‌میرند.

متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید به برخی از عواملی که در ایجاد سو تغذیه تأثیرگذار هستند، گفت: این عوامل عبارتند از دانش تغذیه‌ای نامناسب مادران، بی سوادی، تغذیه نامناسب کودک، درآمد کم خانوار، کمبود مواد غذایی و اقدامات بهداشتی ضعیف که کودکان را درگیر یک چرخه معیوب عفونت و سو تغذیه می‌کند.

حجازی، اظهار کرد: از سوی دیگر مصرف بیش از حد نیاز مواد غذایی سبب چاقی می‌شود. چاقی کودکان یک مشکل بهداشت عمومی در سراسر جهان تبدیل شده است. چاقی از ۲ .۴ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۷ .۶ درصد در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان افزایش یافته است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ به ۱. ۹ درصد برسد. در ایران، مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شیوع چاقی در کودکان رو به پیشرفت است.

وی با بیان اینکه چاقی، به ویژه چاقی مرکزی، نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد سندرم متابولیک دارد، افزود: علاوه بر این، چاقی در دوران کودکی قدرت چاقی را در بزرگسالی افزایش می‌دهد و با عوارض قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، مرگ ومیر و بزرگسالی همراه است.

حجازی تصریح کرد: با توجه به گستره جغرافیای ایران و تفاوت در رفاه اقتصادی سو تغذیه و چاقی به صورت همزمان در ایران وجود دارد و در برخی موارد مصرف بیش از حد مواد غذایی پر انرژی که فاقد مواد غذایی کافی است. مانند تنقلات و نوشیدنی‌های گاز دار علاوه بر اینکه سبب چاقی می‌شود سبب کمبود مواد مغذی در کودکان همانند سو تغذیه می‌شود. از این رو به کارگیری راهکار مناسب جهت تصحیح و بهبود تغذیه در کودکان به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها در آینده کمک خواهد کرد.

مبتلایان به آنفلوانزا چه بخورند؟

مرطوب نگه‌داشتن بدن جزو مهم‌ترین نکاتی است که فرد می‌تواند در مبارزه با آنفلوانزا انجام دهد که مایعات زیر در این شرایط کمک‌کننده خواهند بود. افراد معمولاً هنگام ابتلاء به بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا میل زیادی به غذا خوردن ندارند. هنگام ابتلاء به بیماری آنفلوانزا باید به اندازه کافی غذاهای مقوی و مایعات استفاده کنیم تا بدن قوی شود. خوراکی‌های مناسب و نامناسب در این دوره، عبارتند از:

سوپ مرغ

مواد تشکیل‌دهنده سوپ مرغ باعث مبارزه با التهاب می‌شود و پاسخ‌های التهابی به بیماری را کاهش می‌دهد. سوپ مرغ همچنین راه بینی و گلو را باز می‌کند و فرد راحت‌تر نفس می‌کشد. سوپ‌های دیگر نیز مثل سوپ سبزیجات آثار مشابه برای فرد دارد. سوپ‌ها علاوه بر مقوی بودن، راحت هضم می‌شود و می‌توان به راحتی آن‌ها را آماده کرد و همچنین حاوی آب است و به این ترتیب آب‌رسانی به بدن را افزایش می‌دهد.

سیر

سیر دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری است؛ این ماده به فرد کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خود را بهبود بخشد و با عفونت‌هایی مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی مبارزه کند.

میوه‌های حاوی ویتامین C

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند.

زنجبیل

زنجبیل باعث از بین‌بردن حالاتی مثل حالت تهوع در آنفلوانزا و بهبود سیستم گوارشی می‌شود. می‌توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و همچنین آن را در آب داغ، عسل و لیمو بریزید و یک چای گیاهی درست کنید.

سبزیجات

سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که گوارش را بهبود می‌بخشند و همچنین مواد مغذی مثل ویتامین C، آهن و فولیک اسید دارند. این مواد نقش مهمی را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کنند و همچنین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارند که بدن را سریع‌تر بهبود خواهند بخشید.

جو دوسر

جو دوسر نیز منبع غنی از فیبر است که فیبر موجود در این ماده غذایی حاوی باکتری‌های مفید است. همچنین برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا هستند، مناسب است، زیرا می‌تواند تب، اسهال و استفراغ را از بین ببرد.

مایعات

مرطوب نگه‌داشتن بدن جزو مهم‌ترین نکاتی است که فرد می‌تواند در مبارزه با آنفلوانزا انجام دهد که مایعات زیر در این شرایط کمک‌کننده خواهند بود. کلیه‌ها از آب استفاده می‌کنند تا مواد اضافی بدن را خارج کنند. نوشیدن آب به اندازه کافی باعث افزایش سرعت ریکاوری در فرد می‌شود. آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل که زنجبیل موجود در این نوشیدنی باعث کاهش حالت تهوع در فرد می‌شود.

دمنوش‌های گیاهی

برخی از دمنوش‌های گیاهی خواص درمانی خاص دارند. به عنوان مثال جوشانده نعنا یا پونه یا عصاره رزماری عوارض تنفسی بویژه سرفه را کاهش می‌دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب مؤثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن تأثیر بسیار مطلوبی در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد.

کد خبر 455035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.