تغذیه مناسب بیماران دیابتی پس از ابتلا به کرونا

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، میزان اسیدهای چرب ترانس در شیرینی‌های ایرانی، آشنایی با طبع میوه انبه، دلایل چرب شدن کبد و تغذیه مناسب بیماران دیابتی پس از ابتلاء به کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر سنگ کیسه صفرا دارید باید تابع رژیم غذایی باشید که اساساً شامل غذاهای کم‌چرب شود. بنابراین باید از خوردن غذاهای سرخ شده، روغن‌ها و سس‌ها پرهیز کنید. در عوض شما باید مصرف مایعات، میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود افزایش دهید. این رعایت‌های غذایی کمکتان خواهند کرد علائمی مانند شکم‌درد یا احساس ناراحتی در مواقع خاص را کاهش دهید، چون غذایی که می‌خورید، یک عامل اساسی است. البته راهکارهای تغذیه‌ای نباید جایگزین درمان‌های پزشکی شوند که پزشکتان برای شما تجویز می‌کند.

درمان پزشکی سنگ کیسه صفرا می‌تواند شامل مصرف یک سری از داروها جهت تسکین علائم شود. اگر دچار سنگ کیسه صفرا هستید، خیلی مهم است که روزی دو و نیم تا سه لیتر آب بنوشید و رژیم غذایی مخصوص و مناسبی داشته باشید، زیرا اگر دارو مصرف کنید اما رژیم غذایی‌تان را اصلاح نکنید، مشکل اصلی برطرف نخواهد شد.

یک برنامه‌ی غذایی ثابت برای خود در نظر بگیرید که شامل پنج تا شش وعده غذایی باشد و در روز بیشتر از چهار میوه مصرف نکنید، سه وعده غذایی اصلی و دو تا سه میان وعده میل کنید، در عرض کمتر از یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب صبحانه بخورید، بین وعده‌های غذایی‌تان بیشتر از چهار تا پنج ساعت فاصله نگذارید، اگر فاصله‌ی شام تا وقت خوابتان بیشتر از سه ساعت است باید یک اسنک بخورید، غذاهایی که بیماران دچار سنگ کیسه صفرا مجاز به خوردن آن هستند و شما باید غذاهایی مصرف کنید که دارای محتوای آب زیاد و با چربی بسیار کم یا بدون چربی مانند میوه‌ها به‌جز نارگیل و آووکادو، سبزیجات خصوصاً به‌صورت پخته شده که هضم آسان‌تری دارند، غلات سبوس‌دار، مانند برنج، پاستا و نان گندم کامل، گوشت‌های کم‌چرب و پخته شده یا گریل شده مانند مرغ بدون پوست، ماهی و بوقلمون، آب و آبمیوه طبیعی باشند.

علاوه بر مصرف این مواد غذایی، مهم است که آن‌ها را گریل یا بخارپز کنید زیرا این شیوه‌های پخت، چربی به غذا اضافه نمی‌کنند. وقتی کسی دچار سنگ کیسه صفرا می‌شد، در واقع برای هضم چربی‌ها مشکل پیدا می‌کند زیرا صفرا یا زرداب ماده‌ای است که کیسه صفرا آن را تولید می‌کند و عملکرد آن ترکیب شدن با چربی‌ها در روده‌هاست تا به جذب‌شان کمک کند. بنابراین اگر افراد دچار سنگ کیسه صفرا، چربی مصرف کنند، کیسه صفرا مجبور می‌شود صفرای بیشتری تولید کند و این اتفاق باعث درد و ناراحتی بیشتر خواهد شد.

دلایل چرب شدن کبد

متخصصان طب ایرانی معتقدند به دلیل ضعف دستگاه گوارش در تابستان، بهتر است از پرخوری، مصرف زیاد خوردنی‌های گرم و خشک (مانند غذاهای خیلی تند، شور یا شیرین) و غذاهای سنگین و غلیظ مانند آش، آبگوشت، کله پاچه و حلیم پرهیز شود. در فصل تابستان، استفاده از آش‌های ساده و رقیق و کم‌گوشت یا بدون گوشت و کم‌حبوباتی که با آلوبخارا، دانه و آب انار، غوره و دیگر چاشنی‌های کمی‌ترش پخته می‌شوند، مناسب‌تر است.

در طب سنتی شش اصل ضروری برای سلامتی وجود دارد که آب و هوا، خوردن و آشامیدن، شرایط روحی و روانی، ورزش، خواب و بیداری و اصول پاک سازی از جمله این اصول هستند. مهمترین اصل نیز خوردن و آشامیدن است و اگر مردم بدانند که چه چیزی و چگونه بخورند و فواید آن را بدانند می‌توانند یکی از پایه‌های تندرستی را محکم کنند.

