هفت میوه برای لاغری/ اگر معده درد دارید موز بخورید

بهترین غذاها برای سالمندان، خواص درمانی کشک، هفت میوه برای لاغری، مصرف دو نوع سبزی و پیشگیری از بیماری عروق خونی و خوردن موز مفید برای معده درد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، در خصوص چگونگی تغذیه سالمندان به منظور سلامت بیشتر آنها، اظهار کرد: سطح ویتامین دی در همه افراد به خصوص سالمندان باید به اندازه کافی وجود داشته باشد، سالمندان از لحاظ ویتامین دی باید ابتدا چک شوند که اگر کمبود این نوع ویتامین در بدن آنها دیده شد، فوراً تأمین شود و بعد از سه ماه مجدد آزمایش دهند تا دوباره بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

نرگس جوزانی، افزود: ویتامین دی به دلیل اینکه نقش تقویت کننده سیستم بدنی را دارد باید سالمندان به اندازه کافی دریافت کنند. زیرا سالمندان جز گروه‌های پرخطر هستند که هر کدام از ریز فاکتورها برای افراد عادی شاید زیاد اثر بخش نباشد، ولی بر بدن آنها می‌تواند بسیار تأثیر گذار و مؤثر باشد.

جوزدانی تاکید کرد: به دلیل وجود شرایط فعلی و کرونا باید سیستم ایمنی بدن سالمندان مرتب بررسی شود، مصرف لبنیات به طور روزانه فراموش نشود، به خصوص شیر و ماست از نوع کم چرب آن‌ها حتماً باید در برنامه غذایی وجود داشته باشد، زیرا این دو ماده غذایی موجب جذب کلسیم و ویتامین دی در بدن سالمندان خواهد شد. اکثر سالمندان به دلایل مختلف ممکن است سبزیجات کمتری دریافت کنند. سبزیجات به دلیل تأمین ریز مغذی در بدن بسیار نقش مهمی دارند به همین دلیل باید در برنامه غذایی سالمندان حتماً وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: مرحله مهم بعدی میوه‌ها هستند که برای این افراد بسیار نقش به سزایی دارند. توصیه CDC این است که افراد به خصوص سالمندان میوه‌ها و سبزیجات را حتماً با اسکاج شست و شو دهند تا آلودگی آنها کاملاً گرفته شود زیرا همین امر می‌تواند موجب بیماری سالمندان شود. حتماً در موارد گوشتی هم مانند مرغ ماهی، مرغ بلدرچین و ماهی دقت زیادی باید شود، حتی از زرده عسلی تخم مرغ برای سالمندان نباید استفاده شود. مصرف گوشت قرمز برای سالمندان باید به اندازه کافی باشد و به خوبی کاملاً پخته شود.

به گفته این متخصص تغذیه، مورد دیگری که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن سالمندان کمک کند مصرف چربی امگا ۳ است که در ماهی‌ها به فور وجود دارد. ما توصیه می‌کنیم که به مدت دو بار در هفته ماهی در برنامه غذایی سالمندان وجود داشته باشد. معمولاً ماهی‌ها را برای سالمندان می‌توان تنها مزه دار کرد و پخت اما نباید کاملاً سرخ شود.

جوزدانی اظهار کرد: تأمین ویتامین «ث» یکی از مهم‌ترین بخش برنامه غذایی سالمندان است که می‌توان کمبود را با میوه‌ها و سبزیجات برطرف کرد. در این بین فلفل دلمه‌ای جز سبزیجاتی است که ویتامین «ث» در آن به وفور وجود دارد و به دلیل مقاوم بودن این نوع سبزی می‌تواند ویتامین ث را به خوبی در خود ذخیره سازی کند.

