غذاهای مضر در دوران بارداری کدام اند؟  

خواص درمانی جوز هندی، میوه شگفت انگیز ضد ویروس و مفید برای لاغری، غذاهای مضر در دوران بارداری، حفاظت از مفاصل با ویتامین «سی» و فواید خرمالو میوه پاییزی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جوز هندی قرن‌هاست که به عنوان یک طعم‌دهنده و چاشنی غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. جوز هندی دارای اثرات درمانی است و به طور گسترده‌ای به عنوان درمان خانگی برای بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص جوز هندی می‌توان به افزایش قابلیت هضم غذا، سم زدایی بدن، حمایت از کلیه‌ها، درمان بی‌خوابی، کاهش بدن درد، درمان التهابات، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان آکنه و درمان سرطان اشاره کرد.

جوز هندی دارای خواص متعددی است که می‌تواند به طور مؤثر در مقابله با دیابت مفید باشد. اگر جوز هندی به غذا اضافه شود می‌تواند هضم را بهبود بخشد و با مشکلاتی مانند تهوع مبارزه کند. جوز هندی می‌تواند به درمان مشکلات مختلف دهانی مانند خونریزی لثه، دندان درد و غیره کمک کند. جوز هندی یک ماده با خواص ضد باکتریایی قدرتمند است. گفته می‌شود که افزودن جوز هندی به غذا برای سلامتی دهان شما مؤثر است و می‌تواند به درمان درد دندان کمک کند.

بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که اضافه کردن جوز هندی به ماست یا به مواد غذایی می‌تواند در دفع سنگ کلیه و درمان آن مؤثر واقع شود. جوز هندی دارای مونتول است که تنش ذهن را آرام می‌کند و می‌تواند فشار روانی که مانع خواب شما می‌شود را از بین ببرد. جوز هندی دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است که نه تنها سردرد را تسکین می‌دهد، بلکه باعث کاهش درد ناشی از آسیب و زخم در نقاط مختلف بدن می‌شود.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که ادویه‌جاتی مانند جوز هندی را به طور روتین در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنتی اکسیدان‌ها، هنگامی که با مواد مغذی دیگری مانند مس، پتاسیم، آهن و غیره ترکیب می‌شوند، می‌توانند به طور مؤثری در درمان بیماری‌های مزمنی مانند آسم، آلرژی و حتی افسردگی نقش داشته باشد. از جمله خواص جوز هندی این است که می‌تواند گردش خون را در بدن شما تسهیل کند. علاوه بر این، روغن جوز هندی به طور گسترده‌ای به عنوان داروهای گیاهی برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود.

میوه شگفت انگیز ضد ویروس و مفید برای لاغری

«به» میوه‌ای با طعم ترش و تقریباً گس است که اگر به شیوه صحیح پخته شود، عطر و طعم خوشی به راه می‌اندازد. به دارای طبع معتدل و از خانواده سیب است، هرچند به صورت خام خوردنی است، اما نوع پخته آن به صورت مربا یا خورشت طرفداران بیشتری دارد. میوه به سرشار از ویتامین‌های A، B و C است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سوزش مجاری ادراری، تنگی نفس، سردردهای مزمن، التهاب روده، عفونت‌های روده‌ای و ورم حاد معده از نوع خونی، جلوگیری از سقط جنین و کاهش بوی بد عرق بدن تأثیر زیادی دارد.

متخصصان می‌گویند سم‌های موجود در دانه به برای بدن به شدت مضر هستند، به همین علت از جویدن آن‌ها پرهیز کنید، اما بلعیدن چند عدد دانه «به» اثر شفابخشی بر التهاب دستگاه گوارش و مخاط، درمان سرفه‌های خشک، سینه درد، تب، گرفتگی صدا خواهد داشت. تقویت روحیه، ایجاد حس نشاط، رفع افسردگی و ناراحتی‌های ناشی از بیماری‌های گوناگون، تقویت قلب، کبد، سیستم دستگاه گوارش، بهبود زخم معده، نرم کننده خلط سینه، ادرارآور و باز کردن اشتها، رفع بوی بد دهان، کاهش کلسترول خون، کاهش خطر بیماری‌ها و سکته‌های قلبی از فواید مصرف به هستند.

همچنین از مزایای آب «به» می‌توان به جلوگیری از خون‌ریزی، تهوع و استفراغ غیرارادی، درمان سردرد و تشنگی اشاره کرد. طبق تحقیقات «به» خواص ضد ویروسی فراوانی دارد. برای رفع درد چشم ناشی از خستگی زیاد، حتماً چند قطعه از به را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی پلک‌های خود قرار دهید تا هرچه سریع‌تر درد چشمتان کاهش یابد.

۱۰۰ گرم از نوع خام به، حاوی ۵۷ عدد کالری است و به علت چربی اشباع شده و کلسترول کم، بهترین گزینه برای کاهش وزن و لاغری محسوب می‌شود. هنگام ناشتا بودن به هیچ عنوان از میوه «به» استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است به دستگاه گوارش انسان آسیب بزند.

