توصیه‌های خوراکی برای پیشگیری از آنفلوآنزا/انار ضامن سلامت پوست در پاییز

عوارض جدی ناشی از کاهش مصرف کربوهیدرات، بهترین زمان نوشیدن قهوه، خواص درمانی کشمش، توصیه‌های خوراکی برای پیشگیری از آنفلوانزا و میوه انار ضامن سلامت پوست در پاییز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی علمی در مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم که بر روی اطلاعات حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران صورت گرفته نشان می‌دهد تبعیت از رژیم غذایی کم کربوهیدرات که تاکید بر دریافت پایین کربوهیدرات و دریافت بالای پروتئین گیاهی دارد می‌تواند با کاهش خطر بروز بیماری قلبی - عروقی همراه باشد.

کربوهیدرات‌ها یکی از مولکول‌های عمده مواد غذایی هستند که در خوراکی‌های مختلف از نان و برنج و سیب زمینی به صورت مولکول پیچیده تا انواع شیرینی‌جات و شکلات‌ها و شربت‌ها به شکل ساده به وفور یافت می‌شود و ما روزانه مقادیر قابل ملاحظه‌ای از آنها را در سبد غذایی خود مصرف می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، اظهار کرد: خطر بیماری قلبی-عروقی در جهان رو به افزایش بوده و منجر به کاهش کیفیت زندگی و افزایش مرگ و میر در کشورهای مختلف از جمله ایران می‌شود.

پروین میر میران، تصریح کرد: ما در این مطالعه نشان دادیم برخی الگوهای غذایی رایج از جمله رژیم کم کربوهیدرات می‌توانند در پیشگویی خطر بیماری قلبی - عروقی دارای نقش باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود محققین در حوزه تغذیه، مطالعات مشاهده‌ای بیشتری با حجم نمونه بالا، در زمینه ارتباط پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات با مصرف بالای پروتئین و چربی گیاهی با خطر بیماری قلبی – عروقی را در مردان و زنان انجام دهند تا نتیجه گیری دقیق‌تر و قطعی‌تر در این زمینه انجام شود.

خواص درمانی کشمش

کشمش میوه خشک انگور است که در انواع، اشکال و رنگ‌های مختلف تهیه و به مصرف‌کنندگان مشتاق عرضه می‌شود. کشمش از فواید و مزایای زیادی برای رفع نیازهای غذایی و حفظ سلامتی برخوردار است. کشمش سرشار از کلسیم، پتاسیم، آهن و انواع ویتامین‌ها است و به دلیل میزان پایین کالری، مصرف آن به جای قند و شکر، به افراد چاق توصیه می‌شود. از دیگر خواص کشمش کمک به سلامت چشم، استحکام استخوان‌ها و مراقبت از دندان‌ها است.

برخی از مهمترین خواص درمانی کشمش عبارتند از: مصرف کشمش برای کودکان بسیار مفید بوده، رشد کودک را تسریع می‌کند. کلسیم و فسفر موجود در کشمش برای رشد و استخوان بندی کودکان بسیار مفید است.

کشمش به درمان و رفع کم خونی کمک می‌کند. مصرف این خشکبار مقوی به افراد ضعیف و کم خون توصیه شده، چرا که در آن منبع عظیمی از عناصر غذایی ضروری موجود است. کشمش خاصیت اشتهاآور دارد. همچنین یکی دیگر از خواص کشمش، کمک به درمان برخی ناراحتی‌های معده و درمان یبوست است. به این منظور ۶-۵ عدد کشمش را خیس کنید و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشید.

کشمش برای رفع گرفتگی عضلات و اسپاسم مفید است. کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می‌کند و باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود. از خواص کشمش مفید بودن آن برای زنان باردار است. مصرف این ماده غذایی به رشد و سلامت جنین کمک کرده، در تأمین ویتامین‌ها و مواد لازم برای مادران شیرده نیز مؤثر است.

جالب است بدانید کشمش با وجودی که شیرین و چسبناک است، بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی‌شود، در حقیقت مصرف کشمش، از فساد دندان جلوگیری می‌کند و برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است.

