تخم مرغ را به همراه سیب زمینی بخورید

نداشتن محدودیت غذایی بیماران کرونایی، مصرف میوه‌های درشت و ریز، گنجاندن دانه‌ها در رژیم غذایی، خوردن تخم مرغ همراه با سیب زمینی و ارزش غذایی زرد آلو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: بیماری ناشی از ویروس کرونا علائم یکسانی ندارد که بتوان چه ماده غذایی باعث تشدید آن می‌شود، بنابراین مبتلایان نه تنها محدودیت غذایی ندارند بلکه مصرف انواع مواد غذایی دارای پروئتین، فیبر، کلسیوم و غیره توصیه می‌شود.

محرز افزود: غذای مناسب و در حد توان باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شود. فرقی نمی‌کند چه ماده غذایی مهم این است که شامل کربوهیدارت، پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی برای بدن باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه نوع غذایی که بخواهد ریه را اذیت کند وجود ندارد، تصریح کرد: بنابراین خیلی محدودیت قائل نیستیم و توصیه می‌کنیم هر آنچه در توان دارند مصرف کنند. اوایل هم عنوان می‌شد که زنجبیل، لیموترش، سیر و غیره برای پیشگیری مناسب است اما ثابت نشده است.

عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه برای بیماران کرونایی، مایعات زیاد و استراحت به شدت توصیه می‌شود، گفت: نه چیزی را منع و نه چیزی را توصیه می‌کنیم فقط بر استفاده از میوه‌های فصل، مواد لبنی به دلیل دارا بودن پروتئین و مواد غذایی مناسب تاکید می‌کنیم ضمن اینکه مصرف غذاهای سرخ کردنی هم برای این افراد اشکالی ندارد.

ارزش غذایی زرد آلو

در بین میوه‌های خشک، زردآلوی خشک، آلو و انجیر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میوه‌ها معدن کارُتن هستند. زردآلو همیشه قبل از قرار دادن در معرض آفتاب، با گوگرد بخار داده می‌شود. زردآلوی خشک را می‌توان به همان شکل یا بعد از خیس کردن در آب گرم به مدت حداقل دو ساعت یا دو دقیقه قرار دادن در مایکروویو استفاده کرد. از زردآلوی خشک به تنهایی یا مخلوط با میوه‌های خشک دیگر می‌توان کمپوت بسیار خوشمزه ای تهیه کرد. برای تزئین تارت هم می‌توان از زردآلو استفاده کرد. البته زرد آلو را برای تزئین غذاهای شور (مرغ، سالاد) هم به کار می‌برند.

زردآلوی خشک بازاری حاوی آنهیدرید سولفور (۲۲۰ E) است، که از قبل از خشک کردن در میوه مانده است. کنسرو این میوه ممکن است باعث تحریک آلرژی یا بروز سردرد بشود. زردآلوی خشک حاوی مقدار زیادی انرژی است که با حجم کم، انرژی زیادی را بسیار سریع در دسترس قرار می‌دهد. به علاوه، به خاطر غنی بودن از پتاسیم اثر "ضد گرفتگی عضلانی" هم دارد. اما زردآلو به خاطر وفور استثنایی کارُتن بسیار مورد توجه است، کارُتن هم برای دستگاه قلبی و عروقی مفید است و هم برنزه شدن پوست را آسان می‌کند. یک زردآلوی خشک که هشت تا ۱۰ گرم وزن دارد، حاوی ۴۵۰ میلی گرم کارُتن است، چیزی حدود محتوای یک کپسول!

خوردن تخم مرغ همراه با سیب زمینی

یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: تخم مرغ یکی از عالی‌ترین منابع تأمین پروتئین است. پروتئین این ماده غذایی ارزش بیولوژیک (شاخصی برای سنجش میزان دریافت اسیدهای آمینه ضروری) بسیار بالایی دارد؛ به‌طوری که پروتئین سایر منابع حاوی این ماده مغذی را نسبت به آن می‌سنجند. یعنی نمره ۱۰۰ از نظر وجود پروتئین به تخم‌مرغ داده می‌شود و سایر منابع حیوانی و گیاهی، نمره‌های کمتری دارند.

