رژیم غذایی گیاهخواری چه فوایدی برای بدن دارد؟

پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهخواری فواید زیادی از جمله بهبود روند سوخت و ساز بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد شناختی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهخواری فواید زیادی دارد، اما محققان در حال بررسی جنبه علمی آن هستند. معمولاً افراد گیاهخوار لاغر هستند، کلسترول و فشار خون پایینی دارند و بهبود سلامتی آن‌ها منجر به افزایش امید به زندگی آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی فواید پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری می‌پردازیم:

بهبود سوخت و ساز بدن

گیاهخواران از خواص موجود در سبزیجات بهره‌مند می‌شوند، اما به دلیل اجتناب از مصرف گوشت و لبنیات، مواد مغذی ضروری را دریافت نمی‌کنند. رژیم‌های غذایی گیاهی معمولاً سرشار از فیبر، منیزیم، اسید فولیک، فیتوکمیکال (مواد شیمیایی گیاهی) و ویتامین‌های C و E است. افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند مقدار کمی کالری، چربی اشباع شده، کلسترول، اسیدهای چرب امگا ۳، کلسیم، روی و ویتامین‌های B12 و D دریافت می‌کنند.

نتایج مطالعات کوتاه مدت و میان مدت نشان داده است که رژیم‌های غذایی گیاهخواری می‌تواند به بهبود سوخت و ساز بدن افراد سالم، افراد چاق و مبتلایان به دیابت نوع دوم کمک کند. برخی محققان معتقد هستند که این اتفاق به دلیل بروز تغییراتی در میکروبیوم روده کسانی که از رژیم غذایی گیاهخواری استفاده می‌کنند رخ می‌دهد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

رژیم‌های غذایی که سرشار از میوه و سبزیجات، آجیل‌ها، روغن‌های گیاهی و غلات کامل است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این نوع رژیم‌های غذایی شامل رژیم‌های غذایی آسیایی و مدیترانه‌ای می‌شود، اما اخیراً مشخص شده است که رژیم غذایی گیاهخواری نیز تأثیرات مشابهی دارد. از آنجایی که گیاهخواران معمولاً مقدار زیادی میوه و سبزیجات که سرشار از مواد غذایی با ارزش مانند فیبر و ویتامین‌های آنتی اکسیدان است مصرف می‌کنند کمتر از دیگران به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهخواری خطر ابتلا به انواع سرطان را به طور مستقیم یا غیرمستقیم کاهش می‌دهد. به عنوان مثال چاقی یک عامل خطر ابتلا به سرطان است، اما از آنجایی که شاخص توده بدنی (BMI) گیاهخواران پایین است احتمال ابتلا به سرطان در میان این افراد کاهش پیدا می‌کند. میوه و سبزیجات که جزو اصلی رژیم غذایی گیاهخواری است از ابتلا به سرطان‌های ریه، دهان، مری و معده پیشگیری می‌کند.

علاوه بر این فیتوکمیکال که به مقدار زیادی در گیاهان وجود دارد، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شود. با وجود اینکه رژیم‌های غذایی گیاهخواری شامل مواد مغذی بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، ممکن است اثرات نامطلوبی نیز داشته باشد. به عنوان مثال گیاهخواران مقدار ناچیزی ویتامین D مصرف می‌کنند و همانطور که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

بهبود عملکرد شناختی

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهخواری در درمان میگرن، اسکلروز چندگانه، فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) و آرتریت روماتوئید کمک می‌کند. محققان معتقد هستند که رژیم غذایی گیاهخواری باعث بهبود عملکرد شناختی و سلامت روحی افراد می‌شود؛ مصرف فیتوکمیکال در این زمینه بسیار مؤثر است. در مقابل مصرف نکردن ویتامین B12 در رژیم غذایی گیاهخواری تأثیرات مخربی بر سیستم عصبی و سلامت شناختی دارد و خطر ابتلا به سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

کد خبر 442164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.