حفاظت از مفاصل با ویتامین «سی»

ویتامین «سی» نقش اساسی در ساخت کلاژن دارد، کلاژن پروتئین مهمی است که در ساخت بافت پیوندی کاربرد دارد. رشته‌های کلاژن با ساختاری محکم بخشی از بافت پیوندی به نام الاستین هستند و الاستین به نوبه خودش بخش مهمی از بافت پیوندی است. بیشتر شما به نقش ویتامین «سی» در کاهش عوارض سرماخوردگی آشنا هستید، ممکن است عده کمتری در باره ی نقش این ویتامین در سلامت چشم اطلاع داشته باشند اما آنچه که ممکن است افراد خیلی کمتری بدانند نقش ویتامین «سی» در حفظ سلامت مفاصل است.

در صورتی که ویتامین «سی» کافی به بدن نرسد، بافت پیوندی آسیب می بیند از جمله لثه‌ها شل می‌شوند، دندان‌ها استحکام خود را از دست می‌دهند و ممکن است بیفتند، مفاصل آسیب می بیند و سیستم ایمنی بدن از کار می‌افتد. حداقل مقدار مورد نیاز روزانه این ویتامین که توسط متخصصان توصیه شده ۹۰ میلی گرم برای مردان و ۷۵ میلی برای زنان است، این مقدار کمترین مقدار لازم دریافت ویتامین «سی» است تا عوارض کمبود آن آشکار نشود، مقدار نیاز به این ویتامین با توجه به شرایط تغییر می‌کند. مثلاً زنان باردار نیاز به مقادیر بیشتری از این ویتامین دارند. همچنین استرس و بیماری، نیاز بدن را افزایش می‌دهد.

در بین مواد غذایی، توت فرنگی و پرتقال منابع ویتامین «سی» هستند. انواع توت‌ها و تمشک هم مقادیر خوبی از این ویتامین دارند و سبزی‌هایی مانند فلفل‌ها و سبری‌های برگی منابع خوب این ویتامین هستند. یکی از منابع کمتر شناخته شده ویتامین «سی» برگ‌های نعناع است. در ایران مصرف سبزی‌های تازه در سبزی خوردن که از جمله شامل مصرف نعناع هم هست عادت تغذیه‌ای خوبی است و به دریافت ویتامین «سی» کمک می‌کند. فقط در مورد مصرف سبزیجات خام موارد بهداشتی آن از جمله شست و شوی مناسب و ضد عفونی کردن را حتماً رعایت کنید تا به بیماری‌های روده‌ای و انگلی دچار نشوید.

فواید خرمالو میوه پاییزی

خرمالو یکی از میوه‌های مقوی است که خوردن آن در دوران بارداری به سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. فیبر زیاد خرمالو آن را به گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده تا علاوه بر کنترل و تنظیم قند از احساس گرسنگی مضاعف در این گروه بیماران بکاهد. این میوه خوش مزه میوه بومی چین است. می‌توانید از خوردن این میوه بصورت تازه، خام، پخته و یا خشک لذت ببرید. بسیارشیرین و مقوی است و برای سلامتی در دوران بارداری مفید است.

این میوه نارنجی‌رنگ در اصل متعلق به کشور چین است که هزاران سال پیش انسان‌ها از خواص اعجاب‌انگیز آن و حتی چوب درختش نیز بهره‌مند می‌شدند. این میوه خوش‌رنگ دارای طعم و مزه‌ای شیرین شبیه عسل است. خرمالو ارزش تغذیه‌ای بسیاری از جمله ویتامین‌های K، C، A و E، نیاسین، فولات و تیامین دارد. مصرف خرمالو می‌تواند باعث حفظ سلامت قلب، کمک به عملکرد بهتر سیستم گوارش و تقویت بینایی و سیستم دفاعی بدن شود.

علاوه بر تمامی این موارد، خرمالو گزینه بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت هم است. متأسفانه به دلیل وجود قند در بیشتر میوه‌ها افراد مبتلا به دیابت گزینه‌های محدودی برای انتخاب میوه مناسب با سلامتشان دارند، اما فیبر زیاد خرمالو آن را به گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده تا علاوه بر کنترل و تنظیم قند از احساس گرسنگی مضاعف در این گروه بیماران بکاهد.

می‌توانید از خوردن خرمالو در دوران بارداری لذت ببرید. با این حال، باید مقادیر کافی بخورید. خوردن میوه به بارداری سالم کمک می‌کند. مواد غنی در خرمالو رشد جنین را افزایش می‌دهد و همچنین سلامت مادر را تضمین می‌کند. قبل از اینکه خرمالو را در دوران بارداری به رژیم غذایی بگنجانید، با پزشک مشورت کنید. خرمالو حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی ضروری هستند، بنابراین وقتی آن را مصرف می‌کنید، فوایدی برای سلامتی تان دارد.

