شربت‌های سنتی برای روزهای گرم

خواص درمانی مکمل کولین برای زنان باردار، عدم مصرف بهارانه ای خوش طعم برای برخی افراد، فواید میوه توت فرنگی برای سلامتی و زیبایی، شربت‌های سنتی برای روزهای گرم و خواص شگفت انگیز شیر شتر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باقلا در مقایسه با سایر حبوبات بیشترین فیبر غذایی را دارد و باعث تسریع در هضم غذا می‌شود. فیبر موجود در آن به کاهش چربی‌های خون و درمان یبوست کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، باعث تنظیم سطح قند خون شده و به همین دلیل برای افراد دیابتی مفید است. فیبر موجود در این محصول، خطر ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش را کاهش داده و به سم‌زدایی بدن از مواد مضر کمک شایانی می‌کند.

مصرف باقلا پخته همراه با سرکه و آب نیز در درمان اسهال مزمن، مؤثر است. این دانه باعث تسکین و درمان زخم معده و رفع حالت تهوع و استفراغ می‌شود. زیاده‌روی در مصرف باقلای تازه باعث ایجاد تاول در دهان می‌شود. از مصرف این محصول هنگام شب خودداری کنید، زیرا باعث بی خوابی خواهد شد. افراط در مصرف باقلا می‌تواند باعث نفخ یا سنگینی معده شود. برای جلوگیری از این عارضه باید ابتدا باقلا را پوست کرده و بجوشانید.

خواص شگفت انگیز شیر شتر

شیر شتر دارای خواص قدرتمندی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پیچیده کمک کند. زیرا این شیر حاوی کلیه مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، قند طبیعی، فیبر، آهن، منیزیم، آلفاهیدروکسی‌اسید و ویتامین‌های فراوان است که تمام این مواد مغذی به سلامت و زیبایی کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن شیر شتر باعث کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو و می‌شود. شیر شتر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند با بیماری‌های مختلف و آلرژی مبارزه کند. ایمونوگلوبولین موجود در شیر شتر به کاهش آلرژی و علائم آن‌ها کمک می‌کند.

شیر شتر می‌تواند به بهترین دوست شما در مسیر کاهش وزن تبدیل شود؛ زیرا سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد، به این معنی که به شما در کاهش وزن اضافی و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند. شیر شتر یک نوش‌دارو برای اوتیسم است که به جلوگیری از علائم آن در کودکان کمک می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در شیر شتر می‌تواند به از بین بردن اوتیسم کمک کند. در یک مطالعه همچنین ذکر شده است که شیر شتر مانند یک شهد برای کودکان با هوش کم است و علاوه بر آن می‌تواند علائم اوتیسم را نیز بهبود بخشد. تحقیقات گوناگون نشان داده‌اند که نوشیدن شیر شتر باعث بهبود رفتارهای کودکان اوتیسمی نیز شده است. البته این بدان معنا نیست که می‌تواند جایگزین داروها شود، ولی می‌توان از آن به عنوان یک درمان فوق‌العاده کمک گرفت.

به طور کلی مصرف شیر شتر برای بیماری‌های عصبی منفعت فراوانی دارد و برخی تحقیقات به خواص ضدپارکینسونی و ضدآلزایمری آن نیز اشاره کرده‌اند که البته باید در این مورد تحقیقات بیشتری انجام شود. شیر به تقویت استخوان‌های شما کمک می‌کند و این قابل انکار نیست. کلسیم موجود در آن می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کرده و تسکینی باشد برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند. شیر شتر به پاکسازی خون، سالم نگه داشتن کبد و بهبود هضم کمک می‌کند که همه‌ی این عوامل باعث بهبود سلامت پوستتان می‌شوند. از آنجا که شیر شتر آلفاهیدروکسی‌اسید دارد برای پوست مفید است. این ترکیب باعث نرمی پوستتان می‌شود و از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست جلوگیری می‌کند.

خواص درمانی مکمل کولین برای زنان باردار

طبق توصیه محققان، مصرف بیشتر مکمل کولین توسط زنان باردار موجب کاهش تأثیر منفی عفونت ویروس تنفسی نظیر کووید ۱۹ بر نوزاد می‌شود. کولین نوعی ویتامین B است که در انواع مواد خوراکی و مکمل‌های رژیمی یافت می‌شود و برای رشد مغز جنین لازم است. «رابرت فریدمن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلرادو، در این باره، اظهار کرد: «پیش بینی می‌شود بیماری کووید ۱۹ همانند سایر ویروس‌های تنفسی کرونا بر رشد مغز جنین تأثیر گذارد.»

در مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته شده است که آیا میزان بالاتر کولین دوره بارداری می‌تواند از مغز در حال رشد جنین، حتی در صورت ابتلاء مادر به عفونت تنفسی ویروسی در اوایل بارداری، محافظت نماید. نتایج نشان داد میزان بالاتر کولین در دوره بارداری موجب کاهش تأثیر ویروس بر جنین می‌شود. فریدمن افزود: «آگاهی از این موضوع بسیار مهم است که مصرف مواد مغذی طبیعی در طول بارداری نظیر اسیدفولیک و سایر ویتامین‌ها، از جنین در مقابل مشکلات رشد مغز محافظت می‌کند. مشکلات رشد مغز می‌تواند منجر به بیماری روانی شود.»

این مطالعه نشان می‌دهد که در رابطه با توصیه‌های فعلی در مورد اثرات COVID-۱۹ بر بارداری، مصرف مکمل‌های فسفاتیدیل کولین یا کولین به همراه سایر ویتامین‌ها ممکن است به کاهش اثرات مضر احتمالی ناشی از پاندمی فعلی کمک کرده و خطر ابتلاء به بیماری‌های روانی را در آینده کاهش دهد.

فواید میوه توت فرنگی برای سلامتی و زیبایی

فواید توت فرنگی برای سلامتی و زیبایی غیرقابل انکار است. می‌توانید با اضافه کردن این میوه خوش‌عطر و خوش‌رنگ به رژیم غذایی، نیاز روزانه بدن خود را به برخی مواد مغذی، برطرف کنید. میزان بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در توت‌فرنگی باعث افزایش کلاژن پوست شده و در نتیجه به کاهش چین و چروک و جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند. اگر تمایل ندارید توت‌فرنگی بخورید، ماسک آن‌را درست کرده روی پوست خود قرار دهید. ماهیت اسیدی توت‌فرنگی چربی بیش از حد پوست را درمان کرده و باعث پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت می‌شود. توت‌فرنگی حاوی آلفا هیدروکسی‌اسید و ویتامین C است که با حذف سلول‌های مرده به پاک‌سازی پوست صورت کمک می‌کند. همچنین اسید سالیسیلیک و اسید الاژیک موجود در توت‌فرنگی لکه‌های پوستی را درمان می‌کند. توت‌فرنگی منبع عالی ویتامین C است که باعث جذب آهن بیشتر شده و در نتیجه باعث تقویت و افزایش رشد مو و درمان شوره سر می‌شود. همچنین سیلیس موجود در توت‌فرنگی برای جلوگیری از طاسی و ریزش مو مفید است. توت‌فرنگی به عنوان یک آب‌رسان طبیعی می‌تواند به درمان پف زیر چشم کمک کند.

این میوه یک منبع غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و برای کودکان مفید است. می‌توانید توت‌فرنگی را به صورت پوره، اسموتی یا آب توت‌فرنگی به کودکان بدهید. توت‌فرنگی منبع خوبی از اسید فولیک است که برای سلامتی زنان باردار مفید بوده و از نقایص لوله عصبی در جنین و زایمان زودرس در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. همچنین توت‌فرنگی حاوی مقدار بالایی آهن، پتاسیم و روی است. آنتی اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌های موجود در توت‌فرنگی باعث افزایش متابولیسم بدن شده و چون مقدار بالایی فیبر دارد با کاهش اشتها به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. از طرفی، توت‌فرنگی دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به افزایش عملکرد هورمون‌های کاهش وزن کمک می‌کند. مقدار بالای ویتامین C موجود در توت‌فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این میوه حاوی اسید مالیک است و می‌تواند برای سفید کردن دندان‌ها استفاده شود. توت‌فرنگی دارای مقدار فراوانی آب و فیبر است که حرکات روده را بهبود می‌بخشد و برای درمان یبوست مفید است. این میوه خوشمزه، شاخص گلیسمی پایین و دارای فیبر بالا دارد که به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند. این میوه حاوی میزان بالای فیبر پکتین است که چربی خون بالا و سطح LDL یا کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