وی با بیان اینکه سالمندان نباید از اسیدهای چرب اشباع شده استفاده کنند، زیرا استفاده آنها موجب تضعیف سیستم ایمنی بدنی افراد می‌شود، افزود: مصرف زیاد فلافل و کتلت آماده و پیتزا موجب بیمار کردن هر چه بیشتر سالمندان می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: متأسفانه شیرین کننده ها از مهم‌ترین تضعیف کننده‌های سیستم ایمنی بدن هستند که می‌توانند برای سلامتی سالمندان خطرساز باشند. سالمندان به دلیل اینکه طمع‌های شیرین را معمولاً بیشتر حس می‌کنند احتمال اینکه تمایل بیشتری نسبت به شیرینی جات داشته باشند بیشتر است، اما باید بدانند مصرف هر چه بیشتر این مواد موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها خواهد شد.

مصرف دو نوع سبزی و پیشگیری از بیماری عروق خونی

تحقیقات نشان می‌دهد برخی سبزیجات نظیر کلم بروکلی و کلم بروکسل (فندقی) از بیماری پیشرفته عروق خونی پیشگیری می‌کنند. محقان دانشگاه وسترن استرالیا دریافتند مصرف زیاد سبزیجات چلیپایی نظیر کلم برگ، کلم بروکلی و کلم بروکسل با کاهش کمتر بیماری عروق خونی در زنان مسن مرتبط است. محققان در این مطالعه دریافتند افراد دارای رژیم غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی با احتمال کمتر تشکیل گسترده کلسیم در عروق آئورت شأن که نشانه اصلی بیماری عروقی است، مواجه هستند. بیماری عروق خونی، بر شریان‌های خونی تأثیر گذاشته و می‌تواند جریان خون در حال گردش در بدن را کاهش دهد.

این کاهش در جریان خون می‌تواند ناشی از تشکیل رسوبات چربی و کلسیم در دیواره‌های درونی عروق خونی نظیر آئورت باشد. تشکیل این رسوبات چربی و کلسیم عامل اصلی ابتلاء به بیماری قلبی یا سکته هستند. «لورن بلکنهورست»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «ما در مطالعات قبلی متوجه شدیم که مصرف بیشتر این سبزیجات با کاهش ریسک ابتلاء به بیماری قلبی عروقی نظیر حمله قلبی یا سکته مرتبط است.»

وی ادامه داد: «حال ما در مطالعه جدید دریافتیم زنان مسنی که روزانه میزان بیشتری سبزیجات چلیپایی مصرف می‌کنند با احتمال کمتر تشکیل رسوبات کلسیم در عروق خونی شأن روبرو هستند.»

به گفته وی، «ویتامین K به وفور در این سبزیجات یافت می‌شود و به همین دلیل، این ماده معدنی در فرایند ممانعت از تشکیل رسوبات کلسیم در رگ‌های خونی دخیل است.» محققان در این مطالعه مشاهده کردند زنانی که روزانه بیش از ۴۵ گرم از این نوع سبزیجات مصرف می‌کردند ۴۶ درصد کمتر با خطر تشکیل رسوبات کلسیم در شریان‌های خونی شأن روبرو بودند.

اگر معده درد دارید موز بخورید

برخی اوقات ناراحتی معده، شبیه زخم معده است. اما آزمایش‌ها نشان داده‌اند که چنین نیست. ممکن است آن را سو هاضمه بنامید، ولی پزشکان این حالت را ” سو هاضمه بدون زخم” نام نهاده‌اند و این بدان معنی است که فرد به نوعی ناراحتی معده دچار می‌شود که گهگاه با دل درد و تهوع همراه می‌باشد و غالباً به دنبال خوردن غذا اتفاق می‌افتد که نوعی حساسیت فوق العاده معده می‌باشد. بررسی‌های پژوهندگان هندی بر روی تعدادی بیمار نشان داد که موز می‌تواند درمان این حساسیت باشد.