عمده مردم با چند بار جویدن غذا، آن را قورت می‌دهند در این صورت معده باید کار بیشتری انجام دهد بنابراین دست کم هر لقمه را باید ۲۰ الی ۳۰ بار جوید تا معده کار خود را به درستی و راحتی انجام دهد. همچنین آرامش داشتن در حین غذا خوردن اصل مهمی است که در سلامتی گوارش خیلی مفید و مهم است. عدم رعایت ترتیب در غذا خوردن، باهم خوری، برهم خوری و پرخوری، خوردن آب زیاد و سرد، ناشنا خوردن آب سرد می‌تواند باعث چربی کبد شود.

توصیه می‌شود هر زمانی که فرد دچار حرارت زیاد است و نیاز به آب دارد باید کمی صبر کند و بعد میزانی از آب با دمای معتدل استفاده کند. همچنین آب و هوای آلوده، عدم تحرک و نداشتن فعالیت بدنی نیز می‌تواند در چرب شدن کبد مؤثر باشد.

آشنایی با طبع میوه انبه

انبه حاوی ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۳، E و C است و طبع این میوه خوشمزه گرم است. انبه فیبر بالایی دارد و این می‌تواند به افرادی که دیابت دارند کمک کند، زیرا فیبر باعث کاهش قند خون می‌شود. انبه به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم یکی از میوه‌های مناسب برای کاهش فشار خون است. انبه دارای ویتامین A است که این ویتامین در بهبود بینایی بسیار مؤثر است.

انبه دارای مقدار زیادی بتاکاروتن است که خطر احتمال به آسم را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها یکی از چیزهایی هستند که در انبه زیاد وجود دارند، این‌ها می‌توانند چین و چروک‌های پوست را به خوبی درمان کنند و پوست شما را جوان‌تر کنند. شما با ویتامین‌های C موجود در انبه می‌توانید به مقابله با جوش و اکنه صورت بروید.

آهن و ویتامین E موجود در انبه باعث گردش خون در سر می‌شوند که همین باعث تقویت و رشد مو نیز می‌شود. ویتامین E موجود در انبه در بهبود ناباروری آقایان تأثیر گذار است. فیبر و آب موجود در انبه به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند و همچنین باعث درمان یبوست نیز می‌شوند. یکی از عواملی که بدن برای خون‌سازی نیاز دارد آهن است، انبه منبع غنی از آهن است که به بدن در خون سازی کمک می‌کند. کسانی که به شیره گیاهان آلرژی دارند ممکن است که به انبه نیز آلرژی داشته باشند. انبه دارای مقدار زیادی پتاسیم است که اگر کلیه شما به درستی کار نکند و نتواند این پتاسیم را دفع کند ممکن است مشکلاتی برای بدن ایجاد شود.

تغذیه مناسب بیماران دیابتی پس از ابتلاء به کرونا

افراد سالمند و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند (مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و آسم) به نظر می‌رسد که نسبت به ویروس کووید ۱۹ به شدت بیمار می‌شوند. هنگامی که افراد مبتلا به دیابت، عفونت ویروسی می‌گیرند، درمان با توجه به نوسانات سطح گلوکز خون و احتمالاً وجود مشکلات دیابت، سخت‌تر است. به نظر دو دلیل برای این موضوع وجود دارد.

اول اینکه سیستم ایمنی در خطر قرار می‌گیرد، به همین دلیل مبارزه با ویروس را سخت‌تر می‌کند و به احتمال زیاد منجر به دوره نقاهت طولانی‌تر می‌شود. دوم، این ویروس ممکن است در محیطی با افزایش قند خون رشد کند. افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند و احتمال بروز علائم شدیدتر در اثر ابتلاء به کووید -۱۹ در آنان بیشتر است، اما اگر دیابت به خوبی کنترل شده باشد، خطر اینکه فرد در اثر ابتلاء به کووید -۱۹ علائم حاد را تجربه کند، به اندازه‌ی دیگر افراد عادی است.

اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت مانند بیماری قلبی و قرار می‌گیرد و توانایی بدن او در مبارزه با عفونت کاهش می‌یابد. معالجه‌ی بیماری در افراد دچار دیابت به علت نوسان گلوکز خون و عوارض احتمالی ناشی از دیابت، دشوارتر است، زیرا سیستم ایمنی این افراد ضعیف‌تر عمل می‌کند و دوره‌ی نقاهت طولانی‌تر می‌شود و ویروس در بستر بالا بودن گلوکز خون رشد بیشتری می‌یابد.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، بیشتر در معرض خطر کتواسیدوز دیابتی قرار دارند. کتواسیدوز دیابتی عمل کنترل دریافت مایعات و میزان الکترولیت را، که تابع کنترل گندیدگی است، به تعویق می‌اندازد. گندیدگی و شوک عفونی از جمله مشکلات جدی است که برخی از افراد مبتلا به کوید -۱۹ دچار آن می‌شوند. بیماران دیابتی باید در پیشگیری از بروز این ویروس تمام نکات بهداشتی ازجمله شستشوی مرتب دست‌ها و پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه با آرنج یا دستمال، استفاده از ماسک را رعایت کنند.

