خوردن میوه‌های کال و مشکلات گوارشی

چاقی و افسردگی دوران کرونا، چند خوردنی سالم برای صبحانه، عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای کنسروی، کاهش خطر دیابت با مصرف غلات کامل و خوردن میوه‌های کال و مشکلات گوارشی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در روزهایی که به علت شیوع کرونا مردم مجبور به قرنطینه خانگی هستند، اظهار کرد: در این مدت ممکن است به علت کمبود تحرک و ماندن طولانی در خانه دو اختلال برای مردم رخ دهد؛ اختلال اول افزایش وزن، بروز چاقی و افزایش چربی‌های نامطلوب خون و اختلال دوم احساس خستگی، کسالت و حتی در برخی افراد افسردگی است.

بزرگمهر با بیان راه‌های مقابله با افزایش وزن در این ایام، افزود: از مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب و موادی که حاوی چربی زیاد هستند مانند خامه، کره، گوشت‌های پرچرب و… باید خودداری شود. همچنین باید در مصرف گوشت قرمز احتیاط شود. برای پیشگیری از افزایش چربی‌های نامطلوب خون لازم است چند وعده در هفته گوشت سفید بویژه ماهی را جانشین گوشت قرمز کنیم. از سوی دیگر می‌توان مخلوط غلات و حبوبات را چند وعده در هفته جانشین گوشت قرمز کرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی افراد برای پیشگیری از چاقی اقدام به حذف نان، برنج و سایر مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی خود می‌کنند، تصریح کرد: این کار به هیچ عنوان صحیح نیست؛ چراکه انرژی مورد نیاز روزانه بدن عمدتاً از مواد نشاسته‌ای تأمین می‌شود و همچنین انرژی لازم برای فعالیت سلول‌های عصبی از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود. بنابراین مواد نشاسته‌ای باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود، اما هرگز نباید در مصرف این مواد افراط شود زیرا باعث بروز چاقی خواهد شد.

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران ضمن درباره اینکه برای پیشگیری از بروز چاقی در این روزها ورزش و پیاده‌روی مدام روزانه در محیط‌های خلوت بسیار پر اهمیت است، گفت: یکی از عواملی که سبب عدم پرخوری می‌شود این است که حتماً همراه غذا از سبزی و سالاد استفاده کنیم. سبزی و سالاد به علت داشتن فیبر بالا نیاز به جویدن زیاد داشته و همچنین جای زیادی در معده اشغال خواهند کرد؛ بنابراین باعث پیشگیری از پرخوری خواهند شد.

بزرگمهر افزود: بهتر است از چربی‌های گیاهی که در حرارت محیط مایع هستند، استفاده کنیم و از مصرف چربی‌های حیوانی مانند دنبه و چربی‌های گوشت و مرغ پرهیز کنیم؛ زیرا باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند. پروتئین‌ها مانند انواع گوشت بویژه گوشت سفید، لبنیات کم چرب، تخم‌مرغ و مخلوط حبوبات و غلات در سلامت سیستم عصبی مؤثر هستند.

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص مصرف ویتامین‌ها بیان کرد: ویتامین‌ها بویژه ویتامین C، E و ویتامین‌های گروه B در سلامت سیستم عصبی نقش مهمی دارند. سبزیجات تازه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند؛ همچنین میوه‌هایی مانند مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و …) و همچنین توت فرنگی و کیوی از منابع غنی ویتامین C هستند.

خوردن میوه‌های کال و مشکلات گوارشی

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه میوه‌های کال فصل بهار مانند گوجه سبز از طبع سردی برخودار هستند که می‌تواند برای بدن مضر باشد، اظهار کرد: اما وقتی این میوه‌ها رسیده می‌شوند بسیاری از مشکلات معده و دفع مزاج را از بین می‌برند. وجود موادغذایی طبع سرد در فصل بهار و تابستان به متعادل شدن، بدن می‌کند، اما در عین حال زمینه یبوست را فراهم می‌کند.

