خواص انار برای سرماخوردگی/مصرف زیاد نمک و پوکی استخوان

فواید بی‌نظیر ماهی قزل‌آلا برای قلب و مغز، خواص انار برای سرماخوردگی، نمک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم، بهترین خوراکی‌ها برای افراد دیابتی در وعده صبحانه و پیشگیری از سرطان روده با مصرف غلات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پزشکان و متخصصان سلامت توصیه می‌کنند هر هفته دو بار از انواع ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا برای سلامت قلب و مغز استفاده شود. انجمن تغذیه آلمان اعلام کرده است که ماهی قزل‌آلا فواید اعجاب برانگیز و بی‌نظیری را برای سلامت جسم انسان‌ها دارد؛ به گونه‌ای که استفاده آن از ابتلاء به سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند، سطح کلسترول مضر را کاهش و میزان کلسترول مفید را افزایش می‌دهد.

انجمن تغذیه آلمان توضیح داده که ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا زنجیره‌ای طولانی مانند اسید ایکوزاپنتائوئیک و اسید دوکوزا هگزانوئیک است. همچنین مصرف این ماهی، اسیدهای چرب امگا ۳ و کلسترول مضر بدن را کاهش و در مقابل کلسترول مفید را افزایش می‌دهد. کاهش فشار خون بالا، بهبود رقیق سازی خون و در نتیجه جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از دیگر مزیت‌های ماهی قزل‌آلاست. بر این اساس انجمن تغذیه آلمان توصیه کرده است که افراد هفته‌ای دو بار ماهی مصرف کنند و هر هفته ۷۰ گرم از انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا، شاه ماهی و خال مخالی را استفاده کنند.

نمک؛ مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: نمک، یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم بوده و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است. بیماری پوکی استخوان با کم شدن توده استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان ایجاد می‌شود که شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست را به همراه دارد.

نسرین علیزاده، اظهار کرد: در این بیماری، استخوان ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود همچنین پوکی استخوان موجب کاهش کیفیت زندگی و برای برخی معلولیت دائمی به همراه خواهد داشت. در بیماری پوکی استخوان از دست دادن استخوان‌ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می‌افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نمک را یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم دانست و اضافه کرد: دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

وی اظهار کرد: حدود نیمی از زنان مسن‌تر از ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان مسن‌تر از ۷۵ سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، میزان مصرف نمک توصیه شده برای هر فرد بزرگسال در روز را ۳-۵ گرم خواند و گفت: کاهش تراکم توده استخوان به دنبال دریافت زیاد نمک در زنان یائسه بیشتر از سایر زنان است.

علیزاده با اشاره به اینکه مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است و به طور تقریبی از هر سه زن، یک نفر و از هر دوازده مرد، یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

پیشگیری از سرطان روده با غلات

روز به روز آمار افراد مبتلا به سرطان بیشتر می‌شود اما با تغییری در سبک زندگی خود و تغذیه خود می‌توانید تا حدودی از آن پیشگیری کنید. نکته تکان‌دهنده این است که سرطان کولون و رکتوم (راست‌روده) بیش از گذشته در حال آسیب رساندن به بزرگسالان جوان می‌باشد. برای مثال افراد متولد سال ۱۹۹۱ نسبت به افراد متولد سال ۱۹۵۰، بیش از دو برابر در معرض خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند. امروزه، این بیماری، یکی از سرطان‌های شایع است. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بزرگی در سرطان کولورکتال دارند.

به طور ویژه، این گزارش نشان می‌دهد که خوردن روزانه غلات کامل، ممکن است خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را حدود ۱۷ درصد کاهش دهد. غلات کامل، هم شامل سبوس و هم شامل جوانه هستند. سبوس، پوست خارجی چند لایه‌ی دانه خوراکی است. سبوس شامل آنتی‌اکسیدان‌های مهم، ویتامین‌های گروه B و فیبر است و جوانه، بخشی از غله است که توانایی تبدیل شدن به یک گیاه جدید را دارد. جوانه شامل بسیاری از ویتامین‌های گروه B، برخی از پروتئین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است. غلات کامل، منبعی غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. تصور می‌شود که غلات کامل با کاهش سطح انسولین ناشتا، اثرات مفیدی بر جلوگیری از سرطان کولورکتال می‌گذارد.

