سرانه مصرف آبزیان ایرانیان نصف میانگین جهانی است/افزایش سرانه مصرف به ۱۲ کیلو

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: سرانه مصرف ماهی و آبزیان مختلف با وجود افزایش نسبی از ۱۰.۶ به ۱۲ کیلو برای هر ایرانی در سال همچنان حدود نصف میانگین سرانه جهانی است چرا که سرانه مصرف آبزیان در دنیا بین ۲۰ تا ۲۲ کیلوگرم است.

به گزارش ایمنا، جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور، در مراسم امضای تفاهم‌نامه با رئیس سازمان شیلات کشور در محل انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، اظهار کرد: این مؤسسه هر ۱۰ سال یک بار سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی را در کشور محاسبه می‌کند، در آخرین محاسبه سرانه مصرف آبزیان در ایران مشخص شد که میزان سرانه مصرف ایرانیان که در سال‌های گذشته حدود ۱۰.۶ درصد بود، سال گذشته به ۱۱.۲ و امسال به حدود ۱۲ کیلو به ازای هر نفر رسیده است در حالی که سرانه مصرف آبزیان در دنیا بین ۲۰ تا ۲۲ کیلوگرم است.

وی افزود: پنجمین دوره طرح بررسی میزان سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی در ایران نیز آغاز شده و حدود ۹۵ درصد کار انجام شده است و امیدواریم تا حدود چهار ماه آینده نتایج آن اعلام شود.

میرزای رزاز گفت: انستیتو تغذیه و صنایع غذایی قدیمی ترین مرکز آموزشی و پژوهشی تغذیه در ایران است که همزمان آموزش رشته صنایع غذایی را نیز انجام می‌دهد این مرکز از طرف یونسکو به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش تخصصی تغذیه در منطقه امرو (مدیترانه شرقی) معرفی شده و همزمان از چهار سال گذشته این مرکز به عنوان پایگاه تغذیه سازمان بهداشت جهانی در منطقه امرو (مدیترانه شرقی) فعالیت می‌کند و اخیراً با وجود رقابت با یک مؤسسه عربستانی برای چهار سال دیگر انستیتو تغذیه ایران به عنوان پایگاه آموزشی و تحقیقاتی تغذیه سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شد.

وی افزود: تعیین رژیم غذایی با انواع آبزیان در انستیتو تغذیه در حال انجام است، البته نگرانی‌هایی درباره وجود برخی آلودگی‌ها در محصولات دریایی و اقیانوس‌ها وجود دارد که با اطلاع رسانی شیلات تا حدی بر طرف شده است اما این مرکز آمادگی دارد که تحقیقات علمی لازم را در این زمینه انجام دهد و در دوره‌های زمانی مختلف تکرار کند.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: ۸۰۰ دانشجوی کارشناسی تا دکترا در رشته‌های مختلف تغذیه و صنایع غذایی در این مرکز تحصیل می‌کنند و حتی به تازگی دوره‌های پسادکترا نیز راه اندازی شده است، یک مرکز ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز برای افزایش آگاهی مردم در حوزه تغذیه راه اندازی شده است. وب سایت ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز هفته آینده رونمایی می‌شود که یکی از اهداف مهم آن مقابله با مطالب غیر علمی و زرد در حوزه تغذیه است که در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود. اپلیکیشن این وب سایت نیز در حال طراحی است.

وی افزود: همچنین با همکاری وزارت بهداشت قرار بود اواخر سال گذشته بعد از کمپین فشار خون که طی آن ۶ میلیون بیمار فشار خونی جدید شناسایی شد، کمپین تغذیه سالم با همکاری انستیتو تغذیه انجام شود که به علت اپیدمی کرونا به تعویق افتاد که البته امیدواریم با مساعدت وزارت بهداشت در اسرع وقت انجام شود.

میرزای رزاز ادامه داد: شورای نوآوری و فناوری صنعت غذا با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری در رقابتی که با وزارت صنعت بود، در انستیتو تغذیه تشکیل شده است و با وجود ظرفیت بزرگی که در ۱۷ هزار کارخانه صنایع غذایی دارای مجوز که ۱۵ هزار کارخانه آنها فعال هستند، این شورا فعال می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به تفاهم نامه‌ای که امروز بین انستیتو تغذیه و سازمان شیلات امضا می‌شود، همکاری‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان انجام می‌شود. یکی از پیشنهادها افزایش رستوران‌های عرضه کننده غذاهای آبزی است که انستیتو تغذیه نیز می‌تواند در این زمینه مشارکت کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 444407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.