وحید زارع با بیان اینکه در طب سنتی طبع‌ها مشخص شده و به سرد و خشک، گرم و تر، گرم و خشک و غیره تقسیم شده‌اند و معمولاً عنوان می‌شود که سردی‌ها زمینه یبوست را فراهم می‌کنند، افزود: حال در مورد میوه‌های کال فصل بهار که از طبع سردی برخودار هستند، هم می‌توان گفت به عنوان مثال گوجه سبز کال سرد و مشکل ساز است و وقتی رسیده می‌شود می‌تواند خیلی از مشکلات معده و دفع مزاج را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در طب سنتی موکدا تاکید شده که سردی‌ها به شدت کم مصرف شود و بیشتر افراد را به گرمی خوردن سوق می‌دهد. البته این گرمی خوری هم در جای خود مباحثی مبنی بر اینکه چه گروه خونی یا چه سنی مصرف کنند، دارد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: حال که این عرف اشتباه خوردن میوه‌های نوبرانه اما کال در اقشاری از جامعه جا افتاده است، باید توصیه کرد که بعد از مصرف از مُلین ها مانند روغن زیتون استفاده کنند تا بتواند آن تأثیرات منفی را در بدن از بین ببرد.

زارع تاکید کرد: برخی میوه‌ها مانند خیار هم که طبع سردی دارند به واسطه نمک پاشیدن به آن، می‌توان علاوه بر جذب آب خیار در بدن برای اینکه فرد مصرف کننده دچار کم آبی نشود، طبع سرد آن را گرفت ضمن اینکه نمک نفخ خیار را هم از بین می‌برد.

وی اظهار کرد: فراموش نکنیم میوه‌هایی مانند خربزه طبع گرمی دارند اما این گرمی باعث دفع سموم بدن و اجابت مزاج صحیح می‌شود وکمک به پاکسازی مثانه می‌کنند. از سویی دیگر عرق کردن در تابستان باعث می‌شود املاحی مانند ید، آهن، منیزیوم و غیره از بدن خارج شود در نتیجه بدن با کمبود مواجه می‌شود. اما وقتی مواد مغذی و میوه‌های فصل مصرف شود از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

کاهش خطر دیابت با مصرف غلات کامل

مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها با خطر بیشتر دیابت نوع دو همراه است. محققان بررسی کردند که آیا این اثر برای کربوهیدراتهای با کیفیت بالا و کربوهیدراتهای با کیفیت پایین که شامل دانه‌های تصفیه شده، غذاهای شیرین و سیب زمینی است، متفاوت است. این نتایج اهمیت تمایز بین کربوهیدرات‌ها از منابع کم کیفیت و با کیفیت بالا را هنگام بررسی خطر دیابت برجسته می‌کند. انجام مطالعات مشابه در افراد با پیشینه‌های مختلف اقتصادی-اجتماعی، قومیت‌ها و سن، بینشی را در مورد کاربرد این یافته‌ها برای سایر گروه‌ها فراهم می‌کند.

غلات کامل یا به صورت کامل موجود هستند بصورت مواد غذایی واحدی مانند برنج قهوه‌ای، یا در حالی که تمام قسمت‌های بذر (سبوس، جوانه و آندوسپرم) را نگه می‌دارند، درون یک آرد ریخته می‌شوند و به عنوان عناصری مانند گندم سیاه در آن استفاده می‌شوند مثل پنکیک یا آرد گندم کامل در نان. در مقایسه با سایر انواع دانه‌ها، غلات کامل از نظر فیبر و سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌های گروه B، آهن، فولات، سلنیوم، پتاسیم و منیزیم غنی‌تر هستند. نمونه‌هایی از غلات سبوس دار شامل جو، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، بلغور (گندم ترک خورده)، ارزن، جو دوسر و نان سبوس دار، ماکارونی یا کراکر است. غلات کامل با خطر کمتری از بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و سایر مشکلات سلامتی مرتبط هستند.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای کنسروی

کنسروی اغلب حاوی میزان زیادی از سدیم و دیگر مواد نگهدارنده هستند تا طول عمر آنها افزایش یابد که این مواد می‌توانند موجب عوارض جانبی منفی بر سلامت انسان شوند، به ویژه اگر رژیم غذایی شما بیشتر از این نوع غذاها تشکیل شده باشد. سدیم بیش از حد می‌تواند موجب آثاری منفی بر فشار خون و دیگر شرایط مرتبط با قلب شود و ممکن است به احتباس مایع در بدن و تورم نیز منجر شود. در شرایطی که دیگر رایج نیست، اما نگرانی درباره اینکه غذاهای کنسروی حاوی بیسفنول A باشند همچنان وجود دارد. در حقیقت، حدود ۱۰ درصد از غذاهای کنسروی همچنان دارای پوشش‌هایی حاوی مواد شیمیایی هستند و در صورت مصرف منظم، این می‌تواند به افزایش فشار خون منجر شده و حتی خطر ابتلاء به سرطان را افزایش دهد. اگر قصد خرید غذاهای کنسروی را دارید اطمینان حاصل کنید که انواع فاقد بیسفنول A را خریداری می‌کنید.

