۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟

روش‌هایی مانند ورزش کردن، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش ذهن می‌تواند به تقویت حافظه افراد کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر فردی در طول زندگی خود اختلال حافظه را تجربه کرده است. برای نمونه احتمال دارد فردی کلمه‌ای را فراموش کند یا به خاطر نیاورد کلیدهای خانه خود را کجا گذاشته است. هر چه سن افراد بالا می‌رود، میزان بروز این اختلالات بیشتر می‌شود. روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند مانع از دست دادن حافظه شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

ورزش کردن

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تقویت حافظه پیاده روی روزانه برای مدت ۳۰ دقیقه است. به طور کلی ورزش کردن می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند و مانع بروز اختلالات حافظه به دلیل افزایش سن شود. علاوه بر این فعالیت بدنی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی مفرط و سکته مغزی را که ممکن است منجر به از دست دادن حافظه شود، کاهش دهد. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد ورزش کردن باعث ترشح پروتئینی به نام BDNF در بدن می‌شود که سلول‌های عصبی سالم را در مغز افزایش داده و در نتیجه منجر به تقویت حافظه می‌شود.

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

محققان معتقد هستند که پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک زیادی کند؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، ماهی، آجیل، مغزها، غلات کامل، روغن زیتون و نان می‌شود. در این رژیم لازم است گوشت طیور، تخم مرغ، پنیر و ماست در حد اعتدال و گوشت قرمز نیز به ندرت استفاده شود. نتایج بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند، تقریباً ۲۰ درصد کمتر از دیگران به مشکلات مربوط به اختلال حافظه دچار می‌شوند.

خواب کافی

خواب ناکافی و بی‌کیفیت باعث کاهش توجه و تمرکز افراد می‌شود و در این صورت عملکرد مغز نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. برای داشتن خواب با کیفیت لازم است این نکات را رعایت کنید؛ قبل از خواب از مصرف وعده‌های غذایی سنگین پرهیز کنید، هر شب سر یک ساعت مقرر بخوابید و صبح روز بعد نیز رأس یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. قبل از خواب کافئین یا الکل مصرف نکنید و از مصرف سیگار یا دیگر مواد حاوی نیکوتین دوری کنید.

ورزش ذهن

ورزش ذهن به اندازه فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. هر فعالیتی که ذهن افراد را به چالش بکشد مانند کارت بازی، تماشای فوتبال با دوستان یا انجام دادن بازی‌های فکری می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. محققان معتقد هستند که به چالش کشیدن مغز با انجام دادن ورزش ذهنی، باعث فعال شدن فرآیندی می‌شود که به حفظ سلول‌های مغز و ارتباط بین آن‌ها کمک می‌کند.

کد خبر 437429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.