شربت‌های سنتی برای روزهای گرم

نوشیدنی‌های ایرانی بیشتر حاوی عصاره‌های گیاهی هستند و تمرکز آن‌ها بر سلامتی است بنابراین بهترین جایگزین برای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی است. فصل گرما که فرا می‌رسد مصرف نوشیدنی‌های خنک نیز زیاد می‌شود، معمولاً جوان‌ترها برای رفع عطش، آب معدنی، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌های صنعتی امروزی را می‌پسندند، ولی قدیمی‌ترها مصرف انواع شربت‌های خانگی و گیاهی را به نوشیدنی‌های صنعتی ترجیح می‌دهند. شربت خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین از جمله نوشیدنی‌های سنتی و وطنی هستند که قدیمی‌ها نوشیدن آن‌ها را برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز می‌دانند، آن‌ها معتقد هستند شربت این گیاهان با تعادل در تعریق بدن از گرمازدگی جلوگیری می‌کند و می‌تواند برای مدت زیادی آب بدن را تأمین کرده و فرد را از تشنگی مفرط مصون دارد.

شربت خاکشیر

یکی از این گیاهان خاکشیر است، دانه‌های خاکشیر ضدعفونی‌کننده، ضد انگل و تب‌بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می‌کنند، این دانه‌ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی‌حالی، تهوع و بی‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می‌کاهند، شربت خاکشیر مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها را زیاد می‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است، خاکشیر سنگ کلیه را دفع می‌کند، برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد. دانه‌های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می‌گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند، در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره آب آن‌ها استفاده می‌کند، بنابراین مصرف این شربت در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می‌شود.

تخم شربتی
علاوه بر خاکشیر دانه‌های سیاه رنگی که مردم به آن تخم شربتی می‌گویند نیز وجود دارد که این دانه‌ها هم مثل خاکشیر عمل کرده و خاصیت خنک‌کنندگی و رفع عطش دارند، تخم شربتی، بدن را به طور طبیعی سم‌زدایی می‌کند و سبب تنظیم حرکات روده می‌شود و روشی مؤثر برای رفع یبوست است؛ تخم شربتی، سوزش معده را تسکین می‌دهند و با خواص‌شان سموم را از بدن دفع می‌کنند، تخم شربتی، ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

سکنجبین

از نوشیدنی‌های دیگری که اغلب قدیمی‌ها از آن استفاده می‌کنند، شربت سکنجبین است، این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است، هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشید تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌کاهد. کسانی که از عارضه‌هایی مانند مشکلات ادراری، درد معده، نفخ شکم، کاهش بینایی و دیگر عارضه‌ها رنج می‌برند بهتر است کاهو با سکنجبین میل کنند، بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم شربتی پذیرایی کنید در حق آن‌ها محبت فراوانی کرده‌اید، البته ناگفته نماند که این شربت‌های وطنی بسیار چاق کننده هستند، از این رو مصرف بدون شکر آن‌ها را به افراد چاق و دیابتی توصیه می‌کنیم.

شربت بیدمشک، گلاب و تخم شربتی

عرق بیدمشک از محبوب‌ترین عرقیجات فصل بهار است که طبع معتدل رو به سردی دارد، بیدمشک به تقویت اعصاب و کاهش غلظت خون، بی‌حالی، کسالت و بی‌خوابی کمک می‌کند، گلاب نیز نشاط‌آور است و باعث تقویت معده، قلب، کبد، اعصاب و روشنی چهره می‌شود، تخم شربتی هم به سلامت پوست و مو کمک کرده و دردهای گوارشی را تسکین می‌بخشد.

لیموناد، اسطوخودوس و نعناع

اضافه کردن اسطوخودوس و نعناع به لیموناد، طعمی متفاوت و سنتی به آن می‌بخشد، البته بهتر است اسطوخودوس را به تدریج به لیموناد اضافه کنید تا بتوانید به طعمی مطابق با ذائقه خود دست‌یابید.

شربت گلاب و زعفران

با ترکیب گلاب، زعفران و لیموترش می‌توانید شربتی بسیار خوش‌طعم و خوش‌نظر برای مهمانان خود تهیه کنید و سبب افزایش حس شادابی و نشاط در آن‌ها شوید، این شربت به کنترل قند خون نیز کمک کرده و باعث تقویت معده و پاک‌سازی کبد می‌شود، این نوشیدنی را بهتر است برای خانم‌های باردار سرو نکنید اما مصرف آن برای دیابتی‌ها بسیار مفید است.

کد خبر 427076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.