این مداوای سنتی، سبب رفع آشفتگی معده، به خصوص تسکین سو هاضمه شد. پس به این ترتیب معلوم می‌شود که موز چهار برابر مؤثرتر از دارونماها بوده است. رونالد هافمَن، نویسنده مقاله، اظهار کرد: چنانچه از دل درد و سو هاضمه رنج می‌برید، مصرف روزی یک عدد موز شما را از پزشک بی نیاز می‌کند. ” از سوی دیگر، در مصرف قهوه اعم از کافئین دار یا بدون کافئین، نهایت احتیاط را به کار برید، زیرا طبق بررسی‌های صورت گرفته به وسیله پژوهندگان دانشگاه میشیگان، قهوه ممکن است سو هاضمه ایجاد کند.

چه نوع مواد غذایی بیشتر باعث ناراحتی‌های معده می‌شود. پژوهندگان آلمانی در بیمارستان مونیخ این پرسش را مطرح ساختند و پاسخی را که دریافتند برای شما در زیر آورده‌ایم: گاهی معده افراد سالم با خوردن مواد غذایی مانند مایونز، کلم، خوراک های سرخ شده و شور دچار درد شده و از خود واکنش نشان می‌دهد. کسانی که دچار سو هاضمه (بدون زخم) شده‌اند، با صرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، نوشابه‌های گازدار و آب میوه به درد معده گرفتار می‌شوند. افرادی هم که زخم معده دارند، پس از خوردن قهوه، نوشابه‌های گازدار و آب میوه با شدیدترین واکنش‌های دردناک معده روبرو می‌شوند.

خواص درمانی کشک

کشک یکی از فراورده‌های لبنی است که به اندازه شیر از کلسیم برخوردار بوده و غنی‌ترین منبع پروتئینی در میان مواد غذایی است. بدن همه افراد به دریافت میزان مشخصی پروتئین و کلسیم در طول زندگی احتیاج دارد. یکی از راه‌های طبیعی برای دریافت این مواد معدنی، مصرف شیر و لبنیات است. برخی از افراد به دلیل سرد بودن طبع و مزاج شیر تمایلی به مصرف آن ندارند، در چنین شرایطی به افراد مصرف روزانه کشک‌های کم نمک توصیه می‌شود. کشک یک فرآورده طبیعی است که از شیر گرفته می‌شود و حاوی مقدار بسیار زیادی کلسیم و دیگر مواد معدنی است.

کشک نه تنها حاوی پروتئین، کلسیم و بسیاری دیگر از مواد معدنی مغذی است بلکه حاوی اسیدهای آلی است که وظیفه شأن تقویت سیستم ایمنی بدن بدن و ضدعفونی کردن دستگاه گوارش است. پروتئین موجود در کشک سبب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن به تولید انواع آنتی اکسیدان‌ها بپردازد تا در برابر هجوم انواع بیماری‌ها از جمله بروز سرطان مقاوم باشد. استفاده از کشک سبب تقویت و تراکم استخوان‌ها می‌شود و از ابتلاء به پوکی استخوان زود رس در سنین پایین و کم جلوگیری می‌کند.

کشک از جمله خوراکی‌هایی است که می‌توان روزانه از آن استفاده کرد. مصرف کشک برای خانم‌های باردار بسیار مفید است. علاوه بر اینکه پروتئین لازم برای بدن مادر را تأمین می‌کند برای رشد جنین نیز مناسب است. جنین برای رشد استخوان‌هایش به میزان مشخصی پروتئین و کلسیم احتیاج دارد که این مقدار را از بدن مادر تغذیه می‌کند. مصرف کشک برای مادران باردار به آن‌ها کمک می‌کند تا از میزان بالایی پروتئین و کلسیم برخوردار شوند و به واسطه دریافت این مواد معدنی، جنین با کمبود کلسیم و پروتئین مواجه نشوند.