سید ضیاالدین مظهری، افزود: پروتئین، جزو مواد مغذی ضروری بدن است که باید روزانه دریافت شود. افرادی که توانایی مالی خرید منابع پروتئین‌های حیوانی مانند انواع گوشت‌ها را ندارند، می‌توانند با ترکیب تخم‌مرغ با سایر منابع پروتئین، ارزش بیولوژیک آن را بالاتر هم ببرند. مثلاً ترکیب تخم‌مرغ با سیب‌زمینی، باعث دریافت مقادیر مناسبی از پروتئینی باارزش در بدن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ حاوی ترکیب‌های باارزش دیگری مانند آهن غیرهم نیز است، گفت: در بین منابع حیوانی، تخم‌مرغ تنها ماده غذایی حاوی آهن غیرهم است. ویتامین A، اسیدهای چرب اشباع‌نشده و چربی‌های مفید، از دیگر دارایی‌های ارزشمند تخم‌مرغ هستند. هر تخم‌مرغ ۱۰۰ گرمی، حدود ۷۲ کیلوکالری انرژی و نزدیک به ۵ گرم چربی دارد. کلسترول موجود در هر تخم‌مرغ هم حدود ۲۱۵ تا ۳۰۰ میلی‌گرم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: در گذشته این مقدار کلسترول را عامل بازدارنده‌ای برای مصرف تخم‌مرغ در نظر می‌گرفتند اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کلسترول خون بالا نیستند یا دیابت ندارند، می‌توانند تا روزی یک تخم‌مرغ کامل مصرف کنند. افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند هفته‌ای یک یا ۲ تخم‌مرغ کامل بخورند. این بیماران برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن خود از طریق تخم‌مرغ، می‌توانند با حذف زرده حاوی کلسترول، فقط سفیده آن را بخورند.

وی خاطر نشان کرد: سفیده تخم‌مرغ علاوه بر پروتئین، حاوی حجم مناسبی از ویتامین A، از کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و ریزمغذی‌های بسیار مفید دیگری است که افزودن آن به غذاهایی مانند کتلت یا انواع کوکو، می‌تواند ارزش تغذیه‌ای غذا را تاحد قابل قبولی بالاتر ببرد.

آیا باید میوه درشت بخوریم

متخصص تغذیه، گفت: از آنجا که ارزش تغذیه‌ای میوه‌های درشت و ریز با هم تفاوتی ندارند هیچ توصیه و الزامی برای خرید میوه‌های درشت‌تر نیست؛ در بعضی موارد برای درشت‌تر شدن اندازه میوه از کودهای نیتراته استفاده می‌شود که برای سلامتی زیان بارهستند.

سید مرتضی صفوی، افزود: برخلاف باور عامه مردم فکر می‌کنند میوه‌های خوب و با ارزش فقط میوه‌های درشت و به اصطلاح مجلسی هستند؛ در تمام دنیا میوه‌ها را بر اساس کیفیت شأن طبقه بندی، بسته‌بندی و قیمت‌گذاری می‌کنند؛ حال دقیقاً چه میوه‌ای بهتر است؟

وی ادامه داد: گاهی مهمان‌ها میوه‌های بزرگ را پوست می‌گیرند و نمی‌توانند تمام آنها را بخورند؛ به همین دلیل اسراف می‌شود؛ این مسئله نیز دلیل دیگری برای توصیه به خرید میوه‌های کوچک‌تر است.

صفوی تصریح کرد: اگر به مکان‌هایی که میوه‌های بسته‌بندی تازه می‌فروشند دسترسی دارید، از خرید فله‌ای میوه در حجم بالا بپرهیزید؛ زیرا امکان خراب شدن میوه‌هایی که فله‌ای و زیاد خریداری می‌شوند وجود دارد؛ از طرف دیگر امکان وجود میوه‌های خراب بین این میوه‌ها نیز است.

وی با بیان اینکه سعی کنید میوه را در همان روزی که قرار است برایتان مهمان بیاید و به اندازه مهمان‌های خود بخرید، افزود: اگر چند نوع میوه خریداری کرده‌اید، لزومی ندارد در ظرف میوه شما از هر میوه به ازای هر مهمان یک عدد از آنها وجود داشته باشد؛ این صرفه‌جویی بجا، باعث پیشگیری از خراب شدن میوه‌ها و بالا رفتن مقدار دور ریز آنها می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: با میوه‌ها مانند یک موجود زنده رفتار کنید؛ زیرا میوه‌ها بخش زنده‌ای از یک گیاه هستند. جابجایی، شستن و قرار دادن داخل یخچال میوه‌ها آنها را در معرض ضربه‌های مداوم و شدید قرار می‌دهد؛ ضربه خوردن به میوه‌ها باعث تلخ یا لک دار شدن گوشت برخی از آنها می‌شود.

گنجاندن دانه‌ها در رژیم غذایی

دانه چیا

«دانه چیا» یا «تخم چیا» (Chia Seeds) یکی از مفیدترین خوراکی‌های روی زمین است. این دانه‌های گیاهی مواد مغذی فراوانی دارند که برای عملکرد مغز و بدن بسیار مفید و حتی ضروری‌اند.