فرد دیابتی باید دستگاه تست قند داشته باشد و دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه‌گیری کند و در صورت قرنطینه خانگی، علاوه بر تیم درمانی کرونا با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشد تا از نظر کنترل دیابت راهنمایی مناسب را انجام گیرد.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رابطه با رژیم غذایی افراد دیابتی، اظهار کرد: رژیم غذایی افراد دیابتی در این روزها باید با دقت بیشتر پیگیری شود؛ به این صورت که از مصرف قندهای ساده مانند، کیک، شیرینی، بیسکویت و آبمیوه‌های صنعتی به شدت پرهیز شود. همچنین نوع نان و غلات این افراد سبوس دار باشد.

کورش صمدپور، افزود: توصیه می‌شود بشقاب غذای افراد دیابتی، از یک سوم سالاد و سبزی، یک سوم پروتئین و یک سوم غلات تشکیل شود. باید به این نکته توجه داشت که حداقل شب‌ها از مصرف برنج پرهیز و بیشتر از غلات سبوس دار استفاده کنند.

وی تصریح کرد: افراد دیابتی باید توجه داشته باشند در مصرف میوه افراط نکنند و حداقل از خود میوه استفاده کنند، زیرا مصرف آب میوه به شدت قند خون را افزایش می‌دهد و کنترل آن را سخت‌تر می‌کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: افراد دیابتی به مصرف وعده‌های غذایی به موقع، توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا این افراد که نامنظمی در وعده‌های غذایی دارند، باعث عدم تعادل قند خون می‌شود و به هیچ عنوان تعداد وعده‌های غذایی خود را کاهش ندهند. همچنین خواب منظم و کافی در تنظیم قند خون این افراد مؤثر است.

میزان اسیدهای چرب ترانس در شیرینی‌های ایرانی

الگوی تغذیه‌ای نامناسب و مصرف بیش از مقادیر توصیه شده غذاهای حاوی روغن‌های هیدروژنه‌شده با مقادیر زیادی ایزومر ترانس از جمله در فرآورده‌های شیرینی، از علل عمده ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیردار معرفی شده است. محققان در پژوهشی پروفایل اسیدهای چرب ترانس در شیرینی‌های سنتی ایرانی توزیع شده در شهر اصفهان را بررسی کرده‌اند. در این پژوهش آمده است: اسیدهای چرب ترانس زمانی ایجاد می‌شوند که چربی‌ها و روغن‌ها با استفاده از تکنیک‌های صنعتی مانند هیدروژناسیون مورد اصلاح قرار گیرند.

در طول این فرآیند، روغن سخت می‌شود و این عمل باعث بهبود ویژگی‌های حسی و بافت روغن، افزایش طول عمر و مقاومت به گرمای مکرر می‌شود. علاوه بر این، قیمت پایین‌تر این روغن‌ها نسبت به چربی‌های حیوانی، باعث شده است که جایگزین خوبی برای چربی‌های اشباع حیوانی و کره باشند.

نویسندگان این مقاله، معتقدند: بر اساس ضوابط فنی برچسب‌گذاری مواد غذایی معاونت غذا و داروی ایران در سال ۱۳۸۹، درج میزان و حد مجاز دریافت روزانه TFAs، در صد گرم از ماده غذایی الزامی است و TFAs کل غذاها باید حداکثر یک درصد از چربی کل آن باشد.

محققان تاکید دارند که در این تحقیق مشاهده شد نمونه‌هایی با مقدار TFAs پایین (کمتر از یک درصد) مقدار بیشتری از اسیدهای چرب چند غیراشباعی داشتند(نان خرمایی و کیک یزدی). این موضوع نشان داد که می‌توان با اصلاح فرمولاسیون شیرینی و افزایش دادن نسبت روغن‌هایی با محتوای اسیدهای چرب تک و چند غیراشباع به جای روغن‌های هیدروژنه، میزان TFAs را کاهش داد.

در این مقاله بیان شده است: TFAs در همه شیرینی‌های مورد نیاز در این مطالعه اندازه‌گیری شد. شیرینی‌های نان خرمایی، کیک یزدی و گردویی به دلیل میزان کمتری از TFAs و میزان بالاتری از اسیدهای چرب از انواع تک و چند غیراشباع، سالم‌تر از سایر شیرینی‌ها ارزیابی شدند. محدود کردن مصرف کلوچه، کیک کشمشی، شیرینی برشتوک، کرکی و نخودچی به دلیل میزان بالای TFAs لازم به نظر می‌رسد. با وجود اینکه در برخی محصولات، پایین‌تر بودن میزان TFAs در نمونه‌های دارای بسته‌بندی نسبت به نمونه‌های بدون بسته‌بندی مشاهده شد.

کد خبر 438500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.