میوه هایی که التهاب مفصل را تسکین می‌دهد

کاهش دیابت با مصرف میوه و سبزیجات، آشنایی با عوارض عرق نعناع، تسکین التهاب مفصل با مصرف میوه ها، توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و خواص درمانی کلم سفید را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج دو مطالعه نشان می‌دهد مصرف میوه، سبزیجات و غلات ریسک ابتلاء به دیابت را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. در یک مطالعه، بیش از ۹۷۰۰ بیمار مبتلا به دیابت و بالغ بر ۱۳، ۶۰۰ فرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان از هشت کشور اروپایی بودند که در یک مطالعه بلندمدت تغذیه و سرطان شرکت کرده بودند. محققان دریافتند افراد دارای بیشترین مصرف میوه و سبزیجات در مقایسه با افراد با میزان کمترین مصرف، ۵۰ درصد کمتر با احتمال ابتلاء به دیابت مواجه بودند. «نیتا فروهی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کمبریج انگلستان، در این باره می‌گوید: «به ازای افزایش هر ۶۶ گرم مصرف میوه و سبزیجات در روز ریسک ابتلاء به دیابت ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.» مطالعه دیگر شامل بیش از ۱۵۸ هزار زن و بالغ بر ۳۶ هزار مرد در آمریکا بود. در این مطالعه مشخص شد افراد با بالاترین میزان مصرف غلات در مقایسه با افراد با کمترین میزان مصرف غلات، ۲۹ درصد کمتر با ریسک ابتلاء به دیابت مواجه بودند. به گفته محققان دانشگاه هاروارد، مصرف یک وعده یا بیشتر غلات کامل در روز با کاهش ریسک ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است؛ مصرف دو وعده یا بیشتر جودوسر در ماه با کاهش ۲۱ درصدی ابتلاء به دیابت مرتبط است. همچنین مصرف سبوس افزوده شده با کاهش ۱۵ درصدی و مصرف برنج قهوه‌ای و جوانه گندم با کاهش ۱۲ درصدی ابتلاء به دیابت مرتبط است. هر دو تحقیق نشان می‌دهد که افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل در قالب بخشی از یک رژیم غذایی سالم از ابتلاء به دیابت پیشگیری می‌کند.

خواص درمانی کلم سفید

کاهش خطر ابتلاء به سرطان، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم ضربان قلب، کلسترول و فشار خون، سلامت کبد و افزایش عملکرد ذهن از مهمترین خواص کلم سفید است. کلم سفید متداول‌ترین و پرمصرف‌ترین نوع کلم است و مانند دیگر سبزیجات این خانواده علاوه بر ارزش غذایی فراوان، به دلیل وجود ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن در آن، دارای فواید درمانی متعددی است. کلم سفید خاصیت آرامبخش دارد و به تسکین سردردهای مزمن کمک می‌کند. مصرف کلم سفید برای زنان بسیار مفید است و خطر ابتلاء به سرطان سینه را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. از دیگر خواص کلم سفید کمک به پیشگیری و درمان کم خونی است. به این منظور هر روز یک لیوان آب کلم بنوشید و این کار را تا سه هفته ادامه دهید. کلم سفید حاوی ماده‌ای به نام لوکوزینولات است که این ماده توانایی سم‌زدایی کبد را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف کلم سفید برای سلامت کبد بسیار مفید است. کنترل و تنظیم ضربان قلب و فشار خون یکی دیگر از خواص کلم سفید است. سلنیوم و ویتامین C موجود در کلم سفید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. کلم سفید سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و مصرف آن بدن را در برابر ابتلاء به سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات محافظت می‌کند. از فواید خوردن کلم در رژیم غذایی روزانه کمک به کاهش کلسترول بد خون است. کلم سفید مانند دیگر اعضای این خانواده نظیر کلم قرمز، کلم قمری سرشار از ویتامین K است که به افزایش عملکرد ذهنی و تمرکز کمک و از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند. وجود اسیدهای چرب امگا ۳و ویتامین K در کلم سفید، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، دردهای مزمن و بیماری‌های خاص روده می‌شود، کمک مؤثری می‌کند. آب کلم به دلیل سولوفور فراوان برای از بین بردن عفونت بسیار مفید است. کلم سفید دارای کالری بسیار کمی است، از این رو مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری مؤثر است، همچنین باعث احساس سیری و کاهش پرخوری که علت اصلی چاقی است، می‌شود. مصرف کلم سفید به دلیل وجود فیبر فراوان، انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها یکی از بهترین سبزی‌ها در دوران بارداری است به شرط آنکه مادر باردار دچار مشکل تیروئید نباشد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا

رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد. عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی ازجمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلاء یا پیشگیری از ابتلاء به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های ریوی، می‌تواند سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح باشد. کمبود دریافت غذایی ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند. به‌طورکلی به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (به‌جز سبزی‌های نشاسته‌ای) و حداقل دو واحد میوه توصیه شود. کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلاء هستند و لازم است برای پیشگیری هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند. از هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود. مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می‌شود. از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود. استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است … از منابع غذایی این دو ریز مغذی مثل حبوبات به‌عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود. از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند) خودداری شود. از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خوداری شود. در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.

آشنایی با عوارض عرق نعناع

نعناع مزایای زیادی دارد و رایج‌ترین درمان خانگی درد معده بین ایرانیان محسوب می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن عوارضی مانند بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی‌های گوارشی. را به دنبال دارد. عرق نعناع به علت داشتن خاصیت ضد نفخ برای کاهش درد معده و دل پیچه و دل درد و همچنین در رفع سو هاضمه می‌تواند مفید و تأثیر گذار باشد. از آن جایی که خواص عرق نعناع به هضم غذا در معده کمک می‌کند و افرادی که دستگاه گوارشی آنها مشکل دارد عرق نعناع می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای آنان باشد. دم کردن عرق نعناع برای تقویت روده و معده می‌تواند بسیار مفید باشد. یکی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری آن است. اما زیاده‌روی در مصرف عرق نعناع و مصرف آن به طور مداوم و طولانی مدت ممکن است سبب بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی‌های گوارشی شود. مصرف زیاد عرق نعناع باعث ایجاد یبوست می‌شود. همچنین به دلیل اثر شل‌کنندگی دریچه تحتانی مری، مصرف آن در افرادی که برگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده) دارند، بایستی با احتیاط همراه باشد. مصرف عرق نعناع در اوایل بارداری بایستی با احتیاط و نظر پزشک همراه باشد. زیاده‌روی در مصرف نعناع و فراورده‌های آن نظیر عرق و اسانس نعناع برای کودکان و نوزادان مضر بوده بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تأثیر منفی می‌گذارد.

میوه‌هایی که التهاب مفصل را تسکین می‌دهد

التهاب مفصل از جمله عارضه‌های شایع است که تنها در انگلیس بیش از ۱۰ میلیون نفر به آن دچار هستند. بر اثر این عارضه، مفاصل و بافت‌های اطراف آن درگیر شده که شایع‌ترین نوع آن آرتروز است. احساس درد، سفتی و ورم در مفصل و اطراف آن از جمله علائم این بیماری است. نوع رژیم غذایی و برخی مواد خوراکی می‌تواند در کاهش علائم این عارضه مؤثر باشد. یکی از راه‌های تسکین علائم این بیماری مصرف میوه‌های سرشار از مواد مغذی است. سه میوه‌ای که به عنوان خوراکی‌های تسکین دهنده علائم این بیماری شناخته می‌شوند، عبارتند از:

آلبالو: رنگ قرمز آلبالو از وجود ترکیبی موسوم به آنتوسیانین ناشی می‌شود که خاصیت ضد التهابی دارد و به مفاصل کمک می‌کند. بررسی‌ها نشان داد نوشیدن آب آلبالو دو بار در طول روز برای مدت زمان سه هفته با کاهش قابل توجه نشانگرهای التهابی به ویژه در افرادی همراه بوده که در شروع مطالعه بالاترین سطح التهاب را داشته‌اند.

آووکادو: این میوه سرشار از مواد مغذی و مفید برای سلامت است. وجود میزان قابل توجهی از ویتامین E و خواص ضد التهابی آن به کاهش خطر آسیب دیدگی مفصل که در مراحل اولیه آرتروز دیده می‌شود، کمک می‌کند.

هندوانه: آب حجم قابل توجهی از این میوه را تشکیل می‌دهد. همچنین بتا-کریپتوزانتین موجود در هندوانه خطر بروز علائم روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، لیکوپن موجود در این میوه تأثیر ضد التهابی دارد و می‌تواند در سلامت قلب نقش داشته باشد.

کد خبر 433129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.