غذاهای مضر در دوران بارداری کدامند؟

زنان باردار باید قبل از هر چیز به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهند و از غذاهایی که برای خود و جنین مضر است صرف نظر کنند. مواد غذایی ممنوع که باعث زایمان زودرس یا سقط جنین می‌شود، عبارتند از:

۱. آبمیوه

از آبمیوه‌هایی که به صورت تازه در رستوران‌ها یا آبمیوه فروشی‌ها گرفته می‌شود بپرهیزید و تا حد امکان خودتان درست کنید و یا اگر بیرون هستید از آبمیوه بسته بندی شده استفاده کنید.

۲. سس سالاد

از سس سالاد پاستوریزه استفاده کنید چرا که ممکن است در سس سالاد خانگی از جمله مایونز از تخم مرغ خام استفاده کنند.

۳. دسرهای حاوی تخم مرغ

از خوردن دسرهایی از جمله دسر تیرامیسو که ممکن است در آن از تخم مرغ خام استفاده کنند بپرهیزید.

۴. ماهی به همراه جیوه

ماهی در کل برای مادر و جنین خوب است اما باید در انتخاب آن هوشمندانه عمل شود و باید از ماهی‌های پرورشی بدون جیوه استفاده کرد و برای مصرف روغن ماهی باید با پزشک مشورت کرد.

همچنین از مصرف ماهی سید شده‌ای که از مکان آن مطمئن نیستید نیز پرهیز کنید چرا که بعضی از دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها حاوی مواد مضر صنعتی هستند.

۵. گوشت‌های فرآوری شده

لیستریای موجود در غدا در دمای درون یخچال هم رشد می‌کند پس از مصرف سوسیس و کالباس در دوران بارداری خودداری کنید چرا که این نگهدارنده ها مضر و سرطان زا هستند.

۶. جوانه‌های خام

باکتری‌ها می‌توانند قبل از شروع رشد جوانه‌ها در آنها رشد کنند پس جوانه خام نخورید.

۷. غذاهای دودی شده

در دوران بارداری از غذاهای دودی که به مواد شیمیایی و سرطان زا آلوده هستند، استفاده نکنید.

۸. صدف خام

اگر به صدف علاقه دارید آن را به صورت خام مصرف نکنید چرا که صدف خام دارای انگل و باکتری است.

۹. شیر تازه

شیر تازه ممکن است به باکتری آلوده باشد پی از شیر و لبنیات تازه استفاده کنید.

۱۰. خوراکی ترش مزه

استفاده از غداها و آبمیوه‌های ترش موجب سقط جنین می‌شود. غوره و زرشک باید با احتیاط مصرف شود و همچنین مصرف کرفس و گشنیز نیز در دوران بارداری ممنوع است.

۱۱. تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و مواد مغذی است اما تخم مرغ در معرض آلودگی به سالمونا قرار دارد. پس از تخم مرغی که ترک ندارد و در یخچال گذاشته شده است استفاده کنید و همچنین از خوردن تخم مرغ عسلی خودداری کنید.

۱۲. کافئین

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت مصرف کافئین و نوشیدنی‌های انرژی زا با خطر سقط جنین همراه است و زنانی که ۲ فنجان یا بیشتر در روز از قهوه و نوشابه استفاده کرده‌اند دو برابر بیشتر از زنانی که اصلاً کافئین مصرف نکرده‌اند در معرض خطر سقط جنین هستند. خطر سقط جنین در یه ماهه اول بیشتر است.

۱۳. الکل

الکل از رشد جسمی و ذهنی کودک جلوگیری می‌کند و عاملی برای نارسایی و مشکلات روحی کودک می‌شود پس برای سلامتی جنین از الکل در دوران بارداری خودداری کنید.

۱۴. داروهای گیاهی

مصرف برخی از داروهای گیاهی موجب سقط جنین یا زایمان زود رس می‌شود. مصرف گیاهانی از جمله دارچین، بابونه، پونه و زعفران برای زنان باردار ممنوع است. گلپر نیز یکی از مواد غذایی است که مصرف آن به ویژه در سه ماهه اول بارداری ممنوع است و خانم باردار بیش از دو گرم در روز نباید مصرف کنند.

۱۵. آناناس

آناناس حاوی ماده‌ای به نام بر ملائین است که دهانه رحم را نرم می‌کند و با تولید ماده‌ای خاص موجب سقط جنین می‌شود از این رو مصرف آن در سه ماهه اول بارداری بسیار خطرناک است.

۱۶. پنیر نرم

زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند و لیستریای موجود در پنیر نرم می‌تواند مسمومیت غذایی ایجاد کند بنابراین از مصرف این پنیر در سه ماهه اول بارداری خود داری کنید.

کد خبر 446103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.