کشمش سرشار از کالری و ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین‌های گروه B است، لذا یکی از مهمترین خواص کشمش کمک به درمان و برطرف شدن افسردگی، دل‌شوره، تشویش و مشکلات عصبی است. پیشگیری از پوکی استخوان به ویژه در مورد زنان یائسه از خواص مفید مصرف کشمش برای زنان است. از دیگر خواص کشمش کمک به درمان بیماری‌هایی نظیر نقرس، نارسایی کبد و روماتیسم مزمن است. کشمش اسید اوریک بدن را دفع و بر فعالیت سلول‌های کبدی مؤثر است.

توصیه‌های خوراکی برای پیشگیری از آنفلوآنزا

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوانزا در فصل سرما شهروندان به میزان کافی میوه و سبزیجات، غذاهای دارای ویتامین «آ»، «سی» و «دی» مصرف کنند.

میترا جاودان، اضافه کرد: بیماری‌های تنفسی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در فصل‌های سرد سال است و مؤثرترین راهکار برای پیشگیری از ابتلاء به آن تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی تصریح کرد: شهروندان باید از میوه و سبزیجات که منبع غنی ویتامین «سی» مانند انواع مرکبات، سبزیجات زرد رنگ و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، شلغم، لبو و انواع کلم مثل کلم بروکلی مصرف کنند.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، توصیه کرد: همچنین نوشیدن مایعات گرم همچون چای به خصوص چای سبز به خاطر آنتی اکسیدانی‌های موجود، دم کرده پونه و آویشن بسیار مفید است.

جاودان، ادامه داد: ویتامین «آ» موجود در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره، اسفناج، هویج، انبه، کلم بروکلی و گوجه فرنگی، کدو حلوایی، آلو، زردآلو، خرمالو، گرمک، فلفل دلمه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های ریوی دارد و این سبزیجات را می‌توان به صورت خام و بخار پز در کنار غذا مصرف کرد.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف مواد غذایی غنی شده با ویتامین «دی» نظیر ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و شیر مورد تاکید است همچنین انتظار می‌رود شهروندان از مصرف مکمل ویتامین «دی» با مشورت پزشک غافل نشوند.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: «روی» از جمله مواد معدنی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و از منابع حیوانی مانند گوشت و غذاهای دریایی، شیر و لبنیات بهتر جذب می‌شود.

جاودان در مورد منابع گیاهی، افزود: در منابع گیاهی مانند جوانه گندم، حبوبات و آجیل نیز «روی» وجود دارد همچنین توصیه می‌شود از جوانه گندم، ماش و عدس هنگام تهیه سالاد استفاده شود.

وی با بیان اینکه «آهن» ماده مغذی دیگری است که موجب افزایش مقاومت بدن می‌شود اضافه کرد: میزان جذب آهن در منابع حیوانی مانند انواع گوشت بیشتر است ولی در منابع گیاهی مانند حبوبات، انجیر، تخم شربتی، جگر، مغزها و خشکبار، خرما، توت خشک و برگه‌های میوه مثل برگه زردآلو نیز وجود دارد.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: برای افزایش میزان جذب آهن در منابع گیاهی بهتر است همراه با ویتامین «سی» که به طور طبیعی در سبزی و میوه‌ها وجود دارد مصرف شود.

جاودان در مورد مصرف پربیوتیک ها، تصریح کرد: «پروبیوتیک‌ها» موجود در ماست، پنیر و دوغ نیز می‌توانند بدن انسان را تقویت کنند بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود از لبنیات حاوی پروبیوتیک‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: زود: مصرف همزمان غلات و حبوبات موجب افزایش کیفیت پروتئین غذاها می‌شود پس برای افزایش مقاومت بدن خود باید غلات و حبوبات را باهم مصرف کرد.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

شاید بعد از یک شب مواجهه با بدخوابی نوشیدن یک فنجان قهوه اولین کاری باشد که بسیاری تمایل به انجام آن را دارند. با این حال، تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد که این انتخاب مناسبی نیست. در این بررسی مشخص شد که نوشیدن قهوه در اولین ساعات صبح پس از بیدار شدن از خواب می‌تواند تأثیر منفی بر کنترل قند خون بگذارد که خود عاملی برای ابتلاء به بیماری دیابت و عارضه‌های قلبی است.