بیشتر اوقات هیچ تفاوتی بین ارزش غذایی محصولات کنسروی با میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود ندارد. آنچه که تفاوت را ایجاد می‌کند این است که چه موادی برای بهبود عطر و طعم و طول عمر بیشتر به محصولات کنسروی اضافه شده است. بسیاری از میوه‌های کنسروی در شربت‌هایی سرشار از شکر غوطه‌ور هستند. سدیم بیش از حد نیز نگرانی اصلی درباره سبزیجات کنسروی محسوب می‌شود. محصولات کنسروی کم سدیم یا فاقد سدیم افزوده انتخاب‌های بهتری هستند. اگر امکان خرید آنها را ندارید، سبزیجات را پیش از مصرف به خوبی بشویید. میوه‌ها و سبزیجات کنسروی زمانی که درب قوطی آنها را باز می‌کنید به طور معمول در مغذی‌ترین حالت خود قرار دارند، از این رو، بهتر است آنها را هرچه سریع‌تر مصرف کنید تا از دریافت تمام مواد مغذی اطمینان حاصل شود.

به طور کلی، محصولات منجمد انتخاب بهتری هستند زیرا میوه یا سبزی در رسیده‌ترین حالت خود که حاوی بیشترین مواد مغذی نیز است وارد فرآیند انجماد شده است. همچنین، میوه‌ها و سبزیجات منجمد احتمال کمتری دارد حاوی مواد نگهدارنده باشند و اغلب طعم تازه‌تری نسبت به انواع کنسروی دارند. در نهایت، انتخاب تا حد زیادی به آنچه در دسترس شما است، بستگی دارد. مصرف مقداری از میوه‌ها و سبزیجات منجمد یا کنسروی بهتر از آن است که هیچ چیزی مصرف نکنید. م یوه ها و سبزیجات کنسروی به طور معمول مقداری از ارزش غذایی خود را به واسطه گرمایی که طی روند آماده‌سازی کنسرو تجربه می‌کنند، از دست می‌دهند. با این وجود، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات کنسروی همچنان از محتوای مواد مغذی خوبی برخوردار هستند، از این رو، هر کدام که بیشتر در دسترس هستند می‌توانید استفاده کنید.

چند خوردنی سالم برای صبحانه

اگر در رژیم غذایی خیلی سخت قرار دارید ممکن است پس از گذشت زمان ادامه آن برایتان دشوار شده و در نتیجه با مشکلاتی چون چاقی، سوء‌هاضمه و ناراحتی‌های گوارشی مواجه شوید. برای جلوگیری از این موضوع، حتماً محصولات لبنی حاوی لاکتوباسیل مانند ماست را در رژیم خود بگنجانید. به علاوه این گروه از مواد غذایی سرشار از کلسیم هستند که در ساخت استخوان‌ها نقش مفیدی دارند. البته به توصیه متخصصان تغذیه باید از مصرف ماست‌های دارای مواد افزودنی پرهیز کرد.

با اضافه کردن مشتی از آجیل، تکه‌های میوه، انواع توت‌ها یا غلات سبوس دار به ماست می‌توانید یک صبحانه کامل برای خود تهیه کنید. میوه و سبزیجات تازه یا یخ زده هم منبع خوبی از فیبر هستند و فیبر تأثیر مثبتی در کاهش و حفظ وزن دارد. به علاوه تخم مرغ حاوی پروتئین سالم است که به همراه سایر مواد غذایی مفید به شما امکان می‌دهد احساس سیری را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید. مطالعه دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که تخم مرغ را برای صبحانه ترجیح می‌دهند در مقایسه با افرادی که عادت دارند صبحانه با نان تست بخورند، بهتر می‌توانند وزن کم کنند.

همچنین یک کوکتل میوه تازه برای کسانی که صبح احساس گرسنگی شدید ندارند، مناسب است. تقریباً از همه میوه‌های موجود می‌توان اسموتی تهیه کرد و در تهیه آن از شیر هم استفاده نمود. صبحانه‌های حاوی غلات بسیار مهم هستند. این مواد منبع فیبر است و هرکسی که می‌خواهد وزن خود را کاهش دهد، فقط باید این مواد را در رژیم غذایی خود بگنجاند. غلات منبع کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند و حتی اگر در طول روز مجبور به ورزش کردن باشید، این مواد خوردنی می‌توانند گزینه بسیار مفیدی برای شما باشند.

کد خبر 427635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.