طبق مطالعه قبلی، سه وعده غلات کامل در روز (مجموعاً ۹۰ گرم) با کاهش ۱۷ درصدی احتمال ابتلاء به سرطان کولورکتال همراه بود. یک وعده غلات کامل برابر است با یک‌دوم فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده، بلغور جو دوسر یا سایر غلات کامل، یا یک فنجان غلات کامل صبحانه. برخی متخصصین، غلات جوانه‌زده را پیشنهاد می‌کنند، اما گزینه‌های بیشتر دیگری وجود دارد. باید مقدار بیشتری از غذاهایی که تنها شامل غلات کامل نمی‌شوند و عناصر دیگری هم دارند (مانند کراکر غلات کامل، گرانولابار، نان و مافین) بخورید تا میزان مطلوب غلات کامل را جذب کنید.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که برخی از عادات سبک زندگی مانند مصرف زیاد گوشت قرمز پخته شده مانند گوشت گاو یا گوشت خوک (بیش از ۵۰۰ گرم یا کمی بیش از یک پوند در هفته)، خوردن منظم هات‌داگ، بی کن، و یا سایر گوشت‌های فرآوری شده، داشتن اضافه وزن یا چاقی و مصرف نوشیدنی‌های الکلی با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است. جایگزین کردن غلات تصفیه‌شده با غلات کامل، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به شما یک بسته رژیم غذایی حاوی ترکیبات محافظت‌کننده در برابر سرطان، ارائه می‌دهد و به کنترل وزن، که در کاهش خطر بسیار حائز اهمیت است، کمک می‌کند.

بهترین خوراکی‌ها برای افراد دیابتی در وعده صبحانه

وعده صبحانه بهترین وعده برای افزایش مصرف فیبر از طریق میوه‌ها و فرآورده‌های لبنی است. انتخاب گزینه‌های صحیح غذایی در این وعده علاوه بر اینکه سوخت و ساز بدن را در تمام طول روز بالا می‌برد، راهی مناسب برای کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهد صرف نظر کردن از صبحانه باعث ابتلاء به چاقی و مقاومت به انسولین می‌شود. مطالعات دیگر تأیید می‌کنند که مصرف کنندگان صبحانه، بهتر می‌توانند در برابر غذاهای چرب و پرکالری مقاومت کنند. هدف از خوردن صبحانه در دیابتی‌ها، کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از پرخوری در طول روز است.

می‌توانید و البته نباید از رستوران‌ها برای خوردن صبحانه استفاده کنید. یک وعده غذایی مناسب برای صبحانه همیشه در خانه قابل دسترس است. یک صبحانه سبک می‌تواند شامل کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم بعلاوه پروتئین باشد و نزدیک به ۱۰۰۰ کالری به بدن شما برساند. یک وعده غلات کامل حداقل ۵ گرم فیبر به بدن شما می‌رساند و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم غلات باعث کاهش وزن می‌شود. استفاده از غلات کامل به همراه میوه‌های تازه مانند توت فرنگی یا زغال اخته را می‌توان یک رژیم دیابت پسند دانست.

دانه کتان غنی از فیبر و پروتئین هستند و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آنها به بهبود سلامت قلب و کاهش کلسترول کمک می‌کند و از میزان التهاب بدن می‌کاهد. بلغور جوی دو سر یکی از بهترین گزینه‌های صبحانه برای دیابتی‌ها است و در هر فنجان چهار گرم فیبر دارد به طوری که باعث کنترل قند خون می‌شود. مطالعات نشان داده که مصرف یک فنجان بلغور جو برای ۵ تا ۶ بار در هفته خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را تا ۳۹ درصد کاهش می‌دهد.

شیر علاوه بر اینکه حاوی کلسیم و ویتامین D بالاست، خطر ابتلاء به سندرم متابولیک یعنی مجموعه‌ای از علائم که منجر به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند را کاهش می‌دهد. ویتامین D موجود در محصولات لبنی کم چرب همچنین با کاهش میزان کلسترول و بهبود سطح انسولین در ارتباط است. همچنین دارچین بهترین گزینه برای کاهش قند خون است و اضافه کردن آن به چای یا قهوه برای کنترل و مدیریت دیابت می‌تواند مفید باشد.