هفت میوه برای لاغری

اکثر افراد ارزش غذایی همه میوه‌ها را یکسان می‌دانند اما برخی از این میوه‌ها همان طور که دنیای رنگارنگی دارند، حاوی فیبرها و پکتین بیشتری نیز هستند. این عناصر مغذی به طبیعی‌ترین شکل ممکن باعث تحریک متابولیسم. می‌شوند. در نتیجه برخی میوه‌ها کمک بیشتری به کاهش وزن و جذب انرژی بیشتر می‌کنند
گلابی

گلابی میوه خوشمزه، آبدار و پرطرفداری است که فیبر زیادی در خود جمع کرده است. زمانی که این میوه‌های سرشار از فیبر را میل می‌کنید بدون شک احساس سیری زودهنگامی خواهید کرد که اتفاقاً مدت زیادی طول می‌کشد. در این صورت نیز معده به مدت طولانی‌تری پر می‌شود و در نتیجه کمتر میل به غذا خوردن پیدا می‌کنید. گلابی همچنین حاوی پتاسیم است. این ماده معدنی مهم باعث کاهش میزان کلسترول بد خون شده و قلب را در وضعیت بهتری نگه می‌دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید، وزن کم کنید حتماً گلابی را در برنامه غذایی روزانه بگنجانید و از فواید آن بهره مند شوید.

سیب

فرقی نمی‌کند سیب سبز باشد یا قرمز. این میوه بهشتی نیز برای کاهش وزن مناسب است. سیب نه تنها میوه‌ای بسیار خوشمزه است بلکه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و حاوی میزان زیادی فیبر است. اگر قصد دارید لاغر شوید حتماً این میوه را به صورت روزانه میل کنید.

قره قاط یا سیاه گیله

سیاه گیله که با عنوان قره قاط نیز معروف است، شهرت زیادی در میزان آنتی اکسیدان خود دارد. این میوه کوچک خواص زیادی دارد و از بروز سرطان‌های متعدد پیشگیری می‌کند. قره قاط همچنین برای مقابله با چاقی مفرط و فشار خون بالا مفید است و به خوبی می‌تواند میزان چربی بد خون را پایین بیاورد. این میوه می‌تواند با سلول‌های چربی مقابله کند در نتیجه چربی سوز محسوب شده و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند

موز

موز میوه‌ای سالم و حاوی میزان زیادی فیبر و همچنین پتاسیم است. این میوه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند نیز فوق‌العاده است. البته نباید در مصرف این میوه دچار افراط شوید چون قند زیادی دارد و می‌تواند نتیجه عکس دهد. موز تنها میوه حاوی ویتامین B۶ بوده و می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. توصیه می‌کنیم در چهارچوب یک رژیم غذایی مناسب و کم‌کالری موز را نیز مصرف کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

کیوی قهرمان ویتامین C و سیرکننده

کیوی جز میوه‌های سرشار از فیبر است که برای هضم غذا و ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت مؤثر عمل می‌کند. این میوه را منبع ویتامین C می‌دانند و برای افرادی که قصد لاغری دارند، بسیار توصیه می‌شود.

گریپ فروت قاتل چربی

گریپ فروت یکی از آن مرکبات مفیدی است که با مازاد چربی مقابله کرده و حاوی کالری بسیار اندکی است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نصف گریپ فروت نیم ساعت قبل از غذا باعث کاهش وزن می‌شود. اگر قصد کاهش وزن دارید حتماً به مصرف روزانه گریپ فروت فکر کنید.

توت‌فرنگی مفیدتر از آنچه فکرش را می‌کنید

این میوه‌های کوچک و خوش‌رنگ در کاهش وزن تأثیر زیادی دارند. چون باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شوند که با تجمع چربی‌ها مقابله کرده و متابولیسم بدن را به کار می‌اندازند. توصیه می‌کنیم که از این میوه بدون افراط و تفریط و در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و مناسب بهره ببرید. توت‌فرنگی یک میوه ضد التهاب نیز محسوب می‌شود.

نکته آخر اینکه با مصرف این میوه‌ها، ویتامین و مواد معدنی خوبی جذب بدنتان می‌شود، زودتر به هدفتان می‌رسید و بسیار از بیماری‌ها از شما دور می‌شود؛ یعنی یک تیر و چندین نشان. توصیه می‌کنیم تا حد امکان از میوه‌های سالم، طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.»

کد خبر 440682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.