پروفسور "جیمز بتس" هماهنگ کننده مرکز مواد غذایی، متابولیسم و تمرینات بدنی در دانشگاه " باث" در بریتانیا می‌گوید تا به امروز اطلاعات کمی درباره اینکه نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب چه تأثیر خاصی بر متابولیسم بدن و کنترل قند خون می‌گذارد وجود داشته است.

برای بررسی این موضوع، محققان دانشگاه باث ۲۹ زن و مرد سالم را در سه آزمایش مختلف در طول شبانه روز مورد بررسی قرار دادند. در یک آزمایش شرکت‌کنندگان خواب معمول و عادی‌ای از ۱۱ شب تا ۷ صبح داشتند و از آنان خواسته شد تا پس از بیدار شدن از خواب نوشیدنی شیرینی بنوشند.

در آزمایش دوم آنان خواب بی‌نظمی و بدی را در طول شبانه روز تجربه کردند و پس از بیدار شدن باید نوشیدنی شیرینی را می‌نوشیدند. در آزمایش سوم شرکت‌کنندگان خواب بی‌نظم و بدی را تجربه کردند، اما پس از بیدار شدن از خواب ۳۰ دقیقه پیش از نوشیدن نوشیدنی شیرین، قهوه سیاه نوشیدند. نتایج نشان دادند که افرادی که خواب بی‌نظمی داشتند واکنش گلوکزی خون و انسولین‌شان در مقایسه با افرادی که خواب معمولی در شبانه روز داشتند بدتر نبوده است. با این وجود، در آزمایشی که افراد قهوه سیاه پیش از صبحانه نوشیده بودند واکنش گلوکز خون همراه با ۵۰ درصد افزایش بود.

در نتیجه، توصیه می‌شود که افراد در ساعات پیش از خوردن صبحانه دارای کربوهیدرات قهوه قوی ننوشند. در این بررسی مشخص شد که نوشیدن قهوه سیاه تأثیر مشابه نوشیدن لاته و قهوه با شیر را دارد چرا که افزودن شیر فرایند را پیچیده‌تر می‌سازد و مواد مغذی نیز به آن افزوده می‌شود.

میوه انار ضامن سلامت پوست در پاییز

انار یکی از میوه‌های محبوب در میان ایرانی‌ها است که بسیار برای سلامتی مؤثر است و فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو، جلوگیری از کم خونی، بهبود سلامت قلب و درمان بیماری‌ها دارد، در ادامه مطلب با خواص این میوه دوست داشتنی آشنا می‌شوید:

افزایش سلامت پوست با انار

انارها غنی از ویتامین ث هستند که یک ماده مغذی بسیار مهم برای سلامتی پوست است. هم چنین آنها پر از آنتی اکسیدان‌ها مثل پروانتوسیانیدین و فلاونوئید هستند که با به تأخیر انداختن علائم پیری (مانند چین و چروک) برای پوست عالی عمل می‌کنند.

درمان مشکلات پوستی از خواص انار

آنتی اکسیدان های موجود در دانه و پودر انار، با آسیب‌های پوستی و آکنه مبارزه می‌کند. استفاده از روغن دانه انار به درمان اگزما و پسوریازیس مشهور است. مخلوط کردن برگ‌های انار له شده با آب و نوشیدن آن می‌تواند به تسکین این وضعیت کمک کند.

بهبود هضم از خواص انار

انار وقتی به سیستم گوارشی می‌رسد به شکم و کبد کمک می‌کند. هم چنین به تسکین عفونت‌های دستگاه ادراری و آسانی جریان ادرار کمک می‌کند. غنی از فیبر رژیمی است و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند.

انار برای جلوگیری از کم خونی

کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که بدن سلول‌های خونی قرمز کمی دارد میزان بالای آهن در آب انار به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. هم چنین درمانی بزرگ برای چشم‌های قرمز و دردناک در نظر گرفته می‌شود - تنها چند قطره از عصاره را در چشمان بریزید.

انار می‌تواند توانایی محافظت پوست در برابر خورشید را افزایش دهد و هم چنین می‌تواند در درمان بیماری ملاسما مفید باشد.

فواید انار برای مو

آنتی اکسیدان قوی در انار، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند و گردش خون را بهبود می‌بخشند. روغن دانه به عنوان یک درمان مؤثر برای مو های مجعد، خشک و نامرتب شناخته می‌شود.

کد خبر 447978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.