برنج وحشی

برنج وحشی برخلاف نام آن اصلاً به خانواده برنج‌ها تعلق ندارد بلکه در واقع دانه نوعی گیاه است. برنج وحشی نسبت به سایر غلات کامل پروتیین بیشتری دارد و حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به برنج سفید است. برنج وحشی همچنین حاوی فولات، منیزیم، فسفر، روی، ویتامین B۶ و نیاسین است. برنج وحشی را می‌توان به برنج معمولی اضافه کرد و پخت و یا به صورت یک افزودنی دلچسب به سالادهای سبز افزود و مصرف کرد.

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل سرشار از منیزیم است؛ منیزیم یک ماده معدنی مهم که سلامت قلب را تقویت کرده، به بدن در تأمین انرژی کمک می‌کند و به عضلات قدرت می‌دهد. دانه‌های کدو تنبل را می‌شود در تمام طول سال به صورت سوپ یا سالاد سبزیجات، همراه با غلات یا در ترکیب با میوه‌های خشک و آجیل مصرف کرد.

دانه انار

دانه‌های انار در واقع همان دانه‌های شیرین و جواهر مانندی هستند که داخل میوی انار قرار دارند. دانه‌های انار مملو از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هستند. یک فنجان کامل دانه انار تنها ۱۳۰ کالری دارد که یک میان وعده سبک محسوب می‌شود. دانه‌های انار را می‌توان به تنهایی و یا به صورت مخلوط با سالاد و غلات کامل مصرف کرد؛ افزودن دانه‌های انار به سالاد و یا بشقاب غلات علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارد، طعم و رنگ بشقاب غذای شما را نیز تغییر می‌دهد.

دانه کینوا یا خاویار گیاهی

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش معروف است. البته جزو غلات نیست اما خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد. محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه‌ی آن توسط سازمان خاروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است. دانه‌های این گیاه مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری از گندم، جو و ذرت دارند. دانه‌های کینوا را می‌توان به صورت برنج پخت و مصرف کرد. همچنین می‌توان از آن به صورت نان بدون گلوتن برای مصرف در کنار غذاهایی مانند مرغ چینی استفاده کرد.

دانه کتان

انسان‌ها از ۹ هزار سال قبل از میلاد تا کنون دانه‌های کتان را به دلیل فواید آنها برای سلامتی مصرف کرده اند. دانه‌های کتان منبع گیاهی خوبی برای تأمین امگا ۳ هستند و در عین حال دوز مناسبی از فیبر بدن را تأمین می‌کنند. دانه‌های کتان دارای طعم و رایحه خوبی هستند. افزودن دانه‌های کتان به خوراکی‌ها به پایین آوردن فشار خون بالا نیز کمک می‌کند.

دانه کنف

دانه‌های کنف، دانه‌هایی هستند که حاوی مقدار قابل توجهی ازپروتئین ۹، اسید آمینه ضروری، اسیدهای چرب سالم، فیبر، ویتامین E، ویتامین B، ویتامین B۶، منیزیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و فولات است. دو قاشق غذاخوری دانه کنف تقریباً حاوی ۷ گرم پروتیین است که این میزان پروتیین از پروتیین های دانه‌های کتان یا چیا بیشتر است.

دانه آفتاب گردان

دانه‌های آفتابگردان مواد منحصر به فردی هستند و مواد مغذی فراوانی در خود دارند. در حقیقت دانه‌های آفتابگردان یکی از ۱۰ ماده برتر غنی از ویتامین E، مس، ویتامین‌های B ای همچون تیامین، فسفر، سلنیم و سایر موارد هستند. دانه آفتابگردان همانند سایر آجیل‌ها و دانه‌ها، منبع خوب و سالمی از اسیدهای چرب ضروری است. دانه آفتابگردان مانند دانه‌های دیگر و آجیل، یک منبع عالی از پروتئین‌های حاوی آمینو اسیدهای با کیفیت خوب مانند تریپتوفان هستند.

دانه کنجد

این دانه یکی از غنی‌ترین دانه‌های روغنی به لحاظ ارزش غذایی و دارویی محسوب می‌شود؛ دانه‌های ریز، پهن و بیضی شکل کنجد، طعم مطبوع و خوشایندی به بیشتر غذاهای آسیایی می‌بخشد و از اجزای اصلی تاهینی (Tahini) و شیرینی خوشمزه خاورمیانه یعنی حلوا(Halva) است. تاهینی، خمیری تهیه شده از دانه‌های آسیاب شده کنجد است. کنجد منبع غذایی بسیار با ارزشی است. علاوه بر اینکه منبع خیلی خوبی از منگنز و مس است. از نظر کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین B۱، روی و فیبرهای غذایی نیز منبع ارزشمندی به شمار می‌رود.

کد خبر 425307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.