خواص انار برای سرماخوردگی

برای بهبود علائم سرماخوردگی و پیشگیری از آن، راهکارهای بسیاری از جمله درمان خانگی سرماخوردگی با داروهای گیاهی وجود دارد. اما در این میان انار یکی از مقوی‌ترین میوه‌ها برای بدن بوده خواص انار باعث می‌شود تا بسیار مورد استفاده قرار گیرد. مصرف روزانه انار در فصل پاییز و زمستان، به همه افراد توصیه می‌شود. فواید انار برای بدن به خصوص برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی عبارتند از:

خاصیت آنتی اکسیدانی و تصفیه خون

اولین خاصیت انار آنتی‌اکسیدان بودن آن است که در مقام مقایسه می‌توان گفت سه برابر چای سبز، آنتی‌اکسیدان دارد. وظیفه آنتی‌اکسیدان‌ها حفاظت از بدن در برابر استرس‌ها، آلودگی‌های شیمیایی و مقابله با انواع سرطان‌هاست. همچنین آب انار دارای قند مانن و ماده دیگری به اسم مانتین است که باعث تصفیه خون می‌شود. انار سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به همین دلیل مصرف آن برای پیشگیری و بهبود سرماخوردگی توصیه می‌شود.

ویتامین C و آهن

ویتامین C و آهن موجود در انار برای درمان کم خونی و فقر آهن بسیار مؤثر است. کارشناسان تغذیه بر این نظر هستند که وجود ویتامین ث در انار است که در پیشگیری از کم خونی و فقر آهن، ممانعت از ابتلاء به سرماخوردگی و آلزایمر و تنظیم فشار خون بسیار مؤثر است.

ضدعفونی کننده

انار بیماری‌های عفونی را از بدن دور می‌کند؛ از این‌رو توصیه می‌شود هنگام سرماخوردگی حتماً آب انار بنوشید، چراکه این کار در درمان عفونت گلو و کاهش تب بسیار سودمند است. همچنین استفاده از مخلوط آب انار و عسل، خاصیت درمانی آن را چند برابر کرده و خوردن آن برای گوش درد، قوی شدن چشم و تقویت بینایی، سالم ماندن دندان و حتی لثه نیز مفید است. اگر صدای شما گرفته و شما را اذیت می‌کند، خوردن آب انار می‌تواند به شما کمک کند.

فعال سازی کلیه

انار جز میوه‌های ادرارآور است و می‌تواند کلیه‌ها را فعال سازد. به همین دلیل در هنگام سرماخوردگی و داشتن تب، مصرف آب انار، حرارت بدن را از طریق دفع ادرار، پایین خواهد آورد. آب این میوه در رفع تشنگی نیز بسیار مؤثر است.

کمک به فعالیت‌های گوارشی

آب انار به کاهش التهاب روده و بهبود عمل هضم کمک می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های انار این است که در هنگام سرماخوردگی، در صورت وجود حالت تهوع یا اسهال، می‌تواند مانند یک درمانگر عمل کرده و این حالت را از بین ببرد. در صورت مصرف چند دانه انار یا آب انار، هضم غذا و انجام فعالیت‌های گوارشی راحت‌تر شده و احساس تهوع کم می‌شود.

درمان درد سینه و سرفه

اگر آب انار شیرین را با شکر و نشاسته ترکیب کنید معجونی به وجود می‌آید که خوردن آن درد سینه و سرفه شما را به هنگام سرماخوردگی تا حد امکان کاهش داده و استفاده مکرر آن می‌تواند باعث رفع این درد شود.

انار پخته برای سرماخوردگی

با پختن انار آنتی‌بیوتیک خیلی قوی در آن به وجود می‌آید که هر نوع عفونت ناشی از سرماخوردگی که باعث گلودرد، گوش درد، عفونت‌های ریه‌ها و … شده است را از بین می‌برد.

کد خبر 449456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.